BDO, Ochrona Środowiska, Odpady, Odpady Medyczne, Odpady niebezpieczne

BDO – papierowa KPO i sprawozdawczość do 30 czerwca 2020!

BDO – papierowa KPO i sprawozdawczość do 30 czerwca 2020!

 

edit: Ustawa podpisana – link do dziennika ustaw http://dziennikustaw.gov.pl/du/2020/150/1 

Od jakiegoś czasów w sejmie odbywały się pracy nad zmianą do ustawy o odpadach i niektórych innych ustaw. Obecnie ustawa po przekazaniu jej do senatu, wróciła z poprawkami, które sejm przyjął… a to oznacza, że ustawa oczekuje na podpis Prezydenta. Jakie są najważniejsze zmiany?
  1. Sporządzanie dokumentacji odpadowej w formie papierowej w przypadku awarii BDO,
  2. Możliwość sporządzania dokumentacji papierowej do 30 czerwca 2020 r. Oznacza to, że każdy kto nie dostał jeszcze hasła (ale ma nr rejestrowy) albo jeszcze ma obawy przed korzystaniem z systemu może wystawiać KPO i prowadzić KEO w formie papierowej,
  3. Sprawozdawczość z zakresu gospodarowania odpadami (też komunalnymi) i opłaty produktowej zostanie przesunięta również do 30 czerwca 2020 r.
 
A teraz trochę szerzej…

 

Najważniejsze – możliwość sporządzania papierowej dokumentacji nie zwalnia z obowiązku posiadania nadanego nr rejestrowego. Nr rejestrowy BDO musi być na dokumentach (brak nr to kara od 5 tys. do miliona…). Więc nic to nie zmienia dla przedsiębiorców, którzy dopiero złożyli wnioski.
Jeżeli faktycznie dojdzie do awarii BDO musimy użyć papierowej dokumentacji (ustawa zawiera wzór) ale po ustaniu awarii musimy ją NIEZWŁOCZNIE wprowadzić do BDO. Skąd ten zapis? Jeszcze w październiku 2019 r. na panelach BDO w ramach targów POL-ECO (pierwsza prezentacja o BDO) przedstawiciele Instytutu Ochrony Środowiska uważali to za niepotrzebne. Wiem, bo sama pytałam i nie tylko ja…
„A co w przypadku awarii BDO?”
„System jest dopracowany, nie może ulec awarii”
I już wtedy wiadomo było, że ktoś się mocno przeliczył. Ale jak to mówią – pycha kroczy przed upadkiem.
 
Jeżeli zdecydujemy się na papierową dokumentację również będziemy musieli ją wprowadzić do systemu NIEZWŁOCZNIE ale najpóźniej do 31 lipca 2020 r. więc tak naprawdę to tylko podwójna praca dla nas. Warto z tej opcji skorzystać tylko jeżeli naprawdę nie mamy innego wyjścia. WAŻNE! To wystawiający KPO decyduje w jakiej formie zostanie wystawiona. Nikt wystawiającego nie może zmusić ale można poprosić.

 

Mogłoby się pomyśleć – no w końcu ustawodawca trochę o nas pomyślał ale to nie prawda. Wszystkie te zapisy zabezpieczają ustawodawcę przed sprawami sądowymi i linczem ze strony przedsiębiorców. Przesunięcie sprawozdawczości było konieczne bo urzędy marszałkowskie nie wyrabiają się z wpisami do BDO (np. https://portalkomunalny.pl/bdo-sparalizowalo-urzad-marszalkowski-399835/) Dodatkowo, samo BDO nie udostępniło jeszcze formularzy do sprawozdawczości.
Nie mniej jednak wszyscy zyskaliśmy trochę czasu. Miejmy nadzieje, że ustawodawca go dobrze wykorzysta i dopracuje system.
Cały przebieg procesu legislacyjnego znajdziecie Państwo tu  http://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/druk.xsp?nr=119
 
Małgorzata Solarska
Specjalista ds. ochrony środowiska
biuro@niebezpiecznalogistyka.pl

12 komentarzy

  • Reply

    ann

    24 stycznia 2020

    Bardzo dziękuję za ten wpis 🙂 Pozdrawiam

  • Reply

    Ola

    28 stycznia 2020

    czy to oznacza, że KPO będzie można wystawiać w systemie z datą wstecz ? Jeśli Ustawodawca obliguje, aby po awarii i tak wprowadzić KPO w system to data takiej karty nie będzie poprawna – system na dzień dzisiejszy nie pozwala na wprowadzanie z datą wstecz….

    • Reply

      Małgorzata Solarska

      29 stycznia 2020

      Szanowna Pani,

      faktycznie obecnie system nie daje takiej możliwości. W projekcie jest napisane, że mamy uzupełnić dokumenty ewidencji, a to oznacza, że niekoniecznie będziemy wystawiać wstecz KPO, a jedynie wprowadzać na ewidencję KPO papierowe. Natomiast na ten moment to jest tylko „gdybanie”.

      Ustawa poszła już do podpisu przez Prezydenta. Możliwe, że z chwilą opublikowania w dzienniku ustaw (lub trochę później) pojawi się też informacja na stronie BDO. Będę informowała na bieżąco 🙂

      Pozdrawiam
      Małgorzata Solarska

  • Reply

    Katarzyna

    11 marca 2020

    Dzień dobry,
    W przypadku gdy wysyłam odpady samochodem z przyczepą to muszę wystawiać dwie oddzielne karty przekazania odpadów, osobno na samochód a osobno na przyczepę?
    Czy wpisanie obydwu rejestracji w jedną kartę będzie niepoprawne?
    Pozdrawiam!

