Ze względu na dużą ilość pytań o to, czy należy się zarejestrować w BDO postanowiłam przygotować krótki wpis na ten temat.
Kiedy pierwotny wytwórca odpadów musi się wpisać?
Należy przede wszystkim sprawdzić, jakie wytwarzamy odpady. Mamy trzy możliwości:
Odpady komunalne – są to odpady, które mogą powstawać w firmie ale są podobne do tych powstających w gospodarstwie domowym, czyli socjalno-bytowe (np. zużyte opakowania, papier zadrukowany itp.).
Odpady inne niż niebezpieczne – wszystkie odpady powstające w związku z działalnością przedsiębiorstwa zgodnie z katalogiem odpadów, a które mogą być zaliczone, jako odpady komunalne.
Odpady niebezpieczne – odpady zaliczone, jako odpady niebezpieczne w katalogu odpadów oraz odpady medyczne.
Sprawa wydaje się na pierwszy rzut oka oczywista ale komplikuje w momencie kiedy musimy ustalić, jakie faktycznie wytwarzamy odpady. Co zatem sprawdzić?
Czy do tej pory w Państwa dokumentach kiedykolwiek pojawiła się Karta Przekazania Odpadu? Mimo, że to Państwa obowiązek, często za wytwórców KPO wystawiali odbierający odpady (bo wiedzieli jak, nadawali swoją numeracje i było im wygodnie). Oryginał KPO powinien być u Państwa. Jeżeli w Waszych dokumentach pojawiają się takie karty to musicie wpisać się do BDO (wyjątek: patrz na dole informacja o rozporządzeniu w sprawie rodzajów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku ewidencji),
Jeżeli nie znajdujecie Państwo Kart Przekazania Odpadów to trzeba ustalić, czy wytwarzacie odpady inne niż komunalne i czy oddajecie je we właściwy sposób. Spotkałam się kilka razy z warsztatami samochodowymi, które złom oddawały jako osoba fizyczna, a nie firma co oczywiście było błędem. Można wytwarzać odpady takie, jak świetlówki, tonery, odpady opakowaniowe (karton, folia itp.), zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny itp. Przykłady:
Salon fryzjerski wytwarza w większości odpady komunalne ale musi się wpisać ponieważ przedsiębiorca nie może do odpadów komunalnych wrzucać odpadów niebezpiecznych. Jakie są odpady niebezpieczne? Opakowania ciśnieniowe, czyli np. po lakierze do włosów. Ponad to mogą być wytwarzane świetlówki o ile nie mamy oświetlenia typu LED i odzież robocza.
Warsztat samochodowy – złom, oleje, opony plus świetlówki, sorbenty i odzież robocza,
Warsztat rzemieślniczy – w zależności od działalności np. kawałki skór, materiałów i inne.
Salon kosmetyczny – jeżeli wytwarza odpady odbierane, jako medyczne (np. igły, strzykawki itp.).
Gabinety lekarskie i stomatologiczne – odpady medyczne.
Nie jest istotne ile odpadów wytwarza przedsiębiorca ale jakie. Organy kontroli dojdą do tego, jakie Państwo wytwarzacie odpady po fakturach zakupowych. Jeżeli jest zakup lakierów do włosów to musiały powstać odpady, jeżeli jest zakup tonerów to poprzedni musiał być zużyty. Ponad to, w przypadku warsztatów i zakładów produkcyjnych, kontrolujący ustali odpady na podstawie tego co się dzieje w przedsiębiorstwie.
Ostatnią deską ratunku przed wpisem, jest wytwarzanie odpadów o konkretnych kodach i w ilościach nie większych niż w skazane w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 12 grudnia 2014 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów. Np. możemy wytworzyć do 5 kg rocznie odpadu 16 02 14 (w tym kodzie klasyfikuje się np. tonery do drukarek) albo do 5 ton 17 01 02 – gruz ceglany (odpady powstające przy budowie i remontach).
Jedynym sposobem, aby ustalić, czy należy się wpisać jest wnikliwa analiza tego, jakie wytwarzamy odpady. W przypadku wątpliwości warto się wpisać na wszelki wypadek albo skorzystać z pomocy doradcy.
Zapraszamy na szkolenie z zakresu wymagań prawnych oraz obsługi BDO. Pod tym linkiem znajdziecie Państwo opis szkolenia oraz wolne terminy
Szanowna Pani Małgorzato! Chciałbym bardzo podziękować za wiele ważnych informacji i poświęcony czas!
Można więc założyć, że każdy prowadzący działalność, produkuje odpady i nawet w przypadku odpadów komunalnych powinien się zarejestrować. Spotkałem się z opiniami, że jeśli ktoś prywatnie wyrzuci pojemnik po lakierze do paznokci, do odpadów zmieszanych to nie ma problemu, natomiast działającej po godzinach kosmetyczce już nie wolno.
Czyli większość drobnych przedsiębiorców, takich jak ja, czyli 5 kg złomu w ciągu 3 lat i 2 pojemniki WD 40 🙂 Dla bezpieczeństwa powinni wpisać „coś” w dziale XII i złożyć wniosek ? Nie do końca rozumiem czy taki wniosek podlega opłacie?
Z informacji w internecie wynika, ze największym problemem dla nieposiadających wpisu do BDO jest brak możliwości przekazania odpadów. A co z tymi którzy nigdy odpadów nie przekazywali? Dla nich brak wpisu nie będzie problemem? Czy jeśli nie uzyskają wpisu do 01.01.2020 to po wypiciu lampki szampana zostaną zakuci w kajdanki i zabrani do więzienia, a rejestracja po tym terminie będzie niemożliwa?
przede wszystkim dziękuję za poprawienie mi humoru bo w tym szale BDO nie miałam czasu się ostatnio nawet uśmiechnąć 🙂
A odpowiadając na Pana pytanie faktycznie jest tak, że osobie fizycznej wolno więcej niż przedsiębiorcy bo przedsiębiorcy (zwłaszcza mikro i mali) mają płacić duże podatki i nie mieć żadnych roszczeń wobec państwa.
Wytwórca odpadów, jeżeli wytwarza tylko odpady komunalne (ale nie może tam wrzucać nic co podlega pod odpady niebezpieczne…) lub wytwarza odpady w ilościach nie większych niż w podanym rozporządzeniu to NIE musi się wpisać.
Ale może. Uważam, że jeżeli ktokolwiek ma wątpliwości to powinien się wpisać. Jeżeli nie wytworzy odpadów to najwyżej będzie zobowiązany do złożenia sprawozdania zerowego za pośrednictwem BDO więc online. Wtedy trzeba zrobić wniosek o zarejestrowanie i wpisać w dziale XII możliwe do wytworzenia kody. Od 1 stycznia 2020 będzie można robić aktualizacje wniosku online więc będzie można bez problemu dodawać nowe kody. Bo faktycznie jeżeli wytworzy Pan odpady inne niż komunalne to bez dostępu do BDO nie będzie Pan mógł przekazać. Wyjątkiem jest, jak już pisałam, wytwarzanie ilości nie większych niż w rozporządzeniu. Wtedy odbiorca odbiera od Pana odpady jako podmiotu zwolnionego z obowiązku ewidencji bo jest to możliwe.
Nikt o tym nie wie ale termin zarejestrowania się w BDO upłynął 24 lipca 2018 r. Tylko, że wtedy ta informacja dotarła tylko do podmiotów, które funkcjonowały w gospodarowaniu odpadami. Więc raczej nie powinni Pana zakuć w kajdany, a po 1 stycznia 2020 dalej będzie można się wpisać do BDO, BA! wnioski rejestrowe również będą online za pośrednictwem profilu zaufanego 🙂
Nie mniej jednak za brak wpisu do BDO lub nieprawidłowy wpis otrzymamy karę od 5 tys do miliona (w praktyce 5 tys, nie zdarzyło mi się spotkać z wyższą karą)…
Nie, wytwórcy odpadów nie ponoszą żadnych opłat. Opłatę za wpis oraz roczną opłatę za BDO wnoszą:
wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny i autoryzowani przedstawiciele
wprowadzający baterie lub akumulatory
wprowadzający pojazdy
producent, importer i wewnątrzwspólnotowy nabywca opakowań
wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach
wprowadzający na terytorium kraju opony
wprowadzający na terytorium kraju oleje smarowe
Cieszę się, że poprawiłem Pani humor 🙂
Czyli „na wariata” trzeba drukować wniosek, w dziale XII wpisać cokolwiek, ale z sensem np. moje kilka kg metalu. Nie wiem jaki kod mogą mieć łożyska kół rowerowych? czy 16 01 czy bardziej 20 01 40? Nie wiem czy warto wpisywać te nieszczęsne spraye 15 01 10? Może jakieś opakowania kartonowe, dla świętego spokoju ?
Nie jestem vatowcem, wiec nie biorę FV, Nie mam też warsztatu w którym przyjmuję klientów.
Najpewniej włożyć wniosek w kopertę i wysłać do UM. Nie wiem czy inaczej będę potrafił.
Nie wiem tylko co ze stówą za wpis, bo to też jest dla mnie nie do końca jasne, choć zakładam, że do koperty dołożę potwierdzenie przelewu.
Proszę wpisać to co faktycznie u Pana powstaje lub może powstać. Jak Pan wpisze na wyrost to jedyne co będzie Pan je zapewne musiał ująć w sprawozdaniu rocznym (za rok 2020 wiec dopiero składane do 15 marca 2021) 🙂
Bardzo dziękuję! Czyli w dziale XII wpiszę 20 01 40 bo to powstanie na pewno, a inne odpady mogę dopisać jeśli się pojawią. Zastanawia mnie jeszcze taka sytuacja. Wyjąłem z koła rowerowego/ motocyklowego dwa łożyska o masie ok 70 g 🙂 Zgodnie z tym co wyczytałem powinienem wpisać w systemie, że taki odpad powstał. Zastanawiam się kiedy te „śmieci”, w jaki sposób i gdzie oddać? Czy są jakieś konkretne zalecenia, jakiś wyznaczony czas na przekazanie powstałych odpadów? A może lepiej raz na 3 lata „zameldować”, że właśnie wytworzyłem 5 kg odpadu. Wiem, że moje pytania są śmieszne, ale nigdzie nie ma na nie odpowiedzi, tylko Pani pochyla się nad maluczkimi 🙂 Mam wielu znajomych którzy są takim „planktonem” gospodarczym i podobnie jak ja chcą jak najłagodniej przejść to śmieciowe „niesczeście”. Jeszcze raz bardzo dziękuje i pozdrawiam!
