BDO, Ochrona Środowiska, Odpady

BDO – przekroczenie terminu pierwszego logowania

BDO – przekroczenie terminu pierwszego logowania

Nieubłaganie zbliża się 1 stycznia 2020 r. a to oznacza, że Karty Przekazania Odpadów przestaną obowiązywać w formie papierowej.

 

Jedyną dopuszczalną formą KPO będzie karta elektroniczna. Do jej wystawienia konieczne jest zarejestrowanie się w BDO oraz uzyskanie danych do logowania do systemu. Wielu przedsiębiorców dopiero teraz składa formularze rejestrowe  z prośbą o nadanie nr BDO oraz danych do logowania. Ci, którzy już to zrobili, mogą spać spokojnie ale czy na pewno?

Niestety nie… W ostatnim czasie wielokrotnie spotkałam się z następującym problemem: „Otrzymaliśmy dane do logowania ale nie zalogowaliśmy się w wyznaczonym terminie 30 dni i teraz logowanie jest nie możliwe. Co robić?”

Każdy nowy użytkownik BDO ma 30 dni na dokonanie pierwszego logowania za pomocą podanego loginu oraz jednorazowego hasła. Przy pierwszym logowaniu system BDO wymusza nadanie nowego, stałego hasła. Jeżeli Przedsiębiorca nie zalogował się do BDO w wyznaczonym terminie, jednorazowe hasło które otrzymał wygasło. Musi zatem uzyskać nowe, ale jak?

Rozwiązanie tego problemu może być proste lub bardzo trudne, a wszystko zależy od tego pod który Urząd Marszałkowski podmiot podlega.

Np.

  • W UM woj. wielkopolskiego wystarczy napisać maila na adres sekretariat@umww.pl W mailu należy podać swój nr rejestrowy oraz prośbę o nadanie nowego hasła do pierwszego logowania. Jedna z moich klientek otrzymała nowe hasło w ciągu 24 godzin.

  • Ale już w UM woj. mazowieckiego jedynym sposobem otrzymania nowego, jednorazowego hasła jest złożenie pisma w formie PAPIEROWEJ. Czas odpowiedzi powinien wynieść nie więcej niż 30 dni, ale jak mówi Pani w urzędzie, nie są w stanie tego czasu określić bo cytuje. „mają tysiące spraw”.

Ponownie brak jest regulacji prawnych, które ujednoliciłyby prace tych samych urzędów. Z tego powodu UM mają możliwość samodzielnego ustalania procedur w zakresie odzyskiwania hasła do pierwszego logowania w BDO. Zatem każdorazowo należy dowiadywać się w swoim Urzędzie Marszałkowskim jak odzyskać pierwsze, jednorazowe hasło do BDO. Numery telefonów znajdziecie Państwo na stronie https://bdo.mos.gov.pl/kontakt/#info

Przypominam, że bez dostępu do BDO od 1 stycznia 2020 r. nie będzie można przekazywać legalnie żadnych odpadów, poza komunalnymi od pierwotnych wytwórców.

 

Ze względu na rosnącą ilość pytań uruchomiliśmy dodatkowe terminy szkoleń otwartych. Więcej informacji znajdziecie Państwo tutaj https://niebezpiecznalogistyka.pl/szkolenie-bdo-1-stycznia-2020-wymagania-prawne-obsluga-systemu/

 

Więcej na temat BDO pisałam w artykule:

BDO rejestracja, prowadzenie, utrudnienia – duże zmiany od stycznia 2020 r.

W razie pytań zapraszam Państwa do kontaktu lub dyskusji w komentarzach.

 

Małgorzata Solarska

spec. ds. ochrony środowiska
biuro@niebezpiecznalogistyka.pl

21 komentarzy

  • Reply

    Maja

    31 grudnia 2019

    Niestety aktualnie adres mailowy sekretariat@umww.pl jest nieprawidłowy. Czy jest może jakiś nowy, pod którym nowe hasło można uzyskać w Poznaniu szybciej niż tradycyjną pocztą?

