Rok 2017 serwuje nam sporą dawkę zmian i nowości.
Jedną z nich jest utrata dobrej reputacji przewoźnika w konsekwencji naruszeń przepisów ADR. Przewoźnicy boją się, że łatwiej stracą licencję, ponieważ naruszenia będą teraz znacznie surowiej karane. Ja myślę, że te zmiany idą w dobrym kierunku.
Wprowadzane od wielu lat regulacje dotyczące transportu drogowego towarów niebezpiecznych mają na celu zabezpieczenie ludzi i środowiska przed stwarzanymi przez te towary zagrożeniami. Bez względu na to czy wymogi te wydają nam się wyśrubowane, mają one na celu wprowadzenie pewnego odpowiedniego standardu bezpieczeństwa. Każdy z nas oczekuje, że profesjonalista zachowa się profesjonalnie. Przewoźnik jest profesjonalistą, wiec wymagam od niego świadomego, rzetelnego spełniania wymogów bezpieczeństwa.
Zmiany dotyczące utraty reputacji spotkały się z akceptacją dużej części przewoźników. Nie dziwi mnie to. Większość przewoźników dba o wizerunek branży transportowej, woli konkurować jakością usługi a nie ceną. Przewoźnik rzetelny nie ma się czego obawiać. A do popełnienia wykroczenia, powodującego utratę reputacji, nie dochodzi przypadkowo. Tego typu naruszenia popełniane są świadomie. Tym bardziej, jako osoba zajmująca się zawodowo bezpieczeństwem transportu, jestem za surowym karaniem przedsiębiorstw, które z premedytacją łamią zasady bezpieczeństwa.
Co zmieniły nowe przepisy?
Wdrożono podział wykroczeń, które prowadzą do utraty dobrej reputacji. Podzielono je na trzy kategorie według ryzyka, które stwarzają:
NN – najpoważniejsze naruszenia – np. Transport towarów niebezpiecznych bez oznaczenia ich w pojeździe jako towarów niebezpiecznych, tym samym stanowiący zagrożenie życia lub środowiska w takim stopniu, że prowadziłoby to do podjęcia decyzji o unieruchomieniu pojazdu
BPN – bardzo poważne naruszenia – np. Brak odpowiedniej informacji o przewożonej substancji pozwalającej na określenie poziomu wagi wykroczenia (np. brak numeru UN, właściwej nazwy ładunku, grupy pakowania)
PN – poważne naruszenia – np. W pojeździe nie ma wyposażenia wymaganego w ADR lub pisemnych instrukcjach
Ocenie poddaje się okres roczny.
Trzy poważne naruszenia lub jedno bardzo poważne będzie skutkowało możliwością utraty dobrej reputacji, która równoznaczna jest z zakazem wykonywania przewozów na minimum rok.
Biorąc pod uwagę potencjał stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa drogowego, maksymalna częstotliwość poważnych naruszeń, powyżej której powinny one być uznawane za poważniejsze, ustalana jest w następujący sposób:
|
9. Utrata dobrej reputacji przewoźnika a naruszenia przepisów ADR
Nr |
PODSTAWA PRAWNA |
RODZAJ NARUSZENIA |
POZIOM PRZEWINIENIA |
||
NN |
BPN |
PN |
|||
1. |
Sekcja I.1 załącznika I do dyrektywy 2008/68/WE |
Transport towarów niebezpiecznych, których transport jest zakazany |
X |
||
2. |
Transport towarów niebezpiecznych w sposób zakazany lub przy użyciu niezatwierdzonych środków zabezpieczających, tym samym stanowiący zagrożenie życia lub środowiska w takim stopniu, że prowadziłoby to do podjęcia decyzji o unieruchomieniu pojazdu |
X |
|||
3. |
Transport towarów niebezpiecznych bez oznaczenia ich w pojeździe jako towarów niebezpiecznych, tym samym stanowiący zagrożenie życia lub środowiska w takim stopniu, że prowadziłoby to do podjęcia decyzji o unieruchomieniu pojazdu |
X |
|||
4. |
Ubytek niebezpiecznych substancji |
X |
|||
5. |
Przewóz luzem w kontenerze, który nie nadaje się do użytku ze względów konstrukcyjnych |
X |
|||
6. |
Przewóz pojazdem bez odpowiedniego świadectwa homologacji |
X |
|||
7. |
Pojazd nie spełnia już standardów homologacji i stwarza bezpośrednie zagrożenie |
X |
|||
8. |
Nieprzestrzeganie reguł rządzących zabezpieczeniem i rozmieszczeniem ładunku |
X |
|||
9. |
Nieprzestrzeganie reguł rządzących mieszanym załadunkiem opakowań |
X |
|||
10. |
Nieprzestrzeganie postanowień ograniczających ilości przewożone w jednej jednostce transportowej, w tym dopuszczalnych stopni napełnienia zbiorników lub opakowań |
X |
|||
11. |
Brak odpowiedniej informacji o przewożonej substancji pozwalającej na określenie poziomu wagi wykroczenia (np. brak numeru UN, właściwej nazwy ładunku, grupy pakowania) |
X |
|||
12. |
Kierowca nie posiada ważnego świadectwa przeszkolenia zawodowego |
X |
|||
13. |
Korzystanie z ognia lub niezabezpieczonego źródła światła |
X |
|||
14. |
Nieprzestrzeganie zakazu palenia |
X |
|||
15. |
Pojazd jest niewłaściwie nadzorowany lub zaparkowany |
X |
|||
16. |
Jednostka transportowa składa się z więcej niż jednej przyczepy/naczepy |
X |
|||
17. |
Pojazd nie spełnia już standardów homologacji, ale nie stwarza bezpośredniego zagrożenia |
X |
|||
18. |
W wyposażeniu pojazdu nie ma wymaganych nadających się do użycia gaśnic |
X |
|||
19. |
W pojeździe nie ma wyposażenia wymaganego w ADR lub pisemnych instrukcjach |
X |
|||
20. |
Przewóz uszkodzonych opakowań, pojemników DPPL lub dużych opakowań, lub opakowań zepsutych, zanieczyszczonych i pustych |
X |
|||
21. |
Przewóz zapakowanych towarów w kontenerze, który nie nadaje się do użytku ze względów konstrukcyjnych |
X |
|||
22. |
Zbiorniki/zbiorniki kontenerowe (włączając puste i zanieczyszczone) nie są odpowiednio zamknięte |
X |
|||
23. |
Niewłaściwe etykietowanie, oznaczenie lub umieszczenie tablic w pojeździe lub niewłaściwe zabezpieczenie |
X |
|||
24. |
Brak pisemnych instrukcji zgodnych z ADR lub pisemne instrukcje nie dotyczą przewożonych towarów |
X |
Źródło zmian : ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2016/403
Sylwia Zielińska
Doradca ADR/RID/IATA-DGR/IMDG-Code