Po pierwsze: przepraszam, że nie odpisałam i nie oddzwoniłam… naprawdę miałam ciągle szkolenia, albo dokumentacje do robienia.
Po drugie: NIE! Nigdy nie wpisujemy kodów z grupy 20! To są odpady komunalne, a te odbiera od nas gmina na mocy umowy (nie KPO).
Poza tym proszę zajrzeć do rozporządzenia w sprawie rodzajów i ilości odpadów zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji, czy to Pana nie ratuje. A jeżeli nie to proszę się wpisać (ale wybrać lepszy kod…np 16 01 17 i 16 01 18 – lepszych nie znalazłam ale nie znam się na rowerach 😉 )
Gdzie oddajemy? No metal na skup złomu (proszę pamiętać o KPO). Magazynować możemy max rok (odpady niebezpieczne, palne i inne) i trzy lata inne odpady. Okres ten jest łączny dla całego „życia” odpadów więc jeżeli będzie Pan trzymał metal 35 miesięcy to może go nikt od Pana nie chciec zabrać bo zostanie im miesiąc na przetworzenie, a to dość mało.
Pana pytania nie są śmieszne – wszyscy je zadają 😉
Na BDO można zrobić sobie taką ankietę, aby ustalić czy trzeba się wpisać. Proszę spróbować, a jeżeli to nie pomoże no to zadzwonić ale jutro po 15.00
Pani Małgorzato, prowadzimy biuro handlowe i sprzedajemy klientom tonery do urządzeń drukujących (biurowych). Dotychczas mogliśmy w ramach bycia nieprofesjonalnym zbierającym (posiadającym umowę z profesjonalnym) odbierać zużyte tonery od klientów, którym dostarczyliśmy nowe tonery (stali klienci). Klienci Ci wytwarzają rocznie więcej niż 5kg odpadowych tonerów (każdy). Na ten moment w urzędzie Marszałkowskim informują, żebym nie przejmowała się swoimi klientami i tego nie robiła, innego rozwiązania nie widzą w tej sytuacji. Przeczytałam wszystkie ustawy w tym temacie i mam wrażenie, że niektóre sobie zaprzeczają. Czy mogę w dalszym ciągu odbierać tonery zużyte posiadając jedynie wpis w tab. Xll na kod odpadowego tonera oraz umowę z profesjonalnym zbierającym, któremu będę oddawać całość za pomocą kpo? Czy wystarczy wtedy, że takiemu klientowi potwierdzę pisemnie każdorazowo odebranie bądź czy wymagana jest umowa o współpracy dostawy tonerów? Czy mogę transportować takie tonery od klienta i przechowywać je u siebie póki nie zbiorę większej ilości?
tak, nieprofesjonalnie zbierający zostali w tym systemie dość poszkodowani. Do tej pory mogliście podpisywać KPO, jako nieprofesjonalnie zbierający o ile mieliście umowę z profesjonalnie zbierającym. Teraz zostaliście zwolnieni z wpisu do BDO ale i odebrano Wam możliwość dobrowolnej rejestracji bo nie ma tabeli przewidującą Waszą działalność. Klienci którzy wytwarzają powyżej 5 kg tonerów rocznie będą chcieli od Was KPO i co tu zrobić?…
Sprawa wygląda prosto choć będzie trzeba się tłumaczyć klientowi. Po kolei:
1. Wy, jako nieprofesjonalnie zbierający, jesteście zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (KPO, KEO)
2. Jeżeli jeden z dwóch podmiotów (przekazujący lub odbierający) jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji, to w tym przypadku również drugi podmiot zostaje z tego obowiązku zwolniony. Co to znaczy? Że firma, która Wam przekazuje toner nie musi Wam wystawiać KPO. Na swojej ewidencji przekazujący wprowadza to, jako przekazanie podmiotowi zwolnionemu z prowadzenia ewidencji.
3. Wy nie prowadzicie żadnej ewidencji poza ew. jakąś swoją wewnętrzną i przekazujecie tonery do profesjonalnie zbierającego.
4. Profesjonalnie zbierający wprowadza tonery od Was jako przyjęcie od podmiotu ZWOLNIONEGO z obowiązku prowadzenia ewidencji.
Ot cała historia, dość prosta, tylko trzeba klientowi wyjaśnić… a to już może być problem. W każdym razie z pewnością nie wpisujecie tego w dziale XII. W ogóle w tym zakresie nie rejestrujecie się w BDO bo nie możecie, jesteście zwolnieni na siłę.
PS: możecie się wpisać jeżeli faktycznie wytwarzacie odpady inne niż komunalne w związku z działalnością firmy, nic poza tym.
Bardzo dziękuję za niesamowicie szybką odpowiedź 😉 jedyne odpady jakie wytwarzamy poza komunalnymi to więcej niż 5kg zużytych tonerów z własnej drukarki. Czy zatem wpis jest konieczny czy mogę skorzystać z umowy, którą mam z profesjonalnym? Czy zrobić z tej okazji wpis w tab XII i oddawać te kilka własnych sztuk za pomocą kpo do profesjonalnego, z którym mamy umowę a tak jak Pani pisała, wszystkie zabrane od klientów oddać profesjonalnemu jako zwolnieni z obowiązku ewidencji?
Miała Pani farta bo dziś zarezerwowałam wieczór na komentarze… miałam sporo zaległych 😉
Jeżeli po fakturach widać zakup tonerów i wytwarza Pani faktycznie ponad 5 kg, to tak, proszę się wpisać. Od razu proszę zwrócić uwagę, czy nie kupujecie do firmy np. świetlówek (16 02 13*) bo też wtedy warto dopisać do działu XII oraz czy nie wytwarzacie żadnych odpadów opakowaniowych lub odzieży roboczej, szmat itp. (grupa 15).
A ze zbieraniem tonerów jako nieprofesjonalnie zbierający to tak jak pisałam 🙂 Jak będziecie potrzebować to mogę Wam napisać taką interpretację prawną, gdyby Wasi klienci Wam nie bardzo wierzyli na słowo ale myślę, że nie będzie aż tak źle 🙂
Jestem Pani bardzo wdzięczna za pomoc 😉 dziękuję! 🙂 w jaki sposób mogę się z Panią skontaktować gdybym jednak chciała skorzystać z utworzenia interpretacji?
Pani Małgorzato, prowadzę salon fryzjerski, proszę o poradę co z nimi fryzjerami. Jak interpretować lakier do włosów jeśli obok ostrzeżeń o łatwopalności jest znaczek green energy i metal recykling forever i ikonka koszem na śmieci? Na farbach do włosów nie ma ani słowa o tym że mogą być niebezpieczne i muszą być specjalnie traktowane. Pojemniki po płynach do dezynfekcji mają informacje, że po opróżnieniu umyć i wyrzucić do odpadów komunalnych. Czy jeśli się zarejestruje to muszę podawać osobny kod na wszystkie śmieci jakie wytwarzam np. opakowania plastikowe po kosmetykach, ręczniczki jednorazowe, opakowania kartonowe po kosmetykach, folie ochronne, folie aluminiowe, czy mam to traktować jako odpady komunalne, a rozliczać się tylko z odpadów niebezpiecznych? Dzwoniłam dwa razy na infolinię, informacje sprzeczne, nie jasne. Pierwsza pani powiedziała że raczej nie muszę jeśli wytwarzam mało odpadów, druga pani powiedziała że oni sami już nie wiedzą i dla świętego miejsca mam się zarejestrować.
najpierw wyjaśnię co to są odpady komunalne, które może wytwarzać przedsiębiorca. To są takie odpady, które swoim składem (nie ilością) są podobne do tych powstających w gospodarstwie domowym. Może zatem Pani wyrzucać opakowania po farbie, włosy, ręczniki papierowe i wtedy wytwarza Pani odpady komunalne. To co różni przedsiębiorców to fakt, że nie wolno im wyrzucać do odpadów komunalnych odpadów niebezpiecznych, a niestety, pojemniki ciśnieniowe tak są rozumiane. Jeżeli do oświetlania salonu kupuje Pani świetlowki (a nie ledy) to też jest to odpad niebezpieczny 16 02 13*.
Powinna się zatem Pani wpisać ale tylko w tym zakresie i od tego momentu dzielić odpady na komunalne, które odbiera gmina i odpady, które musi Pani przekazać na KPO. Odpady niebezpieczne mają łącznie ROK na magazynowanie od momentu wytworzenia do momentu ich utylizacji (łącznie dla wszystkich posiadaczy odpadów czyli Pani, potem zbierający i podmiot utylizujący).
We wniosku do BDO nie wpisuje Pani odpadów komunalnych (gr 20), a jedynie wybrane odpady opakowaniowe (gr 15), świetlówki 16 02 13 i ew. inne które uzna Pani za słuszne.
Mam sąsiada, starszego pana który prowadzi sobie jednoosobowy warsztat samochodowy. Większość jego klientów to stali klienci, którzy odwiedzają go od lat – ponaprawia trochę tych samochodzików, wymieni oleje. Czy ten Pan ma obowiązek wysłać formularz rejestrowy BDO? Sąsiad w ogóle o czymś takim nie słyszał. Czy musi uiścić opłatę rejestrową w kwocie 100 zł? Chętnie sąsiadowi pomogę ale czytając wszelkie informacje w internecie mam mętlik – mam wrażenie że krążą sprzeczne informacje. Jedyne co jest dla mnie jasne to że musi wysłać formularz rejestrowy : wypełnić Dział I, dział II to już nie wiem i Dział XII ale co wpisać w kodzie odpadów i rodzaju odpadów? Mam wrażenie, że 2 linijki w formularzu to za mało … tych kodów pasujących do jego działalności znalazłam wiele…
Proszę o pomoc
opłata – nie. Wpis – tak. Sąsiad wytwarza odpady w wyniku swojej działalności w tym odpady niebezpieczne, jak oleje. Tak, dział I i XII, tak kodów odpadów dla warsztatu jest wiele między innymi grupa 13, 16 ale i 15. Działalność warsztatu generuje dużo różnych kodów. Proszę też mieć na uwadze, że sam wpis do za mało. Co sąsiad robił z odpadami do tej pory, zwłaszcza z olejem? Czy miał do tej pory jakieś karty przekazania odpadów, czy składał sprawozdania? To są wszystko rzeczy do uregulowania. Poza tym jak już uzyska dostęp do BDO to ktoś będzie musiał mu pomóc w jego obsłudze bo jest to system informatyczny i dla ludzi „analogowych” może być to problem.
