ADR, Towary niebezpieczne

Instrukcja wypadkowa dla kierowcy 2017


Czas raportów powoli dobiega końca. Jak zawsze pod koniec terminu zaczyna się robić nerwowo. Nie mam obecnie czasu na długi artykuł, więc postanowiłam, że wpis będzie krótki ale bardzo przydatny.

Uwaga: w  dniu 26 kwietnia polski rząd przekazał sekretariatowi ONZ instrukcję dla kierowcy w wersji ADR 2017

jej wersję można pobrać bezpośrednio tutaj. 

Poniżej znajdziecie Państwo mój komentarz na temat sytuacji na koniec lutego 2017 roku oraz poniżej linki do wszystkich wersji językowych Instrukcji wypadkowej  dla kierowcy 2017. 

Bardzo często nie możecie znaleźć najnowszych wersji Instrukcji wypadkowej dla kierowcy. Poniżej załączę wszystkie, które obowiązują obecnie ( czyli koniec lutego 2017 roku).  Obecnie, w roku nieparzystym, kiedy to cały cywilizowany świat wprowadza ADR 2017 już w styczniu, my w Polsce zawsze musimy czekać do końca czerwca. Jest to oczywiście dopuszczalne ale prowadzi do sytuacji, w której na dzień dzisiejszy w Polsce nie obowiązuje nowa instrukcja wypadkowa dla kierowcy 2017 ( taka z dodatkowa nalepką w klasie 9 – baterie rys. na początku wpisu ) a na zachodzie już obowiązuje. Podczas załadunku kierowca jest sprawdzamy z obowiązku posiadania instrukcji i oczywiście okazuje się, że ma złą – taką bez baterii. Niby drobiazg, ale załadunek może się nie odbyć.

I co w tej sytuacji zrobić? Pamiętając, że zgodnie z przepisami instrukcja powinna być sporządzona w języku zrozumiałym dla kierowcy?

  • tłumaczyć ją samodzielnie, nie czekając na oficjalną polską instrukcję?
  • jeździć z instrukcją w języku angielskim, niemieckim ?
  • tłumaczyć zachodnim kontrahentom, że baterie to u nas będą dopiero za 4 miesiące, a teraz to nie musimy mieć tamtej waszej, wiec proszę się nie czepiać?

Jeśli kierowca jest komunikatywny w języku angielskim czy niemieckim, rosyjskim, szwedzkim, portugalskim, czeskim, duńskim, węgierskim,litewskim, norweskim, rumuńskim … to bardzo proszę ściągnąć sobie odpowiednią do umiejętności językowych kierowcy instrukcję. Przy okazji warto jednak, żeby miał też wersję starszą, bez baterii, ale w języku ojczystym. I tak aby się jakoś doczłapać do końca czerwca, wtedy bowiem już nowy ADR 2017 musi zacząć obowiązywać również w Polsce.

French

PDF

UNECE Version (Source: ECE/TRANS/WP.15/231 and Add.1)

English

PDF

UNECE Version (Source: ECE/TRANS/WP.15/231 and Add.1)

Russian

PDF

UNECE Version (Source: ECE/TRANS/WP.15/231 and Add.1)

Czech

PDF

(Source: Government of the Czech Republic, received on 30.01.2017)

Danish

PDF

(Source: Government of Denmark, received on 14.12.2016)

German

PDF

(Source: Government of Germany, received on 20.01.2017)

Hungarian

PDF

(Source: Government of Hungary, received on 23.01.2017)

Latvian

PDF

(Source: Government of Latvia, received on 29.12.2016)

Portuguese

PDF

(Source: Government of Portugal, received on 31.01.2017)

Norwegian

PDF

(Source: Government of Norway, received on 21.12.2016)

Romanian

PDF

(Source: Government of Romania, received on 23.01.2017)

Spanish

PDF

(Source: Government of Spain, received on 08.02.2017)

Swedish

PDF

(Source: Government of Sweden, received on 16.12.2016)

Przypominam, że moje wpisy mają jedynie ogólny charakter informacyjny.  Jeśli masz jakieś pytania czy wątpliwości to śmiało pisz.  Na każde pytanie związane z tematyką transportu towarów niebezpiecznych postaram się odpowiedzieć rzeczowo i merytorycznie. 
Sylwia Zielińska doradca ADR / IMDG
Please follow and like us:

3 komentarze

  • Reply

    Oliwia

    10 maja 2017

    Dziękuję za sporo przydatnych informacji. Temat jest mi bliski 🙂

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      10 maja 2017

      Bardzo się cieszę, że mogę pomóc. Pozdrawiam i zapraszam ponownie:)

  • Reply

    Oliwia

    10 maja 2017

    Bardzo przydatny artykuł. Widać lekkie pióro autora 🙂 Pozdrowienia!

Dodaj komentarz