ADR, Rolnicy i ADR

Saletra amonowa – jak ją mają przewozić rolnicy…

Na wstępie zaznaczę, że ten wpis jest z tych niezaplanowanych. Z problemem  transportu saletry amonowej zgłasza się do mnie coraz więcej rolników. Przypominam, że dotychczas saletra amonowa była wyłączona spod przepisów ADR. Innymi słowy można było przewozić saletrę bez spełniania wymagań dotyczących towarów niebezpiecznych.

Ale niestety od lipca br ( 2017) wszytko się zmieniło. Pomimo protestów producentów oraz samorządów rolniczych, saletra amonowa została zaklasyfikowana jako materiał utleniający klasy 5.1. Od tego czasu transport jednego z najbardziej popularnych nawozów został zdecydowanie utrudniony. Przedstawię pokrótce podstawowe informacje  przydatne podczas przewozu saletry amonowej.

Klasyfikacja: UN 2067 NAWÓZ NA BAZIE AZOTANU AMONOWEGO

KLASA 5.1 – materiał utleniający

LQ – opakowanie wewnętrzne max 5 kg , opakowanie kombinowane max 30 kg ( więcej o wyłączeniu LQ dowiesz się tutaj)

Jeżeli ładunek nie przekracza 1000 kg to można zastosować wyłączenie 1.1.3.1(C)

” Przepisy zawarte w ADR nie mają zastosowania do (…)
przewozu towarów wykonywanego przez przedsiębiorstwa w przypadkach, gdy ma
on charakter pomocniczy wobec ich zasadniczej działalności, np. dostaw na teren
budów, zwrotów z terenów budów oraz dostaw lub zwrotów w związku z
przeglądami, naprawami i konserwacją urządzeń, w ilościach nie większych niż
450 litrów na opakowanie i w ramach maksymalnych ilości podanych pod 1.1.3.6.
Należy zastosować środki zapobiegające uwolnieniu się zawartości opakowań w
normalnych warunkach przewozu”

Należy zaznaczyć, że powyższa lista działalności dodatkowej  jest przykładowa i można ją poszerzyć o np dostawy na pole 🙂 Wyłączenie to jest całkowite, czyli nie trzeba wypisywać żadnych dokumentów przewozowych, posiadać przeszkolenia, wyznaczać doradcy ds. bezpieczeństwa, składać sprawozdań rocznych do ITD, oznakowywać i wyposażać  pojazdu/ciągnika itd.

Reasumując jeśli rolnik przewozi do 1000 kg netto saletry amonowej, to nic się dla niego nie zmieniło.

Natomiast jeśli chce lub musi  przewieźć więcej niż 1000 kg ( jednorazowo na pojazd z przyczepą lub nie ) to wówczas musi spełnić następujące wymagania:

  • kierowca przewożący towary niebezpieczne powinien mieć ukończone 21 lat oraz odbyć kurs podstawowy ADR. Tutaj  znajdziecie Państwo listę ośrodków, które prowadzą szkolenia w tym zakresie.  Szkolenie trwa 3 dni i zakończone jest egzaminem testowym. Uprawnienia  do przewozu towarów niebezpiecznych są ważne przez 5 lat, po których należy przystąpić do szkolenia doskonalącego, zakończonego również egzaminem. Koszt szkolenia to ok 400 – 500 zł ( z zależności od ośrodka ).
  • pojazd przewożący towary niebezpieczne musi być odpowiednio wyposażony. O wyposażeniu pojazdu pisałam tutaj http://niebezpiecznalogistyka.pl/wyposazenie-adr/
  • pojazd powinien być oznakowany z przodu i z tyłu pomarańczowymi tablicami, bez numerów.
  • pojazd przewożący towary nie bezpieczne w sztukach przesyłki ( czyli w workach, czy innych opakowaniach ) nie musi przechodzić żadnych dodatkowych badań technicznych. Każdy pojazd właściwie wyposażony oraz oznakowany może przewozić towary niebezpieczne.
  • należy wyznaczyć na swój koszt doradcę ds. bezpieczeństwa. Lista doradców znajduje się tutaj.  Jest  z czego wybierać. Ceny są różne. Warto podzwonić, pogadać i wybrać osobę, która będzie nam odpowiadała. W końcu jest to osoba, z którą kierowca powinien mieć dobry kontakt. Należy pamiętać, że kara za niewyznaczenie doradcy ds. bezpieczeństwa wynosi 5000 zł.
  • dobry doradca nie przegapi terminu ale warto również samemu pamiętać, że do końca lutego, doradca sporządza na podstawie uzyskanych danych, a kierowca/przewoźnik/rolnik składa do Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego sprawozdanie za rok poprzedni z ilości przewiezionych towarów niebezpiecznych. Dane te nie są wykorzystywane w żaden sposób, poza generalnymi statystykami transportowymi. Brak sprawozdania to również kara rzędu 5000 zł.
  • Wyznaczony doradca sporządzi wzory dokumentów transportowych i inne ułatwiające procedury.

A na pytanie czy przewożąc saletrę amonową ciągnikiem rolniczym, muszę ten ciągnik wyposażyć o oznakować muszę odpowiedzieć twierdząco. Jeśli tylko ciągnik jedzie drogami publicznymi wszystkie wymagania dotyczące transportu drogowego towarów niebezpiecznych obowiązują. Powyżej 1000 kg musi być ADR, nawet na traktorze.

Sylwia Zielińska

Doradca ADR/RID/IATA-DGR/IMDG-Code

tel:604 511 661

Please follow and like us:
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
5 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Zloty
Zloty
3 lat temu

Mam pytanie. A który to przepis wprowadził ten obowiązek ? Porównując wydanie ADR 2015 i 2017 nie widzę żadnych zmian w tej kwestii. Jestem bardzo ciekawy Pani odpowiedzi.

PS. Stwierdzenie „Przypominam, że dotychczas saletra amonowa była wyłączona spod przepisów ADR” jest niestety nieprawdą – jeżeli uważa Pani inaczej to proszę wskazać punkt w ADR potwierdzający Pani punkt widzenia.

Stanisław Nowak
Stanisław Nowak
3 lat temu

Dysponuję dwoma dokumentami przewozowymi (CMR skany), które opisują przewóz saletry amonowej (ANWIL Włocławek) – na jednej saletra pakowana jest w worki 50 kg i zamieszczono nr certyfikatu IPO – NIE JEST TOWAREM KLASY 5.1, na drogiej saletra pakowana jest do DPPL elastycznych (BIG BAG) – 500 kg i w tym przypadku zamieszczono nr certyfikatu IPO – JEST TOWAREM KLASY 5.1

Jerzy
Jerzy
1 rok temu

Wszystko zależy od zawartości azotanu amonu w saletrze.