O przewozie towarów niebezpiecznych w tunelach pisałam niedawno. Temat ten należy jednak uzupełnić o wymogi obowiązujące na terenie Austrii. Zasadniczo wprowadzenie w krajach europejskich umowy ADR miało prowadzić do standaryzacji wymogów technicznych i organizacyjnych transportu towarów niebezpiecznych. Niekiedy jednak jakiś kraj wprowadza własne odstępstwa od ogólnie przyjętych zasad.
Takie odstępstwa od ogólnych zasad wprowadziła Austria.Koguty w tunelu.
Na czym one polegają?
Jednostki transportowe przewożące towary niebezpieczne muszą być wyposażone w co najmniej jedną lampę ostrzegawczą barwy pomarańczowej ( tzw kogut ). Lampa ta musi być włączona jeszcze przed wjazdem do tunelu. Wyłączyć ja można dopiero całkowitym przejechaniu tunelu.
Dodatkowo w niektórych tunelach jednostki transportowe przewożące towary „high risk” musza być wyposażone w pojazd eskortujący, który również posiada włączony kogut. Załoga pojazdu eskortującego musi posiadać informacje na temat ładunku przewożonego przez jednostkę transportową. Te informacje to:
- numer UN
- klasa towarów niebezpiecznych
- oraz ich dokładna ilość/waga
co najmniej jeden członek załogi pojazdu eskortującego musi mieć świadectwo szkolenia ADR dla kierowcy.
Towary „high risk” – czyli
posiadające w numerze rozpoznawczym zagrożenia :
- jako pierwszą cyfrę 2 – tj : 20, 225, 23 – czyli gazy
- podwojoną cyfrę 3, 4, 5, 6 i 8 – tj: 33, 333, 336 ( materiały ciekłe zapalne ), 44 ,
- kod poprzedzony literą X – np : X423
Oczywiście wymogi te dotyczą pojazdów nie podlegających wyłączeniu spod przepisów ADR. Więcej na ten temat możesz przeczytać tutaj: Zwolnienia ADR
Niekiedy wymagania jeszcze dodatkowo się poszerzają o :
- obowiązek poinformowania kontroli tunelu o klasyfikacji przewożonych materiałów niebezpiecznych;
- uzyskanie zgody na przejazd przez tunel;
- obowiązek zachowania odpowiedniej minimalnej odległości od pojazdu znajdującego się z przodu.
A w jakich tunelach obowiązują koguty i eskorta i cała reszta?
Listę tuneli wraz z wymaganiami znajdziemy tutaj.
Sylwia Zielińska
Doradca ADR/RID/IATA-DGR/IMDG-Code
Potrzebujesz skonsultować swój transport? Napisz do Nas biuro@niebezpiecznalogistyka.pl
Chcesz przeszkolić pracowników? Zapoznaj się z ofertą szkoleń – kalendarz szkoleń
joanna
24 września 2019Pani Sylwio zatrzymali mi ciągnik ADR we włoszech prawidłowy oznakowany jednak nie miał koguta na dachu (ADR- fajerwerki) proszę o informację co reguluje obowiązek posiadania koguta i w jakich krajach pierwszy raz w zyciu słyszałam o takim wymogu nikt kto wozi fajerwerki nie ma koguta na dachu . może sie coś zmieniło ? proszę o poradę auto stoi we włoszech
Sylwia Zielińska
18 października 2019Dzień dobry Pani Joanno,
wymóg posiadania koguta nie dotyczy jedynie materiałów klasy 1.
wymogi dotyczące tuneli znajdzie Pani tutaj :
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/danger/publi/adr/1.9/Operating%20measures_Austria_04-2010e.pdf
pozdrawiam serdecznie
Sylwia Zielińska
Marcin
27 lipca 2020Witam Mam pytanie czy w Rumuni jest obowiązek stosowania lampy ostrzegawczej pomarańczowej tzw koguta w przypadku przewozu ADR. Dziękuje i pozdrawiam
Monika
27 stycznia 2021Witam, czy wymóg posiadania koguta dotyczy jedynie pojazdów z towarem „high risk” czy wszystkich przewożących ADR?