    • Reply

      Małgorzata Solarska

      13 marca 2020

      Szanowna Pani,

      jedna KPO całkowicie wystarczy ale proszę podać oba nr rejestracyjne zgodnie z art. 67, ust. 3a, pkt. 2, KPO zawiera informacje o – „numerach rejestracyjnych środków transportu odpadów stanowiących pojazd albo zespół pojazdów, w rozumieniu art. 2 pkt 31 i 49 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990, z późn. zm.)”

      pozdrawiam
      Małgorzata Solarska

  • Reply

    Anna

    23 marca 2020

    Szanowna Pani,
    czy budowę kubaturową (budynek, remont) mam traktować w BDO jako instalację, czy odpady powstają tam poza instalacją. Czy w ogóle każdą budowę mam traktować jako osobne miejsce prowadzenia działalności , czy stosować art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o odpadach (odpady powstają w wyniku świadczenia usług)?

    • Reply

      Małgorzata Solarska

      26 marca 2020

      Szanowna Pani,

      ewidencja odpadów powinna być prowadzona ze względu na gminę ale faktycznie w BDO nie można wprowadzić miejsca prowadzenia działalności jako jednej gminy. Ja polecam wprowadzanie każdej budowy osobno i prowadzenia ewidencji. Art. 3 ust 1, pkt. 32 to definicja wytwórcy odpadów. Faktycznie jest tam zapis, że to świadczący usługę jest wytwórcą odpadów chyba że umowa wskazuje inaczej. Jeżeli w umowie na usługę to zleceniodawca wezmie odpowiedzialność za odpady to wtedy Pani firma nie jest wytwórcą odpadu.

      Pozdrawiam
      Małgorzata Solarska
      Małgorzata Solarska

  • Reply

    Joanna

    8 czerwca 2020

    Szanowna Pani,
    co w momencie, kiedy spółka wpisała się do BDO (wniosek wysłany z końcem grudnia), a teraz doszła do wniosku, po zwiększeniu limitów na tonery, że nie powinna być w ewidencji.. Spółka otrzymała numer rejestrowy i hasło (2 tyg. temu), nie logowała się jeszcze, a chyba chce się wypisać. Czy lepiej się wypisać, czy zmienić zapis informacji w rejestrze (po prostu wykreślić tonery) i nie zostanie w rejestrze NIC. Czy zostawić wszystko bez zmian? Jak natomiast wypełnić wówczas sprawozdanie, które trzeba złożyć do końca czerwca?..
    Pozdrawiam,

    • Reply

      Małgorzata Solarska

      8 czerwca 2020

      Szanowna Pani,

      z BDO nie da się „wypisać”. Zgodnie z prawem jedyną podstawą do wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru jest zamknięcie działalności. Dobrym pomysłem jest zrobienie aktualizacji i zostawienie wszystkich tabel pustych. Warto też napisać w tej samej sprawie do właściwego urzędu Marszałkowskiego. Sprawozdania są przesunięte do 31 października br. ustawą związaną z COVID 19. W BDO pojawiają się już pierwsze formularze ale w dalszym ciągu nie wiadomo, czy powstanie obowiązek składania sprawozdań zerowych (do tej pory taki obowiązek miały tylko niektóre firmy np. zakłady przetwarzania ZSEiE). Myślę, że nie ale proszę monitorować sytuację. Miałam do Pani jutro oddzwonić bo dziś byłam niestety poza zasięgiem ale mnie Pani ubiegła tym wpisem 🙂

      Pozdrawiam
      Małgorzata Solarska

  • Reply

    Magda

    8 września 2020

    Witam, prowadzę skup zło mu, a więc kupuję puszki kod 150104, czy powinnam złożyć sprawozdanie za zeszły rok odnośnie opakowań? jeSli tak , to jako kto? zaznaczam że kupuję u siebie w firmie, nie odbieram jako odpad komunalny. Jest tam doś sporo pozycji, nie do końca jednak jestem pewna , co wybrać, oraz czy będąc ,,kupującym” powinnam takie sprawozdanie składać

    • Reply

      Małgorzata Solarska

      9 września 2020

      Szanowna Pani,

      nie znam co prawda całego profilu działalności ale jeżeli to jest tylko skup złomu to odpowiedź brzmi – nie. Sprawozdanie m. in. z zakresu wprowadzania opakowań na rynek obowiązuje nas jeżeli np. sprzedaje Pani produkt w opakowaniu. Przykład – jeżeli ma Pani sklep spożywczy i daje Pani klientom tzw. zrywki do pakowania pieczywa to już sprzedaje Pani produkt (bułka) w opakowaniu (zrywka). Podobnie produkcja – wszystko co służy do opakowania produktu to opakowanie. Nawet naklejka producenta na bananie 🙂

      Jeżeli zatem Pani działalność polega na przyjmowaniu złomu do punktu to obowiązuje Panią sprawozdanie „odpadowe”, którego złożenia termin mija 31 października br.

      Pozdrawiam
      Małgorzata Solarska

      • Reply

        Magda

        9 września 2020

        bardzo dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam Magda

Skomentuj Małgorzata Solarska Anuluj pisanie odpowiedzi

9 + 1 =