Dzień dobry.
Czy uczelnia wyższa niepubliczna podlega wpisowi do Bdo?
Kupujemy tonery do biur, świetlówki do sal cwiczeniowych. Raz w roku robimy większą utylizację sprzętu elektronicznego zużytego.
Czy dobrze rozumiem że przekazując tonery, sprzęt, świetlówki każdorazowo muszę mieć potwierdzenie takiego przekazania?
Z góry dziękuję za jadłospis.
raczej tak. Wpadacie przez same świetlówki (16 02 13*) plus tonery i sprzęt elektryczny i elektroniczny bo rozumiem, że raz w roku wyjdzie tego wiecej niż 5 kg. Tak, każdorazowo musi Pani wystawić Kartę Przekazania Odpadu, a od nowego roku będzie ona tylko w formie elektronicznej na BDO.
Witam mam pytanie odnośnie aktualizacji kodów po 2020 r. . Otóż biuro, które specjalizuje się w usługach ekologicznych wypełniało za nas wniosek o pierwszy wpis do BDO. Podając im jakie powstają u nas w sklepie nie uwzględnili jednego kodu a dokładnie 16 03 80 chyba przez natłok pracy a wyraźnie podkreślałem o tych odpadach. Ja ufając im, że wniosek jest wypełniony prawidłowo nie zwróciłam uwagi i wysłałem ten wniosek a później dopiero się zorientowałem, że nie ma tego kodu. Dowiadywałem się w tej sprawie i wychodzi na to, że od nowego roku trzeba będzie podać jedynie informację o miejscu wytwarzania odpadów a nie kod odpadu. Bynajmniej tak twierdzi jedna Pani, która odpowiedziała na moją zapytanie ale nie jest to odpowiedź z ministerstwa a ze strony internetowej o podobnej tematyce do tej. Dlatego chciałem się dopytać czy orientuje się jak to będzie na prawdę czy w takim wypadku po uzyskaniu loginu i hasła będzie można dokonać aktualizacji poprzez swoje konto czy trzeba będzie wysyłać wniosek aktualizacyjny listownie albo online za pomocą profilu zaufanego. Szczerze powiedziawszy troszkę się tej sytuacji boję gdyż czytałem, że jeśli ktoś wyśle pierwszy wniosek to nie ma tego 30 dniowego czasu na aktualizacje, żeby uniknąć kary jeśli się pomylił nawet wyniku nieumyślnego błędu. Nie wspomnę, że taką osobę można oskarżyć o art. 272 i 273 kk aczkolwiek tutaj trzeba działać celowo ale czytając jak osoby niewinne w naszym kraju są posądzane i same muszą udowadniać w sądach, że nie miały działać bezprawne to aż ciarki mnie przechodzą. Z tego powodu chwiałbym jak najszybciej ten błąd formalny poprawić.
po pierwsze nie ma się co aż tak martwić. Aby ktoś to wykrył, musiałby Pan mieć kontrole, a na razie się na to nie zanosi.
Po drugie – firma, która Panu wypełniała wniosek, jeżeli wypełnia go niezgodnie z Pana zamówieniem też ponosi odpowiedzialność. Nie znam się na tym zbyt dobrze ale myślę, że gdyby Pan otrzymał karę za błędny wpis to mógłby Pan obciążyć ich kosztami ale to zapewne skończyłoby się w sądzie.
Po trzecie – od 1 stycznia 2020 wniosek aktualizacyjny będziemy składać tylko przez nasze konto na BDO więc bez problemu Pan ten wniosek złoży i po kłopocie. Ale jeżeli czuje Pan, że lepiej to zrobić szybciej to może Pan nawet dziś wysłać wniosek aktualizacyjny papierowy, plus oświadczenie plus pismo przewodnie, że prosi Pan o dodanie tego jednego kodu zgodnie z formularzem aktualizacyjnym. Ja bym poczekała do 2 stycznia 2020 i zrobiła online ale może Pan to zrobić już dziś papierowo.
Witam Panią Małgorzatę.
Jak z tego rozumuję, to firma Transportowa – przewóz osób również wytwarza odpady: oleje, smary opony akumulatory…
Czyli też powinna się zarejestrować.
Wtedy w Dziale XII trzeba wpisać te wszystkie rzeczy, tylko że tam są dwie pozycje.
Można dodrukować następne kartki czy jak to rozwiązać?
Pozdrawiam.
jeżeli wytwarza w ramach swojego warsztatu to tak i tak jak Pan napisał dział I i XII. Jeżeli oddajecie auto na warsztat to wytwórcą odpadu zgodnie z ustawą jest warsztat.
Wniosek proszę pobrać sobie w formacie word i po prostu dostawić kolejne wiersze w tabeli. Jeżeli adres wytwarzania odpadu jest inny niż zarejestrowania firmy proszę pamiętać aby w dziale XII wpisać odpowiedni adres. Pozostałych działów nie drukujemy więc Pana wniosek w całości powinien mieć max 2 – 3 strony.
Witam,
Pani Małgorzato proszę o informację.
Czy w firmie, która jest zarejestrowana w BDO jako wprowadzający sprzęt elektroniczny, opakowania i baterie, przekazywanie odpadów powstających w ramach prowadzenia działalności biurowej powinny być przekazywane za pomocą rejestru BDO? Czy w tym przypadku możemy skorzystać ze zwolnienia (np. tonery, sprzęt biurowy)? Czy jednak jako zarejestrowany podmiot w BDO, wszystkie odpady powstające w ramach działalności gospodarczej powinny być przekazywane w BDO przez KPO? Czy w przypadku podpisania umowy z odbiorcą odpadów (tonery, sprzęt elektroniczny) rówżnież prowadzimy ewidencję KPO w rejestrze? Z góry dziękuje za odpowiedź.
tak, może Pani dalej korzystać ze zwolnienia w zakresie odpadów i nie ewidencjonuje Pani w BDO odpadów np. komunalnych. Wpis do BDO jest tylko w tym zakresie pod który Pani faktycznie podlega.
Jeżeli macie umowie z odbiorcą odpadów to to, czy musi być KPO zależy tylko od tego, czy przekraczacie progi ilości odpadów zwolnionych z ewidencji.
Dzień dobry,
Pani Małgorzaty, w nawiązaniu do poprzedniego zapytania. Przekroczyliśmy próg 5 kg za tonery powstałe z prowadzonej działalności (16 02 14), który dział powinnam wypełnićw sprawozdaniu za 2019 r – Dział XI – odpady wytwarzane poza instalacją? Dziękuje i pozdrawiam, Andżelika
limit na kod 16 02 14 od grudnia 2019 został zwiększony i wynosi 100 kg więc w dalszym ciągu korzysta Pani ze zwolnienia 🙂
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Andżelika
11 września 2020
Tak, zgadza się. Limit został zwiększony od grudnia, ale obowiązuje od 01.01.2020. A ja mam KPO z 2019, więc nie wiem, czy teraz obowiązuje 5 kg, ponieważ odnoszę się do starych limitów zwolnienia. Już się pogubiłam z tym :(. Proszę o wyjaśnienie, bo nie wiem, czy dobrze myślę.
Z góry dziękuje,
Małgorzata Solarska
14 września 2020
Szanowna Pani,
przepraszam, źle zrozumiałam. Faktycznie na 2019 r. jest stary limit. Dużo Pani przekroczyła? Czy ma Pani w tym roku faktury zakupowe na tonery w takiej ilości, aby w przypadku powstania odpadu powstało ponad 5 kg? Proszę pamiętać, że to faktury w razie kontroli są źródłem informacji. Jeżeli tak, to faktycznie trzeba złożyć sprawozdanie i tak jak Pani pisała – dział XI wytwarzanie poza instalacją.
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Andżelika
14 września 2020
Tak, za tamten rok mam zakupowe, z których wynika, że powstał odpad ponad 5kg. Dziękuje za szybką odpowiedź.
Dzień dobry pani Małgorzato. Czytam Pani odpowiedzi i komentarze i jestem pełna podziwu dla Pani wiedzy i profesjonalizmu. Wydaje mi się jednak, że przeczytałam „cały internet” i nadal nie znalazłam odpowiedzi na to jak firma w której pracuję powinna postępować, żeby działam zgodnie z BDO i obowiązującymi przepisami. Jesteśmy przedsiębiorstwem dostarczającym tonery do drukarek. Wiem, że o tonerach już Pani pisała, ale nie znalazłam odpowiedzi dokładnie dla naszej sytuacji.
Firma w której pracuję dostarcza tonery głównie do przedsiębiorstw publicznych na podstawie umowy po wygranym postępowaniu przetargowym. Do tej pory odbieraliśmy zużyte kasety po tonerach od klientów, przekazywaliśmy profesjonalnemu zbierającemu odpady, z którym mamy podpisaną umowę i on wystawiał KPO bezpośrednio na Zamawiającego. Teraz szczerze mówiąc nie wiem jak postępować. Bo większość Zamawiających chce otrzymać KPO, a my mamy obowiązek odebrać od nich te puste kasety. Tylko jak Oni mogą nas ujmować w KPO skoro my tylko przekazujemy odpady Podmiotowi uprawnionemu. Zazwyczaj w obowiązujących nas umowach jest napisane „Wykonawca jest zobowiązany do odbioru zużytych tonerów i postępowania z nimi zgodnie z obowiązującymi przepisami” Czyli co mamy robić? Rejestrować się w BDO? Ale na jakiej podstawie? A co jak Zamawiający nie oczekuje dostarczenia mu KPO? Bardzo dziękuję za pomoc.
z tego co Pani pisze, Pani firma jest „Nieprofesjonalnie zbierającym odpady”. Tzn. sprzedajecie i wymieniacie tonery, a zużyte przekazujecie do profesjonalnie zbierającego. W związku z tym jasno jesteście zwolnieni z obowiązku wpisu do BDO (art. 51, ust. 2, pkt 3 ustawy o odpadach). W związku z tym nie musicie, a nawet nie możecie wystawiać KPO. Proszę jednak pamiętać, że jeżeli z dwóch podmiotów (nadawca, odbiorca) jeden jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów to oba podmioty są z niej zwolnione więc na takie przekazanie nie wystawia się KPO.
