Materiały niebezpieczne mogą stwarzać poważne zagrożenia dla ludzi, zwierząt czy środowiska naturalnego. Dokładne przestrzeganie przepisów ADR ma zminimalizować ryzyko przewozu towarów niebezpiecznych i ułatwić odpowiednim służbom przeprowadzenie skutecznej akcji ratowniczej.
Przeszkolony kierowca sprawnie wykonujący zalecenia instrukcji wypadkowej oraz wyczerpująco informujący służby ratownicze może przyczynić się do znacznego ograniczenia negatywnych konsekwencji wypadku, wycieku czy innego uwolnienia się ładunku niebezpiecznego. Niezmiernie ważne jest aby kierowca lub inny członek załogi byli przygotowani do podjęcia skutecznych wstępnych działań ratunkowych.
Należy jednak pamiętać, że kierowca lub inny członek załogi ma tylko przygotować ( jeżeli nie zagraża to wprost jego życiu i zdrowiu) miejsce zdarzenia do czasu przybycia właściwych służb ratowniczych.
Towary niebezpieczne mogą charakteryzować się kilkoma zagrożeniami jednocześnie. Należy pamiętać, że ta z nalepek która znajduje się na opakowaniu jako pierwsza określa zagrożenie podstawowe, następne nalepki określają jedynie zagrożenia dodatkowe.
I tak, np.:
Np. UN 2733 AMINY ZAPALNE, ŻRĄCE I.N.O.
Podstawowym zagrożeniem jest zagrożenie pożarowe, natomiast zagrożeniem dodatkowym jest zagrożenie żrące.
Niezmiernie ważne jest by kierowca był dokładnie poinformowany o przewożonym przez niego ładunku, dlatego też przepisy umowy ADR i dobra praktyka nakazują by informacje o ładunku były dostarczane przewoźnikowi w chwili przyjęcia zlecenia, tak by kierowca mógł się zaznajomić z zagrożeniami stwarzanymi przez ładunek.
Kierowca powinien być poinformowany o :
- właściwościach fizykochemicznych przewożonego materiału;
- rodzaju i rozmiarach zagrożenia stwarzanego przez przewożony ładunek;
- zasadami udzielania pierwszej pomocy osobom poszkodowanym w wyniku działania towaru niebezpiecznego;
- zasadami używania środków gaśniczych, sorbentów, oraz dodatkowego wyposażenia przewożonego w pojeździe;
- wszystkich numerach służb ratowniczych.
Jakie czynności powinien podjąć kierowca w razie zagrożenia?
Jeżeli pojazd znajduje się w ruchu to trzeba niezwłocznie go zatrzymać, wyłączyć silnik i instalacje elektryczną , jeśli to możliwe do zatrzymania pojazdu należy wybrać miejsce najmniej zagrażające ludziom czy mieniu.
- Zabezpieczyć miejsce zdarzenia. Uniemożliwić wstęp na teren zdarzenia osób postronnych. Postępować zgodnie z instrukcja wypadkową dla kierowców, która powinna znajdować się w pojeździe w miejscu dostępnym. Oznakować miejsce postoju znakami ostrzegawczymi.
- Zapamiętać numery rozpoznawcze towarów ( UN ) umieszczonych na sztukach przesyłki.
- Oddalić się od zagrożenia, jeżeli zagrożenie stwarzałoby niebezpieczeństwo dla zdrowia ( zatrucie, poparzenie).
- Jeśli są osoby poszkodowane lub doszło do uwolnienia ładunku niebezpiecznego dzwonić pod numer alarmowy 112.
- Odczytać Instrukcję Wypadkową dla Kierowcy i zastosować się do jej zaleceń.
Zawiadamiając o zagrożeniu trzeba podać miejsce wypadku, opisać ładunek oraz sposób przewozu, opisać bieżącą sytuację, wskazać czy są osoby poszkodowane, oraz spokojnie odpowiadać na pytania zadawane przez operatora numeru alarmowego.
Kierowca nie może jako pierwszy zakończyć połączenia z numerem alarmowym.
