Doradca ADR, Doradca IMDG, IMDG

1.1.4.2 ADR czyli przewóz towarów niebezpiecznych w łańcuchu transportowym zawierającym przewóz morski lub lotniczy.

Jeżeli przewóz towarów niebezpiecznych realizowany jest drogą lądową oraz morska/lotniczą, to osoba dociekliwa zada pytanie: ” Jak powinna być oznakowana sztuka przesyłki, kontener, cysterna”? Przecież przepisy np ADR i IMDG różnią się w tym względzie. Inne oznakowanie jest wymagane podczas transportu drogowego a inne podczas transportu morskiego. Odpowiedz na to pytanie możemy odnaleźć w przepisach 1.1.4.2 ADR. I to właśnie o nich będzie dzisiejszy wpis.

1.1.4.2 niepozorny przepis znajdujący się w Umowie ADR wskazuje „niższość przepisów” drogowych nad morskimi czy lotniczymi. Sztuki przesyłki, kontenery, cysterny przenośne, które nie spełniają wymagań ADR w zakresie pakowania, pakowania razem, oznakowania i stosowania nalepek ostrzegawczych, które jednak są zgodne z wymaganiami Kodeksu IMDG czy Instrukcji Technicznych ICAO powinny być dopuszczone do przewozu multimodalnego jeśli zostaną spełnione poniższe warunki:

  • zamiast oznakowania zgodnego z ADR jest oznakowanie zgodne z wymaganiami IMDG ( transport morski) lub ICAO ( transport lotniczy);
  • pakowanie razem powinno być zgodne z wymaganiami IMDG/ICAO;
  • w przewozie zawierającym transport morski jeśli kontenery, cysterny przenośne lub kontenery-cysterny nie są oznakowane i zaopatrzone w nalepki ostrzegawcze zgodnie z działem 5.3 ADR to powinny być one oznakowane zgodnie z działem 5.3 kodeksu IMDG

Należy pamiętać, że jednostki transportowe, które nie są oznakowane nalepkami ostrzegawczymi zgodnie z przepisami ADR, powinny być oznakowane tablicami barwy pomarańczowej.

Dodatkowo przepis 1.1.4.2 upoważnia nas do zastąpienia drogowego dokumentu przewozowego ( np. CMR) dokumentem multimodalnym, który zawiera informacje wymagane przepisami morskimi lub lotniczymi. Innymi słowy nie musimy wypełniać dwóch osobnych dokumentacji na transport drogowy i morski. Jest prościej, ale należy pamiętać, że obowiązkowym elementem takiego dokumentu multimodalnego jest umieszczenie zapisu: „PRZEWÓZ ZGODNY Z 1.1.4.2.1”. 

Sylwia Zielińska
Doradca ADR/RID/IATA-DGR/IMDG-Code

Potrzebujesz skonsultować swój transport? Napisz do Nas biuro@niebezpiecznalogistyka.pl
Chcesz przeszkolić pracowników? Zapoznaj się z ofertą szkoleń – kalendarz szkoleń

7 komentarzy

  • Reply

    Sławek

    17 października 2019

    Witam. Pojazd o DMC pow. 12 t został załadowany materiałami niebezpiecznymi w ilościach nieprzekraczających 1.1.3.6. oraz w małych opakowaniach zakwalifikowanych pod LQ. Część z materiałów zagraża środowisku – w karcie charakterystyki jest stosowna informacja. Pojazd ma być skierowany na prom (transport multimodalny/drogowy łączony z morskim). Czy słusznym jest oklejenie pojazdu „rybą i drzewem” bez otwierania tablic pomarańczowych? Dodam, że kierowca nie posiada zaświadczenia ADR. W CMR znajduje się zapis odsyłający do 1.1.4.2.1.

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      18 października 2019

      Dzień dobry Panie Sławku,

      jeżeli w dokumencie przewozowym znajduje się zapis 1.1.4.2.1 to faktycznie pojazd, sztuki przesyłki lub dokumentacja może być zgodna z przepisami IMDG (transport morski towarów niebezpiecznych). Nalezy pamiętać jednak, że wyłączenie 1.1.3.6 obowiązuje jedynie w transporcie drogowym i podczas transportu morskiego nalezż oznakować jednostkę nalepkami właściwymi dla klasy. Czyli jeżeli w pojeździe znajduje się 980 litrów farby UN 1263 GP III i zgodnie z zapisami 1.1.3.6. do 1000 litrów możemy skorzystać z wyłączenia, to i tak w transporcie morskim pojazd musi być oznakowany nalepkami klasy 3, oraz nalepka z Rybą jeśli materiał ten jest również zagrażający środowisku. Samej ryby się nie nakleja. Pozdrawiam Sylwia Zielińska

  • Reply

    Łukasz

    7 października 2020

    Witam
    Mam takie pytanie.
    Odbieram z Firmy załadowaną naczepe i oznakowaną naklejką LQ wyłączenie ADR. Towar idzie po transporcie lądowym tez drogą morską ale podczas kontroli BAG dostałem mandat i powiedział mi ze podczas transportu drogowego nie powinno byc tych oznaczen. A znowu firma mówi że transport jest zgodny z zapisem 1.1.4.2.1 i kto ma teraz racje? Mozna prosic o podpowiedź?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      7 października 2020

      Dzień dobry,

      jeśli transport drogowy jest realizowany bezpośrednio przed lub po trnsporcie morskim to zgodnie z zapisami ADR 1.1.4.2.1 oznakowanie pojazdu, sztuk przesyłek, dokumetacja może być zgodna z przepisami morskimi. Jeżeli w dokumencie przewozowym był zapis, że przewóz jest zgdny z 1.1.4.2.1 to nie ma podstawy żeby dostać mandat.Pozdrawiam serdecznie. Sylwia Zielińska

      • Reply

        Łukasz

        9 października 2020

        Dzień Dobry
        Czyli w dokumencie przewozowym musi byc zawarty zapis 1.1.4.2.1? A oznakowanie naczepy wtedy musi byc w transporcie morskim ale w drogowym nie jest wymagane tak?
        Dziekuje za odpowiedz.
        Pozdrawiam

  • Reply

    Mirosław

    4 lutego 2021

    Dzień dobry.
    Czy jeśli realizuję jako przewoźnik przewóz drogowy ADR z wykorzystaniem przeprawy promowej morskiej to firma musi wyznaczyć doradcę IMDG czy wystarczy tylko ADR? Czy Firma przekazująca mi zlecenie transportowe musi posiadać doradcę IMDG? Kto powinien sprawdzić czy pojazd spełnia wymogi IMDG/IMO

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      25 lutego 2021

      Dzień dobry Panie Mirosławie.
      W transporcie morskim IMDG nie ma wskazanej instutucji doradcy ds.bezpieczeństwa, w związku z tym nie ma także obowiązku wyznaczania takiej osoby. Osoby które specjalizują się w transporcie morskim towarów niebezpiecznych nazywają się doradcami ds. bezpieczeństwa ponieważ przepisy IMDG różnią się od przepisów ADR, ich dostępność jest ograniczona, dlatego doradzają przedsiębiorcom w tej kwestii. Dobry doradca ADR powinien. znać przepisy IMDG i miec do nich dostęp zwłaszcza jeśli obsługiwani przez niego przewoźnicy uczestniczą w transporcie multimodalnym.
      pozdrawiam serdecznie
      Sylwia Zielińska

Dodaj komentarz

+ 19 = 28