Jak to wygląda na ewidencji:
1. Przekazujący odpady, jeżeli nie musi prowadzić ewidencji odpadów dla 16 02 14 (do 100 kg rocznie zgodnie z rozporządzeniem w sprawie rodzajów i ilości odpadów dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji) – nie robi nic, jedynie przekazuje Wam odpad 16 02 14,
2. Przekazujący odpady, który musi prowadzić ewidencje – wprowadza na ewidencje przekazanie odpadów podmiotowi zwolnionemu z obowiązku prowadzenia ewidencji,
3. Profesjonalnie zbierający przyjmując od Was wprowadza na ewidencje, jako przyjęcie od podmiotu zwolnionego z prowadzenia ewidencji.
Możecie wprowadzić pomiędzy Wami, a przekazującymi odpady 16 02 14 dokument wewnętrzny np. „protokół przekazania odpadów podmiotowi zwolnionemu z obowiązku prowadzenia ewidencji” (nie ma na to wzorów, to jest dodatkowy dokument tworzony indywidualnie). Tam zawrzeć dane nadawcy i odbiorcy i wasze oświadczenie o tym, że na podstawie art. 51 ust. 2 pkt 3 jesteście nieprofesjonalnie zbierającym. Możecie też podać z którą firmą profesjonalnie zbierającą macie umowe.
Dziń dobry Pani Małgorzato, pozwolę się podpiąć pod wpis bo prowadzę podobną działalność, sprzedaję tonery, jestem nieprofesjonalnym zbierającym bez wpisu do bdo, nasi klienci to małe firmy, które są zwolnione z wpisu do BDO bo zużywają tonery w ilościach mieszczących się w rocznych limitach, nie potrzebują kart, chcą jedynie oddać tonery zużyte w odpowiednie miejsce. Dotychczas mieliśmy umowę z Profesjonalnym zbierającym, ale na ten moment (od nowego roku) odmówili przyjmowania od nas jako że jesteśmy jedyni nieprofesjonalni, których obsługują i nie wiedzą jak nas wprowadzać do systemu a jak twierdzą „nie będą się uczyć nowych przepisów specjalnie dla nas”. Szukam innych rozwiązań. Mamy umowę na współpracę z dostawcą, który jest jednocześnie profesjonalnym zbierającym, jednak umowa nie ma zawartej informacji o możliwości zwrotu płatnego lub bezpłatnego tonerów zakupionych. Mimo wszystko przyjmują tonery bez konieczności posiadania bdo, mają stosowne pozwolenia, wystawiają fakturę na tę okoliczność z opisem „usługa w zakresie wywozu i zagospodarowania odpadów (…)” Czy faktura może zatem pełnić rolę umowy? Czy jest konieczność aby powstała osobna umowa miedzy nami, na moją działalność jako nieprofesjonalnego zbierającego?
przede wszystkim to nawet nie wiem jak skomentować „nie będą się uczyć nowych przepisów specjalnie dla nas”… Przecież oni są profesjonalnie zbierającym, muszą znać te przepisy! Aż mam ochotę wyciągnąć z Pani nazwę tej firmy i do nich napisać :/
Ale zacznijmy od początku. Wy musicie mieć umowę z profesjonalnie zbierającym w tym zakresie (art 45, ust. 2 ustawy o odpadach) więc faktura nie załatwia sprawy.
Będę w ciągu najbliższego tygodnia dodawała wpis w zakresie nieprofesjonalnie zbierających ale w skrócie sprawa wygląda tak:
1. Wy musicie odebrać sprzęt w stosunku 1 do 1 od gospodarstw domowych lub sprzętu podobnego swoim rodzajem i ilością jak z gospodarstw domowych (czyli np. nie możecie odmówić przyjęcia 5 tonerów od firmy), a więc musicie mieć umowę z profesjonalnie zbierającym,
2. Możecie też odbierać większe ilości sprzętu (znowu umowa z profesjonalnie zbierającym),
3. Profesjonalnie zbierający wprowadza przyjęcie od Was na Karce Ewidencji Odpadu w BDO, jako „Przyjęcie” i zaznacza opcje „podmiot zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji”. Można zaprowadzić sobie wewnętrzny dokument między firmami np. „protokół przyjęcia odpadów od nieprofesjonalnie zbierającego” albo cokolwiek, aby był jakiś dokument na przekazanie odpadu choć nie jest to wymagane prawem. Jeżeli Wasza firma o tym nie wie to w sumie lepiej zakończyć z nimi współpracę.
Więc to co należy zrobić w pierwszej kolejności to podpisać nową umowę w tym zakresie. I proszę w najbliższych dniach obserwować bloga, temat będzie trochę bardziej rozbudowany.
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Kasia
2 kwietnia 2020
Bardzo dziękuję za informację. Obecnie poszukuję firmy, z którą mogłabym rozpocząć współpracę. Faktem jest, że wiedza niektórych jest mocno ograniczona i to utrudnia sprawę. Spotkałam się już nawet z tym, że profesjonalny oczekuje, abym załatwiła sobie z urzędu marszałkowskiego zaświadczenie o byciu „nieprofesjonalnym” bo tak im doradził prawnik na wszelki wypadek. Kiedyś napiszę książkę o tym 😉 Mam jeszcze jedno pytanie. Po czym weryfikować czy firma jest profesjonalnym? Wcześniej było to Przedsiębiorstwo Gospodarki Odpadami, a teraz to szukam już wszędzie bo nie mam co wybrzydzać i nie do końca wiem jak to sprawdzać?
Małgorzata Solarska
3 kwietnia 2020
Szanowna Pani,
profesjonalny musi mieć decyzję na zbieranie lub/i przetwarzanie odpadów. Obecnie można wyszukać podmiot w rejestrze BDO, tam po przejściu w szczegóły można sprawdzić jakie podmiot posiada decyzje ale… jest jedynie informacja np. o tym jaka to jest decyzja (przetwarzanie, wytwarzanie, zbieranie), kto ją wydał i na ile. Brakuje najważniejszej informacji, czyli jakie kody odpadów obejmuje dana decyzja.
W praktyce oznacza to, że w dalszym ciągu musimy po prostu poprosić o skan decyzji odbiorcę odpadów. I to znowu pojawia się problem z którym mierzyłam się już kilka razy, a brzmi ona „przecież może pani sobie sprawdzić w BDO” a potem zaczyna się tłumaczenie i pokazywanie, że to niestety nie jest prawda. Zanim pojawił się system BDO i był sam rejestr (od 24.01.2018 do 31.12.2019) faktycznie w BDO były decyzje odbiorców w PDF. Obecnie tego nie ma (mam nadzieje, że w końcu uzupełnią to tak jak było).
Podsumowując – może Pani sprawdzić w BDO, czy mają decyzję ale jej szczegóły (czy mogą odbierać dany kod) może Pani sprawdzić jedynie w skanie ich decyzji.
PS: Potwierdzenie z urzędu, że jest się nieprofesjonalnym? Tak się właśnie kończy, jak prawnik grzebie w przepisach z zerową praktyką w tym zakresie…
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Kasia
3 kwietnia 2020
Ta informacja wiele mi wyjaśnia. Bardzo dziękuję 🙂
Tomasz Gąsienica Mracielnik
21 maja 2020
Witam.
Czy sprzedaż części samochodowych też podlega, czy nie?
Teoretycznie nie ma odpadu…
Pozdrawiam.
Tomek.
Małgorzata Solarska
27 maja 2020
Szanowny Panie,
To zależy. Możliwe że wytwarza Pan tylko odpady komunalne i wtedy nie musi się Pan wpisywać ale to już musi Pan albo sam ocenić albo zapraszam do skorzystania z doradztwa 🙂
Szanowna Pani,
prowadzę sklep, który importuje towar zza granicy. Poszczególne produkty spakowane są do średniej wielkości kartonu – kilka kartonów rocznie. Sam towar nie posiada jednostkowych opakowań (za wyjątkiem kartonów transportowych). Czy w takiej sytuacji powinienem dokonać zgłoszenia BDO i prowadzić ewidencję?
Mam pytanie, zacząłem pracę w jednym z organów administracji publicznej i zainteresował mnie ten temat, ponieważ instytucja, w której pracuję nie jest wpisana do BDO. Co roku zużywane tutaj są ogromne ilości tonerów do drukarek, które kupujemy. Czy w związku z tym musimy rejestrować się w BDO ? Czy może wystarczy np. zapis w umowie z dostawcą, który obliguje go do odbioru zużytych tonerów ?. Jest dużo firm, które utylizują wszelaki sprzęt, działają zgodnie z normami i na koniec wystawiają fakturę za wykonanie takiej usługi. Czy to nie ściąga z obowiązku rejestracji ? jak to wygląda z tej perspektywy ? Pozdrawiam 🙂
Tak, jeżeli macie umowę serwisowa która obejmuje m. in. Wymianę tonerow to serwis jest wtedy Wytwórca odpadów zgodnie z art. 3 ust. 32 ustawy odpadach.
Dzień dobry,
Ja z takim pytaniem. Czy instytucje państwowe: urzędy, sądy itp. też mają obowiązek dokonania rejestracji w BDO, mając na względzie to, że kupują i zużywają rocznie ogromną ilość tonerów do drukarek ?
Każdy kto wytwarza odpady inne niż komunalne musi do BDO się wpsiac. Pytanie czy urzędy faktycznie te tonery wytwarzają. Wystarczy że zamiast kupować tonery mają umowie z firmą serwisowa, która te tonery wymienia. Wtedy to firma serwisująca wytwarza odpady, a nie urząd 🙂
Dzień dobry, prowadzimy z mężem sklep komputerowy z serwisem. W 2019 r. mamy kod odpadu 160214 na wartość0,188 mg/rok.. Głównie uszkodzony sprzęt pochodzący z wymiany serwisowych klientów. Wpisaliśmy sie do BDO jako wytwórcy odpadów w dziale XII. Moje pytanie brzmi następująco: czy powinniśmy sporządzać ewidencję odpadów? i czy z tytułu przekroczenia wartości będziemy ponosić opłaty? Przepraszam za może dość proste pytania, ale gubię się w tych przepisach. Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź. Byłabym też zainteresowana szkoleniem z zakresu BDO. Pozdrawiam
czy na pewno podała mi Pani prawidłową wartość? 188mg/rok to 188 ton odpadów rocznie. Sporo jak na serwis komputerowy 🙂 Nie mniej jednak, jeżeli macie więcej niż 100 kg rocznie odpadów sprzętu lub 5 kg rocznie elementów to tak, musicie prowadzić ewidencje odpadów z użyciem KPO (Karta Przekazania Odpadów) i KEO (Karty Ewidencji Odpadów).
