BDO, Odpady Medyczne, Odpady niebezpieczne

BDO – Odpady Medyczne

BDO – Odpady Medyczne

Okazuje się, że placówki medyczne i weterynaryjne nie wiedzą o konieczności uzyskania dostępu do Bazy Danych o Odpadach.

 

Tymczasem w przypadku odpadów medycznych mamy ograniczony czas ich magazynowania. Odpady wysoce zakaźne nie mogą być przechowywane dłużej niż 24 h, pozostałe 72 h. W przypadku pozostałych odpadów czas 72 h można wydłużyć do max 30 dni magazynując odpady w temperaturze poniżej 10° ale nie każdy posiada chłodnie.

Początek roku zapowiada się następująco – przedsiębiorcy, którzy nie wpisali się do BDO będą chcieli przekazać odpady. Wtedy też dowiedzą się, że nie mogą tego zrobić bez rejestracji w BDO. Złożą wniosek rejestrowy i w teorii po 30 dniach otrzymają dane do logowania. W teorii, bo z informacji od Urzędów Marszałkowskich wynika, że ze względu na ilość spraw nie są w stanie zagwarantować tego terminu. Dla standardowego wytwórcy odpadów nie będzie to aż taki problem (chyba, że zalegające odpady paraliżują produkcję) bo na przekazanie odpadów ma 1 rok lub 3 lata  w zależności od ich rodzajów.

CZYTAJ DALEJ

BDO, Ochrona Środowiska, Odpady

BDO – przekroczenie terminu pierwszego logowania

BDO – przekroczenie terminu pierwszego logowania

Nieubłaganie zbliża się 1 stycznia 2020 r. a to oznacza, że Karty Przekazania Odpadów przestaną obowiązywać w formie papierowej.

 

Jedyną dopuszczalną formą KPO będzie karta elektroniczna. Do jej wystawienia konieczne jest zarejestrowanie się w BDO oraz uzyskanie danych do logowania do systemu. Wielu przedsiębiorców dopiero teraz składa formularze rejestrowe  z prośbą o nadanie nr BDO oraz danych do logowania. Ci, którzy już to zrobili, mogą spać spokojnie ale czy na pewno?

Niestety nie… W ostatnim czasie wielokrotnie spotkałam się z następującym problemem: „Otrzymaliśmy dane do logowania ale nie zalogowaliśmy się w wyznaczonym terminie 30 dni i teraz logowanie jest nie możliwe. Co robić?”

Każdy nowy użytkownik BDO ma 30 dni na dokonanie pierwszego logowania za pomocą podanego loginu oraz jednorazowego hasła. Przy pierwszym logowaniu system BDO wymusza nadanie nowego, stałego hasła. Jeżeli Przedsiębiorca nie zalogował się do BDO w wyznaczonym terminie, jednorazowe hasło które otrzymał wygasło. Musi zatem uzyskać nowe, ale jak?

Rozwiązanie tego problemu może być proste lub bardzo trudne, a wszystko zależy od tego pod który Urząd Marszałkowski podmiot podlega.

Np.

CZYTAJ DALEJ

BDO, Ochrona Środowiska, Odpady

BDO rejestracja, prowadzenie, utrudnienia – duże zmiany od stycznia 2020 r.

BDO rejestracja, prowadzenie, utrudnienia – duże zmiany od stycznia 2020 r.

BDO (Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami) – zmiany od 1 stycznia 2020 r.

Od razu napiszę, że warto przeczytać cały artykuł ponieważ ustawodawca uznał, że polskie firmy mają za mało obowiązków, więc dołożył nowe. Dodatkowo za brak ich realizacji przewidział wysokie kary. Wpis ten dotyczy również firm transportowych.

Zacznijmy jednak od tego, że od 1 stycznia 2020 r. żadna firma nie będzie mogła:

  • przekazać odpadów,

  • transportować odpadów,

  • przyjmować odpadów,

bez internetowego konta w BDO.

Całkowicie wycofane z obiegu pozostaną papierowe: KPO (Karty Przekazania Odpadów), KEO (Karty Ewidencji Odpadów) oraz ewidencje odpadów.

CZYTAJ DALEJ

Bez kategorii

Sprawozdanie roczne ADR

Sprawozdanie roczne ADR

W związku z tym, że okras sprawozdawczy się kończy wklejam stary ale aktualny  wpis o sprawozdaniu rocznym. Pamiętajcie termin złożenia w WITD  mija 28 lutego!