    • Reply

      Małgorzata Solarska

      31 grudnia 2019

      Szanowna Pani,

      faktycznie już na początku grudnia były z tym adresem problemy. Niestety nie został podany żaden inny więc pozostaje tylko kontakt przez dane dostępne na stronie danego UM albo telefoniczny choć wiem, że nikt się praktycznie dodzwonić nie może.

      Z wyrazami szacunku
      Małgorzata Solarska

  • Reply

    Sylwia Tarnawa

    2 stycznia 2020

    Witam,
    Czy orientuję sie Pani jak załatwić to w urzędzie marszałkowskim dolnego Śląska?

    • Reply

      Małgorzata Solarska

      3 stycznia 2020

      Szanowna Pani,

      Niestety nie. Musi się Pani jakoś do nich dodzwonić co wiem że nie jest łatwe. Ale w pierwszej kolejności proszę mimo wszystko spróbować użyć tego hasła mimo że wygasło. Niektóre UM przedłużyły ważność haseł do pierwszego logowania. Proszę też pamiętać aby na konto główne logować się tylko przez profil zaufany i opcje na koncie „przypisz konto podmiotu”.

      Pozdrawiam
      Małgorzata Solarska

    • Reply

      Zuzka

      10 stycznia 2020

      Wystarczy podjechać do Urzędu, Uzupełnić ich druk, wpisać numer sprawy numer rejestrowy podać adres email. Mi w godzinę wygenerowali nowe hasło .
      Czy ktoś się orientuję gdzie się zmienia hasło na swoje własne ?

      • Reply

        Małgorzata Solarska

        11 stycznia 2020

        Szanowna Pani,

        w którym Województwie? Bo np. w Wielkopolskim jeszcze przed świętami stało się 3 godziny, aby złożyć wniosek. Ale fakt, mają możliwość wygenerować hasło od ręki. Niestety nie każdy może pojechać do UM ze względu na odległość 🙁

        W odpowiedzi na pytanie – aktualnie się nie da. Może Pani jedynie nadać uprawnienia nowym użytkownikom podrzędnym i wtedy sami mogą ustalić hasło.

        Pozdrawiam
        Małgorzata Solarska

  • Reply

    Rafał

    7 stycznia 2020

    Witam. Nie mogę się zalogować , chociaż na str. UM woj.pomorskiego jest napisane ,że można zalogować się na pierwsze hasło, nawet jak minął termin. Próbuję i nie wychodzi. Czy i gdzie muszę starać się o nowe hasło , tylko żeby to nie trwało wieki.
    Pozdrawiam Rafał

    • Reply

      Małgorzata Solarska

      7 stycznia 2020

      Szanowny Panie,

      Pytanie zasadnicze – loguje się Pan przez profil zaufany a potem próbuje przypisać sobie konto podmiotu i wtedy się nie udaje?

      Pozdrawiam
      Małgorzata Solarska

      • Reply

        Marek

        9 stycznia 2020

        Dokładnie tak jest u mnie loguję się przez profil zaufany i nie mogę przypisać podmiotu A UM twierdzi że mam użyć hasła z zawiadomienia z 2018 roku

        • Reply

          Małgorzata Solarska

          9 stycznia 2020

          Bo faktycznie wiele UM zreserowalo hasła tak że pierwotne odzyskały ważność że względu na fakt, że mieli wiele zgłoszeń o przekroczeniu terminu pierwszego hasła. Jeżeli jednak pierwotne hasło Panu nie działa lub go Pan nie posiada to proszę jasno to zaznaczyć w urzedzie. Powinni Panu nadać nowe.

          Pozdrawiam
          Małgorzata Solarska

  • Reply

    Agata

    10 stycznia 2020

    a czy wie Pani co zrobić jeśli jesteśmy zarejestrowani ale nie mamy możliwości przypisania użytkownika???