Przy odpadach nie ma limitów powyżej których się coś płaci, chyba że źle zrozumiałam pytanie.
Mogę Pani zaoferować indywidualne szkolenie z BDO online lub stacjonarnie. Jeżeli jest Pani zainteresowana proszę o kontakt na biuro@niebezpiecznalogistyka.pl
Dzień dobry.
Mam pytanie: czy spółdzielnia mieszkaniowa wytwarzająca odpady w postaci zużytych tonerów i tuszy do drukarek w ilości większej niż 5kg rocznie musi być zarejestrowana w BDO i wystawiać KPO?
Pozdrawiam.
Ta strona używa plików cookie, aby poprawić Twoje oczekiwania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz.AkceptujWięcej
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Sebastian
11 grudnia 2019Szanowna Pani Małgorzato! Chciałbym bardzo podziękować za wiele ważnych informacji i poświęcony czas!
Można więc założyć, że każdy prowadzący działalność, produkuje odpady i nawet w przypadku odpadów komunalnych powinien się zarejestrować. Spotkałem się z opiniami, że jeśli ktoś prywatnie wyrzuci pojemnik po lakierze do paznokci, do odpadów zmieszanych to nie ma problemu, natomiast działającej po godzinach kosmetyczce już nie wolno.
Czyli większość drobnych przedsiębiorców, takich jak ja, czyli 5 kg złomu w ciągu 3 lat i 2 pojemniki WD 40 🙂 Dla bezpieczeństwa powinni wpisać „coś” w dziale XII i złożyć wniosek ? Nie do końca rozumiem czy taki wniosek podlega opłacie?
Z informacji w internecie wynika, ze największym problemem dla nieposiadających wpisu do BDO jest brak możliwości przekazania odpadów. A co z tymi którzy nigdy odpadów nie przekazywali? Dla nich brak wpisu nie będzie problemem? Czy jeśli nie uzyskają wpisu do 01.01.2020 to po wypiciu lampki szampana zostaną zakuci w kajdanki i zabrani do więzienia, a rejestracja po tym terminie będzie niemożliwa?
Małgorzata Solarska
11 grudnia 2019Szanowny Panie,
przede wszystkim dziękuję za poprawienie mi humoru bo w tym szale BDO nie miałam czasu się ostatnio nawet uśmiechnąć 🙂
A odpowiadając na Pana pytanie faktycznie jest tak, że osobie fizycznej wolno więcej niż przedsiębiorcy bo przedsiębiorcy (zwłaszcza mikro i mali) mają płacić duże podatki i nie mieć żadnych roszczeń wobec państwa.
Wytwórca odpadów, jeżeli wytwarza tylko odpady komunalne (ale nie może tam wrzucać nic co podlega pod odpady niebezpieczne…) lub wytwarza odpady w ilościach nie większych niż w podanym rozporządzeniu to NIE musi się wpisać.
Ale może. Uważam, że jeżeli ktokolwiek ma wątpliwości to powinien się wpisać. Jeżeli nie wytworzy odpadów to najwyżej będzie zobowiązany do złożenia sprawozdania zerowego za pośrednictwem BDO więc online. Wtedy trzeba zrobić wniosek o zarejestrowanie i wpisać w dziale XII możliwe do wytworzenia kody. Od 1 stycznia 2020 będzie można robić aktualizacje wniosku online więc będzie można bez problemu dodawać nowe kody. Bo faktycznie jeżeli wytworzy Pan odpady inne niż komunalne to bez dostępu do BDO nie będzie Pan mógł przekazać. Wyjątkiem jest, jak już pisałam, wytwarzanie ilości nie większych niż w rozporządzeniu. Wtedy odbiorca odbiera od Pana odpady jako podmiotu zwolnionego z obowiązku ewidencji bo jest to możliwe.
Nikt o tym nie wie ale termin zarejestrowania się w BDO upłynął 24 lipca 2018 r. Tylko, że wtedy ta informacja dotarła tylko do podmiotów, które funkcjonowały w gospodarowaniu odpadami. Więc raczej nie powinni Pana zakuć w kajdany, a po 1 stycznia 2020 dalej będzie można się wpisać do BDO, BA! wnioski rejestrowe również będą online za pośrednictwem profilu zaufanego 🙂
Nie mniej jednak za brak wpisu do BDO lub nieprawidłowy wpis otrzymamy karę od 5 tys do miliona (w praktyce 5 tys, nie zdarzyło mi się spotkać z wyższą karą)…
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Małgorzata Solarska
11 grudnia 2019Zapomniałam napisać:
Nie, wytwórcy odpadów nie ponoszą żadnych opłat. Opłatę za wpis oraz roczną opłatę za BDO wnoszą:
wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny i autoryzowani przedstawiciele
wprowadzający baterie lub akumulatory
wprowadzający pojazdy
producent, importer i wewnątrzwspólnotowy nabywca opakowań
wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach
wprowadzający na terytorium kraju opony
wprowadzający na terytorium kraju oleje smarowe
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Sebastian
11 grudnia 2019Cieszę się, że poprawiłem Pani humor 🙂
Czyli „na wariata” trzeba drukować wniosek, w dziale XII wpisać cokolwiek, ale z sensem np. moje kilka kg metalu. Nie wiem jaki kod mogą mieć łożyska kół rowerowych? czy 16 01 czy bardziej 20 01 40? Nie wiem czy warto wpisywać te nieszczęsne spraye 15 01 10? Może jakieś opakowania kartonowe, dla świętego spokoju ?
Nie jestem vatowcem, wiec nie biorę FV, Nie mam też warsztatu w którym przyjmuję klientów.
Najpewniej włożyć wniosek w kopertę i wysłać do UM. Nie wiem czy inaczej będę potrafił.
Nie wiem tylko co ze stówą za wpis, bo to też jest dla mnie nie do końca jasne, choć zakładam, że do koperty dołożę potwierdzenie przelewu.
Małgorzata Solarska
12 grudnia 2019Proszę wpisać to co faktycznie u Pana powstaje lub może powstać. Jak Pan wpisze na wyrost to jedyne co będzie Pan je zapewne musiał ująć w sprawozdaniu rocznym (za rok 2020 wiec dopiero składane do 15 marca 2021) 🙂
Sebastian
11 grudnia 2019Pisaliśmy równolegle i nie zauważyłem wyjaśnienia o opłatach.
Bardzo dziękuję!
Czyli 100 zł zaoszczędzone 🙂
Sebastian
12 grudnia 2019Bardzo dziękuję! Czyli w dziale XII wpiszę 20 01 40 bo to powstanie na pewno, a inne odpady mogę dopisać jeśli się pojawią. Zastanawia mnie jeszcze taka sytuacja. Wyjąłem z koła rowerowego/ motocyklowego dwa łożyska o masie ok 70 g 🙂 Zgodnie z tym co wyczytałem powinienem wpisać w systemie, że taki odpad powstał. Zastanawiam się kiedy te „śmieci”, w jaki sposób i gdzie oddać? Czy są jakieś konkretne zalecenia, jakiś wyznaczony czas na przekazanie powstałych odpadów? A może lepiej raz na 3 lata „zameldować”, że właśnie wytworzyłem 5 kg odpadu. Wiem, że moje pytania są śmieszne, ale nigdzie nie ma na nie odpowiedzi, tylko Pani pochyla się nad maluczkimi 🙂 Mam wielu znajomych którzy są takim „planktonem” gospodarczym i podobnie jak ja chcą jak najłagodniej przejść to śmieciowe „niesczeście”. Jeszcze raz bardzo dziękuje i pozdrawiam!
Małgorzata Solarska
18 grudnia 2019Po pierwsze: przepraszam, że nie odpisałam i nie oddzwoniłam… naprawdę miałam ciągle szkolenia, albo dokumentacje do robienia.
Po drugie: NIE! Nigdy nie wpisujemy kodów z grupy 20! To są odpady komunalne, a te odbiera od nas gmina na mocy umowy (nie KPO).
Poza tym proszę zajrzeć do rozporządzenia w sprawie rodzajów i ilości odpadów zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji, czy to Pana nie ratuje. A jeżeli nie to proszę się wpisać (ale wybrać lepszy kod…np 16 01 17 i 16 01 18 – lepszych nie znalazłam ale nie znam się na rowerach 😉 )
Gdzie oddajemy? No metal na skup złomu (proszę pamiętać o KPO). Magazynować możemy max rok (odpady niebezpieczne, palne i inne) i trzy lata inne odpady. Okres ten jest łączny dla całego „życia” odpadów więc jeżeli będzie Pan trzymał metal 35 miesięcy to może go nikt od Pana nie chciec zabrać bo zostanie im miesiąc na przetworzenie, a to dość mało.
Pana pytania nie są śmieszne – wszyscy je zadają 😉
Na BDO można zrobić sobie taką ankietę, aby ustalić czy trzeba się wpisać. Proszę spróbować, a jeżeli to nie pomoże no to zadzwonić ale jutro po 15.00
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Kasia
18 grudnia 2019Pani Małgorzato, prowadzimy biuro handlowe i sprzedajemy klientom tonery do urządzeń drukujących (biurowych). Dotychczas mogliśmy w ramach bycia nieprofesjonalnym zbierającym (posiadającym umowę z profesjonalnym) odbierać zużyte tonery od klientów, którym dostarczyliśmy nowe tonery (stali klienci). Klienci Ci wytwarzają rocznie więcej niż 5kg odpadowych tonerów (każdy). Na ten moment w urzędzie Marszałkowskim informują, żebym nie przejmowała się swoimi klientami i tego nie robiła, innego rozwiązania nie widzą w tej sytuacji. Przeczytałam wszystkie ustawy w tym temacie i mam wrażenie, że niektóre sobie zaprzeczają. Czy mogę w dalszym ciągu odbierać tonery zużyte posiadając jedynie wpis w tab. Xll na kod odpadowego tonera oraz umowę z profesjonalnym zbierającym, któremu będę oddawać całość za pomocą kpo? Czy wystarczy wtedy, że takiemu klientowi potwierdzę pisemnie każdorazowo odebranie bądź czy wymagana jest umowa o współpracy dostawy tonerów? Czy mogę transportować takie tonery od klienta i przechowywać je u siebie póki nie zbiorę większej ilości?