Sprawozdanie roczne ADR –  to jest to o czym myśli doradca pod koniec każdego roku.

Myślę i ja. Jest to idealny moment żeby je scharakteryzować. Opisać kto jakie ma prawa i obowiązki, wskazać ustawowe terminy, oraz wymienić  czyhające na nas kary.

Nad sensem corocznego raportowania nie będę się skupiać, celem jego bowiem nie jest, jakby się mogło wydawać, statystyka ilości przewożonych towarów niebezpiecznych. Celem sprawozdań rocznych ADR jest zbieranie danych o podmiotach zajmujących się przewozem, załadunkiem, rozładunkiem.
Statystyki, na podstawie danych ze sprawozdań są tworzone, ale można się zastanowić nad ich realnością jeśli każdy kilogram towaru niebezpiecznego może być przewieziony przez kilku przewoźników a oczywiście każdy z nich złoży sprawozdanie ?

Uważam, że celem sprawozdania jest zbieranie i katalogowanie przewoźników, oraz załadowców i rozładowujących. Na szczęście katalog ten nie służy jako baza adresowa do przyszłych kontroli. Możesz być jednak pewny, że po kontroli drogowej, odpowiednie służby sprawdzą  katalogi. Jeśli w nich figurujesz sprawa najczęściej na tym się kończy, natomiast jeżeli nie złożyłeś sprawozdania  to możesz spodziewać się wizyty inspektorów ( ITD)

Spotkałam się w swojej praktyce z przypadkiem, że ITD czekało z kontrolą do końca lutego następnego roku. Kontrolowanym nie był przewoźnik, a nadawca, który również ma obowiązek złożyć sprawozdanie roczne ADR. Nadawca dostał karę za brak sprawozdania  ( 5000 zł) oraz za brak wyznaczonego, w czasie kontroli pojazdu na drodze, doradcy ds. bezpieczeństwa ( 5000 zł ). Zaznaczę, że nadawca nawet nie wiedział, że pojazd przewożący nadane przez niego towary niebezpieczne był kontrolowany. Co więcej kontrola nie wykazała żadnych nieprawidłowości.

Żeby nie przedłużać napiszę w punktach co i jak i kiedy:

CZYTAJ DALEJ

CRO, KOBIZE

Centralny Rejestr Operatorów CRO – obowiązki firm transportowych

Centralny Rejestr Operatorów CRO – obowiązki firm transportowych

1 stycznia 2017 r. znowelizowana została ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową (SZWO) oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych (FGC)

 

Tym samym nowelizacja objęła swoimi przepisami min. urządzenie będące agregatem chłodniczym w samochodach ciężarowych chłodniach i przyczepach chłodniach. Dla firm transportowych oznacza to kolejne obowiązki związane z Centralnym Rejestrem Operatorów urządzeń i systemów ochrony przeciwpożarowej (CRO).

CZYTAJ DALEJ

KOBIZE, Ochrona Środowiska

Obowiązki firm transportowych w zakresie ochrony środowiska

Obowiązki firm transportowych w zakresie ochrony środowiska

Każda firma transportowa oraz praktycznie każdy inny podmiot gospodarczy zobowiązany jest do składania rocznych sprawozdań i rozliczeń wynikających z obowiązującego w Polsce prawa ochrony środowiska.

 

Jednym z obszarów sprawozdawczych i raportowych są emisje do środowiska, które powstają min. w trakcie spalania paliwa w pojazdach, piecach lub w procesach produkcyjnych.
W pierwszej kolejności przedsiębiorca zobowiązany jest to wykonania rocznego raportu do Krajowej Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBIZE). Termin składania raportów za rok ubiegły mija 28 lutego, jednak wcześniej należy się zarejestrować. Proces rejestracji trwa teoretycznie 30 dni ale może się znacznie wydłużyć w okresie wzmożonej pracy KOBIZE. Dlatego, aby zdążyć w ustawowym terminie warto złożyć wniosek rejestrowy już w styczniu.

CZYTAJ DALEJ

ADR

ADR 2019-2021

ADR 2019-2021

 

 

Od 1 stycznia 2019 roku ADR w wersji 2019-2021 wszedł w życie. Sam ADR przewiduje okresy przejściowe do 31 czerwca 2019 dzięki czemu mamy okres  na przygotowanie się na zmiany. 