Podejmując czynności przewidziane w instrukcji wypadkowej dla kierowcy należy przestrzegać pewnych zasad, a mianowicie:
- należy zabezpieczyć studzienki kanalizacyjne przed dostaniem się do nich materiału niebezpiecznego a rozlewającą się substancje obwałować piaskiem;
- niewielkie rozlewiska można zabezpieczyć przy pomocy sorbentu lub ewentualnie w razie jego braku piaskiem;
- nie należy uszczelniać naczyń z gazami;
- rozsypane materiały stałe należy zabrać i wraz z uszkodzonym pojemnikiem umieścić w opakowaniu awaryjnym;
- do kontaktu z materiałami żrącymi niezbędne jest stosowanie okularów kwasoodpornych, odpowiednich rękawic i butów;
- przy wycieku materiałów trujących należy zachować szczególną ostrożność, nawet pomimo stosowania maski. Nie należy uszczelniać wycieku. Maska w tym wypadku ma funkcje jedynie ucieczkową.
Sprzęt ochrony osobistej jest sprzętem jednorazowym !!!
Instrukcja pisemna natomiast wskazuje czynności jakie należy podjąć w razie wypadku lub awarii. I tak:
W razie zaistnienia podczas przewozu wypadku lub zagrożenia, członkowie załogi pojazdu
powinni wykonać następujące czynności, o ile jest to możliwe i bezpieczne:
- Zahamować pojazd, wyłączyć silnik i odłączyć akumulator za pomocą głównego
wyłącznika, jeżeli jest on dostępny; - Unikać źródeł zapłonu, w szczególności nie palić i nie włączać żadnych urządzeń
elektrycznych; - Powiadomić właściwe służby ratownicze, podając im wszystkie dostępne informacje
dotyczące wypadku lub zagrożenia; - Założyć kamizelkę ostrzegawczą i odpowiednio umieścić stojące znaki ostrzegawcze;
- Zapewnić przybyłym ratownikom łatwy dostęp do dokumentów przewozowych;
- Nie chodzić po uwolnionych materiałach, nie dotykać ich, unikać wdychania oparów,
dymu, pyłu i par poprzez pozostawanie po stronie nawietrznej; - O ile jest to właściwe i bezpieczne, użyć gaśnic w celu ugaszenia małego lub będącego w
fazie początkowej pożaru, obejmującego opony, hamulce lub przedział silnika; - Członkowie załogi pojazdu nie powinni gasić pożaru obejmującego przedział ładunkowy;
- O ile jest to możliwe i bezpieczne, zapobiec przedostaniu się uwolnionych materiałów do
środowiska wodnego lub kanalizacji oraz zebrać uwolnione materiały, używając
wyposażenia przewożonego w jednostce transportowej; - Oddalić się od miejsca wypadku lub zagrożenia, poinformować inne osoby o konieczności
oddalenia się od tego miejsca oraz stosować się do zaleceń służb ratowniczych; - Zdjąć i usunąć w sposób bezpieczny skażone ubranie i użyte, skażone środki ochrony.
Jak zachowywać się podczas pożaru?
Gaszenie pożaru pojazdu z materiałami niebezpiecznymi jest skomplikowane i wyjątkowo niebezpieczne dlatego też należy zachowywać szczególną ostrożność. Absolutnie nie wolno gasić palącego się ładunku , można ewentualnie spróbować, jeśli nie spowoduje to zagrożenia dla zdrowia lub życia, usunąć paląca się sztukę przesyłki.
Podczas gaszenia pożaru należy przestrzegać następujących zaleceń:
- najpierw należy gasić źródło pożaru;
- pożar należy gasić zawsze „z wiatrem”;
- pożar należy gasić od czoła;
- po ugaszeniu należy dogasić tlące się pogorzelisko;
- cieczy nie należy gasić pełnym strumieniem;
- w razie pożaru opony założonej na koło pojazdu należy kontynuować jazdę z małą prędkością do chwili gdy odpadnie ona od tarczy koła. Nie wolno zatrzymywać pojazdu i gasić opony na kole.
Pamiętaj o każdym incydencie informuj swojego doradcę ds. bezpieczeństwa!
Należy również pamiętać, że jeśli podczas załadunku, przewozu lub rozładunku towarów niebezpiecznych nastąpił poważny wypadek lub awaria to należy w ciągu miesiąca do wydarzenia sporządzić i złożyć do właściwych władz – raport powypadkowy. O tym kto, jak i kiedy powinien go sporządzić napiszę w przyszłym tygodniu. Żeby nie przegapić żadnego wpisu zapisz się na newsletter. [mc4wp_form id=”1343″]
Sylwia Zielińska
Doradca ADR/RID/IATA-DGR/IMDG-Code
tel: 604 511 661