Małgorzata Solarska
18 grudnia 2019Szanowna Pani,
tak, nieprofesjonalnie zbierający zostali w tym systemie dość poszkodowani. Do tej pory mogliście podpisywać KPO, jako nieprofesjonalnie zbierający o ile mieliście umowę z profesjonalnie zbierającym. Teraz zostaliście zwolnieni z wpisu do BDO ale i odebrano Wam możliwość dobrowolnej rejestracji bo nie ma tabeli przewidującą Waszą działalność. Klienci którzy wytwarzają powyżej 5 kg tonerów rocznie będą chcieli od Was KPO i co tu zrobić?…
Sprawa wygląda prosto choć będzie trzeba się tłumaczyć klientowi. Po kolei:
1. Wy, jako nieprofesjonalnie zbierający, jesteście zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (KPO, KEO)
2. Jeżeli jeden z dwóch podmiotów (przekazujący lub odbierający) jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji, to w tym przypadku również drugi podmiot zostaje z tego obowiązku zwolniony. Co to znaczy? Że firma, która Wam przekazuje toner nie musi Wam wystawiać KPO. Na swojej ewidencji przekazujący wprowadza to, jako przekazanie podmiotowi zwolnionemu z prowadzenia ewidencji.
3. Wy nie prowadzicie żadnej ewidencji poza ew. jakąś swoją wewnętrzną i przekazujecie tonery do profesjonalnie zbierającego.
4. Profesjonalnie zbierający wprowadza tonery od Was jako przyjęcie od podmiotu ZWOLNIONEGO z obowiązku prowadzenia ewidencji.
Ot cała historia, dość prosta, tylko trzeba klientowi wyjaśnić… a to już może być problem. W każdym razie z pewnością nie wpisujecie tego w dziale XII. W ogóle w tym zakresie nie rejestrujecie się w BDO bo nie możecie, jesteście zwolnieni na siłę.
PS: możecie się wpisać jeżeli faktycznie wytwarzacie odpady inne niż komunalne w związku z działalnością firmy, nic poza tym.
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Kasia
18 grudnia 2019Bardzo dziękuję za niesamowicie szybką odpowiedź 😉 jedyne odpady jakie wytwarzamy poza komunalnymi to więcej niż 5kg zużytych tonerów z własnej drukarki. Czy zatem wpis jest konieczny czy mogę skorzystać z umowy, którą mam z profesjonalnym? Czy zrobić z tej okazji wpis w tab XII i oddawać te kilka własnych sztuk za pomocą kpo do profesjonalnego, z którym mamy umowę a tak jak Pani pisała, wszystkie zabrane od klientów oddać profesjonalnemu jako zwolnieni z obowiązku ewidencji?
Małgorzata Solarska
18 grudnia 2019Miała Pani farta bo dziś zarezerwowałam wieczór na komentarze… miałam sporo zaległych 😉
Jeżeli po fakturach widać zakup tonerów i wytwarza Pani faktycznie ponad 5 kg, to tak, proszę się wpisać. Od razu proszę zwrócić uwagę, czy nie kupujecie do firmy np. świetlówek (16 02 13*) bo też wtedy warto dopisać do działu XII oraz czy nie wytwarzacie żadnych odpadów opakowaniowych lub odzieży roboczej, szmat itp. (grupa 15).
A ze zbieraniem tonerów jako nieprofesjonalnie zbierający to tak jak pisałam 🙂 Jak będziecie potrzebować to mogę Wam napisać taką interpretację prawną, gdyby Wasi klienci Wam nie bardzo wierzyli na słowo ale myślę, że nie będzie aż tak źle 🙂
Pozdrawiam!
Małgorzata Solarska
Kasia
18 grudnia 2019Jestem Pani bardzo wdzięczna za pomoc 😉 dziękuję! 🙂 w jaki sposób mogę się z Panią skontaktować gdybym jednak chciała skorzystać z utworzenia interpretacji?
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
18 grudnia 2019Mailem biuro@niebezpiecznalogistyka.pl cieszę się, że mogłam pomóc 🙂
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Katarzyna
18 grudnia 2019Pani Małgorzato, prowadzę salon fryzjerski, proszę o poradę co z nimi fryzjerami. Jak interpretować lakier do włosów jeśli obok ostrzeżeń o łatwopalności jest znaczek green energy i metal recykling forever i ikonka koszem na śmieci? Na farbach do włosów nie ma ani słowa o tym że mogą być niebezpieczne i muszą być specjalnie traktowane. Pojemniki po płynach do dezynfekcji mają informacje, że po opróżnieniu umyć i wyrzucić do odpadów komunalnych. Czy jeśli się zarejestruje to muszę podawać osobny kod na wszystkie śmieci jakie wytwarzam np. opakowania plastikowe po kosmetykach, ręczniczki jednorazowe, opakowania kartonowe po kosmetykach, folie ochronne, folie aluminiowe, czy mam to traktować jako odpady komunalne, a rozliczać się tylko z odpadów niebezpiecznych? Dzwoniłam dwa razy na infolinię, informacje sprzeczne, nie jasne. Pierwsza pani powiedziała że raczej nie muszę jeśli wytwarzam mało odpadów, druga pani powiedziała że oni sami już nie wiedzą i dla świętego miejsca mam się zarejestrować.
Małgorzata Solarska
18 grudnia 2019Szanowna Pani,
najpierw wyjaśnię co to są odpady komunalne, które może wytwarzać przedsiębiorca. To są takie odpady, które swoim składem (nie ilością) są podobne do tych powstających w gospodarstwie domowym. Może zatem Pani wyrzucać opakowania po farbie, włosy, ręczniki papierowe i wtedy wytwarza Pani odpady komunalne. To co różni przedsiębiorców to fakt, że nie wolno im wyrzucać do odpadów komunalnych odpadów niebezpiecznych, a niestety, pojemniki ciśnieniowe tak są rozumiane. Jeżeli do oświetlania salonu kupuje Pani świetlowki (a nie ledy) to też jest to odpad niebezpieczny 16 02 13*.
Powinna się zatem Pani wpisać ale tylko w tym zakresie i od tego momentu dzielić odpady na komunalne, które odbiera gmina i odpady, które musi Pani przekazać na KPO. Odpady niebezpieczne mają łącznie ROK na magazynowanie od momentu wytworzenia do momentu ich utylizacji (łącznie dla wszystkich posiadaczy odpadów czyli Pani, potem zbierający i podmiot utylizujący).
We wniosku do BDO nie wpisuje Pani odpadów komunalnych (gr 20), a jedynie wybrane odpady opakowaniowe (gr 15), świetlówki 16 02 13 i ew. inne które uzna Pani za słuszne.
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Ania
19 grudnia 2019Dzień dobry Pani Małgorzato
Mam sąsiada, starszego pana który prowadzi sobie jednoosobowy warsztat samochodowy. Większość jego klientów to stali klienci, którzy odwiedzają go od lat – ponaprawia trochę tych samochodzików, wymieni oleje. Czy ten Pan ma obowiązek wysłać formularz rejestrowy BDO? Sąsiad w ogóle o czymś takim nie słyszał. Czy musi uiścić opłatę rejestrową w kwocie 100 zł? Chętnie sąsiadowi pomogę ale czytając wszelkie informacje w internecie mam mętlik – mam wrażenie że krążą sprzeczne informacje. Jedyne co jest dla mnie jasne to że musi wysłać formularz rejestrowy : wypełnić Dział I, dział II to już nie wiem i Dział XII ale co wpisać w kodzie odpadów i rodzaju odpadów? Mam wrażenie, że 2 linijki w formularzu to za mało … tych kodów pasujących do jego działalności znalazłam wiele…
Proszę o pomoc
Pozdrawiam
Anna
Małgorzata Solarska
24 grudnia 2019Szanowna Pani,
opłata – nie. Wpis – tak. Sąsiad wytwarza odpady w wyniku swojej działalności w tym odpady niebezpieczne, jak oleje. Tak, dział I i XII, tak kodów odpadów dla warsztatu jest wiele między innymi grupa 13, 16 ale i 15. Działalność warsztatu generuje dużo różnych kodów. Proszę też mieć na uwadze, że sam wpis do za mało. Co sąsiad robił z odpadami do tej pory, zwłaszcza z olejem? Czy miał do tej pory jakieś karty przekazania odpadów, czy składał sprawozdania? To są wszystko rzeczy do uregulowania. Poza tym jak już uzyska dostęp do BDO to ktoś będzie musiał mu pomóc w jego obsłudze bo jest to system informatyczny i dla ludzi „analogowych” może być to problem.
Wesołych świąt 🙂
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Aneta
19 grudnia 2019Dzień dobry.
Czy uczelnia wyższa niepubliczna podlega wpisowi do Bdo?
Kupujemy tonery do biur, świetlówki do sal cwiczeniowych. Raz w roku robimy większą utylizację sprzętu elektronicznego zużytego.
Czy dobrze rozumiem że przekazując tonery, sprzęt, świetlówki każdorazowo muszę mieć potwierdzenie takiego przekazania?
Z góry dziękuję za jadłospis.
Małgorzata Solarska
24 grudnia 2019Szanowna Pani,
raczej tak. Wpadacie przez same świetlówki (16 02 13*) plus tonery i sprzęt elektryczny i elektroniczny bo rozumiem, że raz w roku wyjdzie tego wiecej niż 5 kg. Tak, każdorazowo musi Pani wystawić Kartę Przekazania Odpadu, a od nowego roku będzie ona tylko w formie elektronicznej na BDO.
Smacznego i wesołych świąt 😉
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Mateusz
23 grudnia 2019Witam mam pytanie odnośnie aktualizacji kodów po 2020 r. . Otóż biuro, które specjalizuje się w usługach ekologicznych wypełniało za nas wniosek o pierwszy wpis do BDO. Podając im jakie powstają u nas w sklepie nie uwzględnili jednego kodu a dokładnie 16 03 80 chyba przez natłok pracy a wyraźnie podkreślałem o tych odpadach. Ja ufając im, że wniosek jest wypełniony prawidłowo nie zwróciłam uwagi i wysłałem ten wniosek a później dopiero się zorientowałem, że nie ma tego kodu. Dowiadywałem się w tej sprawie i wychodzi na to, że od nowego roku trzeba będzie podać jedynie informację o miejscu wytwarzania odpadów a nie kod odpadu. Bynajmniej tak twierdzi jedna Pani, która odpowiedziała na moją zapytanie ale nie jest to odpowiedź z ministerstwa a ze strony internetowej o podobnej tematyce do tej. Dlatego chciałem się dopytać czy orientuje się jak to będzie na prawdę czy w takim wypadku po uzyskaniu loginu i hasła będzie można dokonać aktualizacji poprzez swoje konto czy trzeba będzie wysyłać wniosek aktualizacyjny listownie albo online za pomocą profilu zaufanego. Szczerze powiedziawszy troszkę się tej sytuacji boję gdyż czytałem, że jeśli ktoś wyśle pierwszy wniosek to nie ma tego 30 dniowego czasu na aktualizacje, żeby uniknąć kary jeśli się pomylił nawet wyniku nieumyślnego błędu. Nie wspomnę, że taką osobę można oskarżyć o art. 272 i 273 kk aczkolwiek tutaj trzeba działać celowo ale czytając jak osoby niewinne w naszym kraju są posądzane i same muszą udowadniać w sądach, że nie miały działać bezprawne to aż ciarki mnie przechodzą. Z tego powodu chwiałbym jak najszybciej ten błąd formalny poprawić.