 

 

 

Większość krajów stosuje okresy przejściowe ale możemy się spotkać z sytuacją pewnej rozbieżności w stosowaniu przepisów, kiedy to w jednym kraju  stosowane są inne przepisy. Oczywiście w Polsce nowe przepisy zaczną obowiązywać dopiero po ogłoszeniu oświadczenia rządowego dotyczącego wejścia w życie  zmian do załaczników A i B do umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych ( ADR).  Innymi słowy możemy być pewni, że u nas  nowe przepisy nie bedą obowiązywały wcześniej niż od 1 lipca 2019 r. Do tego czasu tez będzie ciężko o darmową polską wersje ADR 2019-2021, która jednak pojawi się w końcu na stronie ministerstwa. Mam nadzieje, że tłumaczenie przepisów będzie dokładniejsze niż w wersjach poprzednich.

Do tego czasu musi nam wystarczyć wersja w języku angielskim. Gdybyście chcieli zapoznać się z treścią umowy zapraszam na stronę:

https://www.unece.org/trans/danger/publi/adr/adr2019/19contentse.html

Doradca ADR/IMDG Code

 

Sylwia Zielińska
Doradca ds. bezpieczeństwa
ADR/RID/IATA-DGR/IMDG-Code

 

ADR, Doradca ADR

ADR 2019-2021 doradca dla nadawcy towarów niebezpiecznych

Rozpoczął się 2019 rok. Jak w każdym roku nieparzystym wchodzą w życie zmiany umowy europejskiej ADR.  Oczywiście do końca czerwca obowiązują nas okresy przejściowe ale już teraz warto zapoznać się z nowościami.

Zastanawiam się na ile zmiany, które wprowadza ADR 2019-2021, będą miały realny wpływ na bezpieczeństwo przewozu towarów niebezpiecznych, a na ile zmiany te będą miały charakter kosmetyczny.

Na przykład wprowadzona w tym roku pozornie największa rewolucyjna zmiana dotycząca obowiązku wyznaczenia doradcy ds. bezpieczeństwa dla przedsiębiorstw, które są nadawcami towarów niebezpiecznych a które nie mają fizycznego kontaktu z towarami niebezpiecznymi.

Continue Reading

ADR

Przewóz towarów niebezpiecznych – raport NIK

W ostatnich dniach Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport na temat  realizacji zadań organów państwa i samorządu terytorialnego  w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych.

Tak jak się można było domyśleć podsumowanie nie jest łaskawe ani dla organów, które powinny stać na straży przepisów i wymagań regulujących przewóz drogowy towarów niebezpiecznych, jak również samych uczestników przewozu.

Continue Reading

Kurs ADR

Kurs ADR. Czy warto mieć uprawnienia ADR.

Coraz więcej kierowców uzyskuje uprawnienia do przewozu towarów niebezpiecznych.    Cóż takiego się stało? Czyżby ilość materiałów niebezpiecznych przewożona transportem drogowym zdecydowanie wzrosła. A może wzrosła świadomość wśród kierowców i właścicieli firm transportowych? Myślę, że na jedno i drugie pytanie należy odpowiedzieć twierdząco.

Skupmy się dzisiaj na wzroście świadomości kierowców. Nie ukrywam, że prowadząc  „Niebezpieczną Logistykę” zależało mi właśnie na tym, żeby osoby zainteresowane tematyką towarów niebezpiecznych miały łatwy dostęp do podstawowej wiedzy w tym zakresie. Ilość osób korzystających z tych informacji przerosła moje oczekiwania. Zaskoczyło mnie również to, że dużo pytań o np. wyłączenia czy zapisy w CMR zadają mi kierowcy. Wynika to z tego, że  kierowcy nie do końca orientują się w takich podstawowych zaginieniach, których powinni nauczyć się na kursie ADR.Poza tym nie mają kontaktu z własnym doradcą DGSA. Kierowcy potrzebują czasem  wsparcia merytorycznego, zwłaszcza wtedy gdy nie można polegać w 100 % na informacjach uzyskanych od spedycji.

Tak czy inaczej zainteresowanie tematyką prawidłowego i bezpiecznego transportu towarów niebezpiecznych w ostatnim czasie znacznie wzrosło. Co się przekłada wprost na zwiększenie liczby kierowców decydujących się na kurs ADR oraz na ilość podpisywanych przez doradców umów o wyznaczenie DGSA.

Ale czy zawsze warto mieć uprawnienia ADR? A może lepiej ślizgać się na wyłączeniach? 1000 punktów, LQ ?

Continue Reading