    • Reply

      Małgorzata Solarska

      11 stycznia 2020

      Szanowna Pani,

      proszę opisać dokładniej. Dlaczego nie macie możliwości przypisania konta? Nie wchodzi Wam hasło?

      Pozdrawiam
      Małgorzata Solarska

  • Reply

    Iwona

    13 stycznia 2020

    Dzień dobry,

    mam nadany nr rejestrowy (zrobiłam już to w 2018 roku) jednak obecnie nie pamiętam do niego
    hasła, gdy próbuję przypisać konto do podmiotu. Czy jest możliwość odzyskania hasło lub stworzenia nowego.
    Dodam, że mogę zatolować się na główną stronę BDO.

    Pozdrawiam.

    • Reply

      Małgorzata Solarska

      14 stycznia 2020

      Szanowna Pani,

      nowe hasło może nadać tylko Urząd Marszałkowski na wniosek… proszę spróbować jeszcze raz:
      1. Zalogować się przez profil zaufany,
      2. Po zalogowaniu kliknąć pomarańczowy przycisk „przypisz konto podmiotu” i bardzo dokładnie wprowadzić dane (mi się kiedyś udało dopiero po 5 razie;) )
      3. Po przypisaniu na dole na liście powinien się pojawić Pani podmiot.

      Jeżeli to nie działa to tylko UM 🙁

      Pozdrawiam
      Małgorzata Solarska

  • Reply

    Przedsiebiorca

    27 stycznia 2020

    3 grudnia złożyłam wniosek rejestracyjny i nadal nie otrzymałam hasła ani loginu. Czy nadal mam czekać ? Jak interweniowac skoro nikt , nigdzie nie odbiera telefonów… 🙁

    • Reply

      Małgorzata Solarska

      27 kwietnia 2020

      Szanowny Panie,

      niestety ale to „normalka”. Niektóre UM np. pomorskie od już w styczniu zapowiedziało, że do końca czerwca będą wpisywać ludzi, a teraz jeszcze koronawirus… Trzeba czekać…

      Pozdrawiam
      Małgorzata Solarska

  • Reply

    Karola

    10 kwietnia 2020

    Dzień dobry, od niedawna zajmuję się odpadami w firmie i mam duży mętlik jeśli chodzi o BDO. Dostaliśmy nr rejestrowy, login i hasło, jednakże nie mogę się zalogować jako podrzędny użytkownik – jedynie przez gov.pl jako główny użytkownik. Czy ja jako zwykły pracownik zajmujący się m.in. sprawami śmieciowymi w firmie mogę się zalogować na swój profil zaufania i powiązać swoje konto z podmiotem zarejestrowanym w BDO?

    • Reply

      Małgorzata Solarska

      27 kwietnia 2020

      Szanowna Pani,

      może Pani nadać sobie sama uprawnienia użytkownika podrzędnego ale może Pani także działać przez powiązać swój profil zaufany jako użytkownik główny. Różnica polega jedynie na sposobie logowania oraz ilości uprawnień.

      Pozdrawiam
      Małgorzata Solarska

  • Reply

    Aga

    22 kwietnia 2020

    Witam. Wchodzę na BDO by moc się zalogować na główną stronę BDO i w ogóle nie mogę. Hasło mam nowe, konto były do 30 dni aktywowane

    • Reply

      Małgorzata Solarska

      27 kwietnia 2020

      Szanowna Pani,

      a loguje się Pani przez profil zaufany?

  • Reply

    Ilona

    2 lipca 2020

    Lublin – przemiła Pani wygenerowała dla mnie hasło i przesłała mi je na maila w ciągu pół godziny. Natomiast koleżanka tydzień później otrzymała informację najpierw o 4 dniowym terminie, a potem o terminie 30 dni….

Skomentuj Małgorzata Solarska Anuluj pisanie odpowiedzi

47 + = 57