Małgorzata Solarska
24 grudnia 2019Szanowny Panie,
po pierwsze nie ma się co aż tak martwić. Aby ktoś to wykrył, musiałby Pan mieć kontrole, a na razie się na to nie zanosi.
Po drugie – firma, która Panu wypełniała wniosek, jeżeli wypełnia go niezgodnie z Pana zamówieniem też ponosi odpowiedzialność. Nie znam się na tym zbyt dobrze ale myślę, że gdyby Pan otrzymał karę za błędny wpis to mógłby Pan obciążyć ich kosztami ale to zapewne skończyłoby się w sądzie.
Po trzecie – od 1 stycznia 2020 wniosek aktualizacyjny będziemy składać tylko przez nasze konto na BDO więc bez problemu Pan ten wniosek złoży i po kłopocie. Ale jeżeli czuje Pan, że lepiej to zrobić szybciej to może Pan nawet dziś wysłać wniosek aktualizacyjny papierowy, plus oświadczenie plus pismo przewodnie, że prosi Pan o dodanie tego jednego kodu zgodnie z formularzem aktualizacyjnym. Ja bym poczekała do 2 stycznia 2020 i zrobiła online ale może Pan to zrobić już dziś papierowo.
Wesołych Świat 🙂
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Tomasz
27 grudnia 2019Witam Panią Małgorzatę.
Jak z tego rozumuję, to firma Transportowa – przewóz osób również wytwarza odpady: oleje, smary opony akumulatory…
Czyli też powinna się zarejestrować.
Wtedy w Dziale XII trzeba wpisać te wszystkie rzeczy, tylko że tam są dwie pozycje.
Można dodrukować następne kartki czy jak to rozwiązać?
Pozdrawiam.
Małgorzata Solarska
27 grudnia 2019Szanowny Panie,
jeżeli wytwarza w ramach swojego warsztatu to tak i tak jak Pan napisał dział I i XII. Jeżeli oddajecie auto na warsztat to wytwórcą odpadu zgodnie z ustawą jest warsztat.
Wniosek proszę pobrać sobie w formacie word i po prostu dostawić kolejne wiersze w tabeli. Jeżeli adres wytwarzania odpadu jest inny niż zarejestrowania firmy proszę pamiętać aby w dziale XII wpisać odpowiedni adres. Pozostałych działów nie drukujemy więc Pana wniosek w całości powinien mieć max 2 – 3 strony.
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Andżelika
19 lutego 2020Witam,
Pani Małgorzato proszę o informację.
Czy w firmie, która jest zarejestrowana w BDO jako wprowadzający sprzęt elektroniczny, opakowania i baterie, przekazywanie odpadów powstających w ramach prowadzenia działalności biurowej powinny być przekazywane za pomocą rejestru BDO? Czy w tym przypadku możemy skorzystać ze zwolnienia (np. tonery, sprzęt biurowy)? Czy jednak jako zarejestrowany podmiot w BDO, wszystkie odpady powstające w ramach działalności gospodarczej powinny być przekazywane w BDO przez KPO? Czy w przypadku podpisania umowy z odbiorcą odpadów (tonery, sprzęt elektroniczny) rówżnież prowadzimy ewidencję KPO w rejestrze? Z góry dziękuje za odpowiedź.
Małgorzata Solarska
20 lutego 2020Szanowna Pani,
tak, może Pani dalej korzystać ze zwolnienia w zakresie odpadów i nie ewidencjonuje Pani w BDO odpadów np. komunalnych. Wpis do BDO jest tylko w tym zakresie pod który Pani faktycznie podlega.
Jeżeli macie umowie z odbiorcą odpadów to to, czy musi być KPO zależy tylko od tego, czy przekraczacie progi ilości odpadów zwolnionych z ewidencji.
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Andżelika
11 września 2020Dzień dobry,
Pani Małgorzaty, w nawiązaniu do poprzedniego zapytania. Przekroczyliśmy próg 5 kg za tonery powstałe z prowadzonej działalności (16 02 14), który dział powinnam wypełnićw sprawozdaniu za 2019 r – Dział XI – odpady wytwarzane poza instalacją? Dziękuje i pozdrawiam, Andżelika
Małgorzata Solarska
11 września 2020Szanowna Pani,
limit na kod 16 02 14 od grudnia 2019 został zwiększony i wynosi 100 kg więc w dalszym ciągu korzysta Pani ze zwolnienia 🙂
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Andżelika
11 września 2020Tak, zgadza się. Limit został zwiększony od grudnia, ale obowiązuje od 01.01.2020. A ja mam KPO z 2019, więc nie wiem, czy teraz obowiązuje 5 kg, ponieważ odnoszę się do starych limitów zwolnienia. Już się pogubiłam z tym :(. Proszę o wyjaśnienie, bo nie wiem, czy dobrze myślę.
Z góry dziękuje,
Małgorzata Solarska
14 września 2020Szanowna Pani,
przepraszam, źle zrozumiałam. Faktycznie na 2019 r. jest stary limit. Dużo Pani przekroczyła? Czy ma Pani w tym roku faktury zakupowe na tonery w takiej ilości, aby w przypadku powstania odpadu powstało ponad 5 kg? Proszę pamiętać, że to faktury w razie kontroli są źródłem informacji. Jeżeli tak, to faktycznie trzeba złożyć sprawozdanie i tak jak Pani pisała – dział XI wytwarzanie poza instalacją.
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Andżelika
14 września 2020Tak, za tamten rok mam zakupowe, z których wynika, że powstał odpad ponad 5kg. Dziękuje za szybką odpowiedź.
Andżelika
20 lutego 2020Bardzo dziękuje Pani za odpowiedź. Pozdrawiam,Andżelika
Marta
3 marca 2020Dzień dobry pani Małgorzato. Czytam Pani odpowiedzi i komentarze i jestem pełna podziwu dla Pani wiedzy i profesjonalizmu. Wydaje mi się jednak, że przeczytałam „cały internet” i nadal nie znalazłam odpowiedzi na to jak firma w której pracuję powinna postępować, żeby działam zgodnie z BDO i obowiązującymi przepisami. Jesteśmy przedsiębiorstwem dostarczającym tonery do drukarek. Wiem, że o tonerach już Pani pisała, ale nie znalazłam odpowiedzi dokładnie dla naszej sytuacji.
Firma w której pracuję dostarcza tonery głównie do przedsiębiorstw publicznych na podstawie umowy po wygranym postępowaniu przetargowym. Do tej pory odbieraliśmy zużyte kasety po tonerach od klientów, przekazywaliśmy profesjonalnemu zbierającemu odpady, z którym mamy podpisaną umowę i on wystawiał KPO bezpośrednio na Zamawiającego. Teraz szczerze mówiąc nie wiem jak postępować. Bo większość Zamawiających chce otrzymać KPO, a my mamy obowiązek odebrać od nich te puste kasety. Tylko jak Oni mogą nas ujmować w KPO skoro my tylko przekazujemy odpady Podmiotowi uprawnionemu. Zazwyczaj w obowiązujących nas umowach jest napisane „Wykonawca jest zobowiązany do odbioru zużytych tonerów i postępowania z nimi zgodnie z obowiązującymi przepisami” Czyli co mamy robić? Rejestrować się w BDO? Ale na jakiej podstawie? A co jak Zamawiający nie oczekuje dostarczenia mu KPO? Bardzo dziękuję za pomoc.
Małgorzata Solarska
3 marca 2020Szanowna Pani,
z tego co Pani pisze, Pani firma jest „Nieprofesjonalnie zbierającym odpady”. Tzn. sprzedajecie i wymieniacie tonery, a zużyte przekazujecie do profesjonalnie zbierającego. W związku z tym jasno jesteście zwolnieni z obowiązku wpisu do BDO (art. 51, ust. 2, pkt 3 ustawy o odpadach). W związku z tym nie musicie, a nawet nie możecie wystawiać KPO. Proszę jednak pamiętać, że jeżeli z dwóch podmiotów (nadawca, odbiorca) jeden jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów to oba podmioty są z niej zwolnione więc na takie przekazanie nie wystawia się KPO.
Jak to wygląda na ewidencji:
1. Przekazujący odpady, jeżeli nie musi prowadzić ewidencji odpadów dla 16 02 14 (do 100 kg rocznie zgodnie z rozporządzeniem w sprawie rodzajów i ilości odpadów dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji) – nie robi nic, jedynie przekazuje Wam odpad 16 02 14,
2. Przekazujący odpady, który musi prowadzić ewidencje – wprowadza na ewidencje przekazanie odpadów podmiotowi zwolnionemu z obowiązku prowadzenia ewidencji,
3. Profesjonalnie zbierający przyjmując od Was wprowadza na ewidencje, jako przyjęcie od podmiotu zwolnionego z prowadzenia ewidencji.
Możecie wprowadzić pomiędzy Wami, a przekazującymi odpady 16 02 14 dokument wewnętrzny np. „protokół przekazania odpadów podmiotowi zwolnionemu z obowiązku prowadzenia ewidencji” (nie ma na to wzorów, to jest dodatkowy dokument tworzony indywidualnie). Tam zawrzeć dane nadawcy i odbiorcy i wasze oświadczenie o tym, że na podstawie art. 51 ust. 2 pkt 3 jesteście nieprofesjonalnie zbierającym. Możecie też podać z którą firmą profesjonalnie zbierającą macie umowe.
