Na wstępie chciałbym złożyć Państwu najserdeczniejsze życzenia na Nowy Rok.
Życzę spokoju i bezpieczeństwa, realizacji swoich planów oraz satysfakcji z życia rodzinnego i zawodowego. 🙂
Początek roku to również czas kiedy powoli zaczynamy się pochylać nad sprawozdaniami rocznymi ADR. O sprawozdaniu rocznym pisałam w ubiegłym roku ale zapewne co rok będę ten temat poruszać.
Sprawozdanie roczne ADR – dzisiaj chciałabym napisać kiedy nie ma obowiązku składania go do WITD.
Okazuje się bowiem, że zgodnie z rozporządzaniem w sprawie formularza rocznego sprawozdania z działalności w
zakresie przewozu towarów niebezpiecznych oraz sposobu jego wypełniania ( treść rozporządzenia ), w sprawozdaniu nie trzeba uwzględniać towarów:
- których przewóz odbywał się w całości poza terytorium Polski;
- zawartych w próżnych nieoczyszczonych opakowaniach, cysternach, pojazdach, kontenerach – nawet jeżeli przewóz ten był realizowany pojazdem oznakowanym pomarańczowymi tablicami;
- w ilościach mniejszych niż określone w ADR – czyli jeżeli przewóz korzysta z jakiegokolwiek wyłączenia spod przepisów ADR ( czy to będzie wyłączenie LQ czy 1.1.3.6 czy inne ) to wówczas nie ma obowiązku wpisywać tych transportów w sprawozdanie roczne.
I teraz załóżmy, że mamy przewoźnika, który wykonuje transport międzynarodowy. Jeżeli przewozi towar niebezpieczny z Polski do Francji to wówczas należy ten ładunek uwzględnić w sprawozdaniu rocznym, jeżeli jednak ten sam przewoźnik podejmie ładunek towarów niebezpiecznych z Francji i pojedzie z nim do Niemiec to wówczas tego ładunku nie uwzględniamy w sprawozdaniu rocznym.
Tutaj bardzo często popełniany jest błąd i transport poza terytorium Polski jest „doliczany” do sprawozdania rocznego. Pamiętajmy jednak, że za tego typu „błędy” nie są przewidziane żadne kary.
Ważne jest, żeby sprawozdanie sporządzić i złożyć w terminie.
Przypominam, że kary za niezłożenie sprawozdania w terminie wynoszą:
- Jeżeli od ustawowo określonego terminu (do dnia 28 lutego) do dnia przesłania sprawozdania nie upłynęło 14 dni – 200 zł.
- Jeżeli od ustawowo określonego terminu (do dnia 28 lutego) do dnia przesłania sprawozdania upłynęło co najmniej 14 dni – 2000 zł.
- Jeżeli od ustawowo określonego terminu (do dnia 28 lutego) przesłania sprawozdania upłynęły co najmniej 3 miesiące – 5000 zł.
Sprawozdanie roczne przygotowuje doradca ds. bezpieczeństwa. Jeśli dotychczas nie wyznaczyliście doradcy to nie ma na co czekać 🙂
Jeżeli macie jakieś pytania dotyczące sprawozdania to zapraszam do komentowania wpisu lub pisania do mnie maili.
Sylwia Zielińska sz@niebezpiecznalogistyka.pl
Doradca ADR/RID/IATA-DGR/IMDG-Code
Philip
9 stycznia 2018Dzień dobry, dziękuje za rzeczowy artykuł.
Zastanawia mnie jednak kto jest odpowiedzialny za wystawienie sprawozdania rocznego w takiej sytuacji.
Jest firma, powiedzmy Holenderska, która ma swój oddział (firma-córka) w Polsce. Holenderska centrala pozyskuje zlecenia od klientów, planuje je, a zadaniem Polskiej firmy-córki jest wydawanie dyspozycji kierowcom. Polski oddział korzysta z przewoźników na stałym kontrakcie, którzy udostępniają ciągniki siodłowe oraz kierowców. Naczepy firma ma swoje.
Czyli mamy tak naprawdę trzech uczestników operacyjnych: Holenderska spedycja, Polski przewoźnik oraz niezależny, ale w pewien sposób podlegający pod Holenderską firmę Polski oddział. Czy każdy musi wystawiać raporty za te same transporty (Holenderska firma oczywiście w swoim kraju, bardziej mnie zastanawia relacja Polski oddział- przewoźnik).
Oczywiście przyjmując że transporty nie odbywają się w całości poza Polskim terytorium.
Z góry dziękuje za rozwianie wątpliwości.
Sylwia Zielińska
9 stycznia 2018Dzień dobry 🙂
Sprawozdanie roczne składa się z faktycznych/ fizycznych czynności załadunku, rozładunku i przewozu,pakowania, nalewania.Spedycja jeśli nie zajmuje się ( dodatkowo ) tymi czynnościami to nie ma obowiązku składania sprawozdania rocznego, ponieważ ona tyko zleca/organizuje transport. Obowiązkowe sprawozdania musi złożyć przewoźnik, który musi przewożąc towary niebezpieczne mieć wyznaczonego doradcę ds. bezpieczeństwa. Nie może być takiej sytuacji, że firma zlecająca ma wyznaczonego doradcę a podwykonawcy nie. Każdy podmiot musi mieć osobną umowę, która jest sprawdzana w razie ewentualnej kontroli. Dodatkowo sprawdzane są faktury wystawiane przez doradcę.
Firma X np zobowiązuje swoich podwykonawców do podpisania umowy z dowolnym doradcą i to każdy z przewoźników współpracujących z Firmą X składa sprawozdanie roczne do WITD.
W tej sytuacji jeśli spedycja nie ma przewozu i magazynowania to nie ma obowiązku składania sprawozdania rocznego do WITD. Ma za to obowiązek przeszkolenia pracowników związanych z organizacją transportu towarów niebezpiecznych, oraz ma obowiązek takiego doboru przewoźników żeby spełniali wszelkie wymagania dotyczące transportu ADR.
Gdyby Pan potrzebował więcej informacji to proszę o kontakt mailowy lub telefoniczny.
Pozdrawiam
Sylwia Zielińska
Philip
9 stycznia 2018Dziękuje za szybką i wyczerpująca odpowiedź! 🙂