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Kasia
26 marca 2020Dziń dobry Pani Małgorzato, pozwolę się podpiąć pod wpis bo prowadzę podobną działalność, sprzedaję tonery, jestem nieprofesjonalnym zbierającym bez wpisu do bdo, nasi klienci to małe firmy, które są zwolnione z wpisu do BDO bo zużywają tonery w ilościach mieszczących się w rocznych limitach, nie potrzebują kart, chcą jedynie oddać tonery zużyte w odpowiednie miejsce. Dotychczas mieliśmy umowę z Profesjonalnym zbierającym, ale na ten moment (od nowego roku) odmówili przyjmowania od nas jako że jesteśmy jedyni nieprofesjonalni, których obsługują i nie wiedzą jak nas wprowadzać do systemu a jak twierdzą „nie będą się uczyć nowych przepisów specjalnie dla nas”. Szukam innych rozwiązań. Mamy umowę na współpracę z dostawcą, który jest jednocześnie profesjonalnym zbierającym, jednak umowa nie ma zawartej informacji o możliwości zwrotu płatnego lub bezpłatnego tonerów zakupionych. Mimo wszystko przyjmują tonery bez konieczności posiadania bdo, mają stosowne pozwolenia, wystawiają fakturę na tę okoliczność z opisem „usługa w zakresie wywozu i zagospodarowania odpadów (…)” Czy faktura może zatem pełnić rolę umowy? Czy jest konieczność aby powstała osobna umowa miedzy nami, na moją działalność jako nieprofesjonalnego zbierającego?
Małgorzata Solarska
26 marca 2020Szanowna Pani,
przede wszystkim to nawet nie wiem jak skomentować „nie będą się uczyć nowych przepisów specjalnie dla nas”… Przecież oni są profesjonalnie zbierającym, muszą znać te przepisy! Aż mam ochotę wyciągnąć z Pani nazwę tej firmy i do nich napisać :/
Ale zacznijmy od początku. Wy musicie mieć umowę z profesjonalnie zbierającym w tym zakresie (art 45, ust. 2 ustawy o odpadach) więc faktura nie załatwia sprawy.
Będę w ciągu najbliższego tygodnia dodawała wpis w zakresie nieprofesjonalnie zbierających ale w skrócie sprawa wygląda tak:
1. Wy musicie odebrać sprzęt w stosunku 1 do 1 od gospodarstw domowych lub sprzętu podobnego swoim rodzajem i ilością jak z gospodarstw domowych (czyli np. nie możecie odmówić przyjęcia 5 tonerów od firmy), a więc musicie mieć umowę z profesjonalnie zbierającym,
2. Możecie też odbierać większe ilości sprzętu (znowu umowa z profesjonalnie zbierającym),
3. Profesjonalnie zbierający wprowadza przyjęcie od Was na Karce Ewidencji Odpadu w BDO, jako „Przyjęcie” i zaznacza opcje „podmiot zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji”. Można zaprowadzić sobie wewnętrzny dokument między firmami np. „protokół przyjęcia odpadów od nieprofesjonalnie zbierającego” albo cokolwiek, aby był jakiś dokument na przekazanie odpadu choć nie jest to wymagane prawem. Jeżeli Wasza firma o tym nie wie to w sumie lepiej zakończyć z nimi współpracę.
Więc to co należy zrobić w pierwszej kolejności to podpisać nową umowę w tym zakresie. I proszę w najbliższych dniach obserwować bloga, temat będzie trochę bardziej rozbudowany.
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Kasia
2 kwietnia 2020Bardzo dziękuję za informację. Obecnie poszukuję firmy, z którą mogłabym rozpocząć współpracę. Faktem jest, że wiedza niektórych jest mocno ograniczona i to utrudnia sprawę. Spotkałam się już nawet z tym, że profesjonalny oczekuje, abym załatwiła sobie z urzędu marszałkowskiego zaświadczenie o byciu „nieprofesjonalnym” bo tak im doradził prawnik na wszelki wypadek. Kiedyś napiszę książkę o tym 😉 Mam jeszcze jedno pytanie. Po czym weryfikować czy firma jest profesjonalnym? Wcześniej było to Przedsiębiorstwo Gospodarki Odpadami, a teraz to szukam już wszędzie bo nie mam co wybrzydzać i nie do końca wiem jak to sprawdzać?
Małgorzata Solarska
3 kwietnia 2020Szanowna Pani,
profesjonalny musi mieć decyzję na zbieranie lub/i przetwarzanie odpadów. Obecnie można wyszukać podmiot w rejestrze BDO, tam po przejściu w szczegóły można sprawdzić jakie podmiot posiada decyzje ale… jest jedynie informacja np. o tym jaka to jest decyzja (przetwarzanie, wytwarzanie, zbieranie), kto ją wydał i na ile. Brakuje najważniejszej informacji, czyli jakie kody odpadów obejmuje dana decyzja.
W praktyce oznacza to, że w dalszym ciągu musimy po prostu poprosić o skan decyzji odbiorcę odpadów. I to znowu pojawia się problem z którym mierzyłam się już kilka razy, a brzmi ona „przecież może pani sobie sprawdzić w BDO” a potem zaczyna się tłumaczenie i pokazywanie, że to niestety nie jest prawda. Zanim pojawił się system BDO i był sam rejestr (od 24.01.2018 do 31.12.2019) faktycznie w BDO były decyzje odbiorców w PDF. Obecnie tego nie ma (mam nadzieje, że w końcu uzupełnią to tak jak było).
Podsumowując – może Pani sprawdzić w BDO, czy mają decyzję ale jej szczegóły (czy mogą odbierać dany kod) może Pani sprawdzić jedynie w skanie ich decyzji.
PS: Potwierdzenie z urzędu, że jest się nieprofesjonalnym? Tak się właśnie kończy, jak prawnik grzebie w przepisach z zerową praktyką w tym zakresie…
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Kasia
3 kwietnia 2020Ta informacja wiele mi wyjaśnia. Bardzo dziękuję 🙂
Tomasz Gąsienica Mracielnik
21 maja 2020Witam.
Czy sprzedaż części samochodowych też podlega, czy nie?
Teoretycznie nie ma odpadu…
Pozdrawiam.
Tomek.
Małgorzata Solarska
27 maja 2020Szanowny Panie,
To zależy. Możliwe że wytwarza Pan tylko odpady komunalne i wtedy nie musi się Pan wpisywać ale to już musi Pan albo sam ocenić albo zapraszam do skorzystania z doradztwa 🙂
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Artur
21 maja 2020Szanowna Pani,
prowadzę sklep, który importuje towar zza granicy. Poszczególne produkty spakowane są do średniej wielkości kartonu – kilka kartonów rocznie. Sam towar nie posiada jednostkowych opakowań (za wyjątkiem kartonów transportowych). Czy w takiej sytuacji powinienem dokonać zgłoszenia BDO i prowadzić ewidencję?
Małgorzata Solarska
27 maja 2020Szanowny Panie,
Tak bo wprowadza Pan produkty w opakowaniach na rynek. Podlega Pan też pod opłatę produktową.
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Danny
22 maja 2020Mam pytanie, zacząłem pracę w jednym z organów administracji publicznej i zainteresował mnie ten temat, ponieważ instytucja, w której pracuję nie jest wpisana do BDO. Co roku zużywane tutaj są ogromne ilości tonerów do drukarek, które kupujemy. Czy w związku z tym musimy rejestrować się w BDO ? Czy może wystarczy np. zapis w umowie z dostawcą, który obliguje go do odbioru zużytych tonerów ?. Jest dużo firm, które utylizują wszelaki sprzęt, działają zgodnie z normami i na koniec wystawiają fakturę za wykonanie takiej usługi. Czy to nie ściąga z obowiązku rejestracji ? jak to wygląda z tej perspektywy ? Pozdrawiam 🙂
Małgorzata Solarska
27 maja 2020Szanowny Panie,
Tak, jeżeli macie umowę serwisowa która obejmuje m. in. Wymianę tonerow to serwis jest wtedy Wytwórca odpadów zgodnie z art. 3 ust. 32 ustawy odpadach.
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Danny
25 maja 2020Dzień dobry,
Ja z takim pytaniem. Czy instytucje państwowe: urzędy, sądy itp. też mają obowiązek dokonania rejestracji w BDO, mając na względzie to, że kupują i zużywają rocznie ogromną ilość tonerów do drukarek ?
Małgorzata Solarska
27 maja 2020Szanowny Panie,
Każdy kto wytwarza odpady inne niż komunalne musi do BDO się wpsiac. Pytanie czy urzędy faktycznie te tonery wytwarzają. Wystarczy że zamiast kupować tonery mają umowie z firmą serwisowa, która te tonery wymienia. Wtedy to firma serwisująca wytwarza odpady, a nie urząd 🙂
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Edyta
22 września 2020Dzień dobry, prowadzimy z mężem sklep komputerowy z serwisem. W 2019 r. mamy kod odpadu 160214 na wartość0,188 mg/rok.. Głównie uszkodzony sprzęt pochodzący z wymiany serwisowych klientów. Wpisaliśmy sie do BDO jako wytwórcy odpadów w dziale XII. Moje pytanie brzmi następująco: czy powinniśmy sporządzać ewidencję odpadów? i czy z tytułu przekroczenia wartości będziemy ponosić opłaty? Przepraszam za może dość proste pytania, ale gubię się w tych przepisach. Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź. Byłabym też zainteresowana szkoleniem z zakresu BDO. Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
22 września 2020Szanowna Pani,
czy na pewno podała mi Pani prawidłową wartość? 188mg/rok to 188 ton odpadów rocznie. Sporo jak na serwis komputerowy 🙂 Nie mniej jednak, jeżeli macie więcej niż 100 kg rocznie odpadów sprzętu lub 5 kg rocznie elementów to tak, musicie prowadzić ewidencje odpadów z użyciem KPO (Karta Przekazania Odpadów) i KEO (Karty Ewidencji Odpadów).
Przy odpadach nie ma limitów powyżej których się coś płaci, chyba że źle zrozumiałam pytanie.
Mogę Pani zaoferować indywidualne szkolenie z BDO online lub stacjonarnie. Jeżeli jest Pani zainteresowana proszę o kontakt na biuro@niebezpiecznalogistyka.pl
Pozdrawiam serdecznie
Małgorzata Solarska
Ireneusz
14 października 2020Dzień dobry.
Mam pytanie: czy spółdzielnia mieszkaniowa wytwarzająca odpady w postaci zużytych tonerów i tuszy do drukarek w ilości większej niż 5kg rocznie musi być zarejestrowana w BDO i wystawiać KPO?
Pozdrawiam.