ADR, Zwolnienia ADR

Zwolnienia ADR

Zwolnienia ADR – jest ich kilka ale dzisiaj skupię się na zwolnieniu na podstawie kategorii transportowej.

O wyłączeniu LQ pisałam niedawno. Tym razem przedstawię wam częściowe zwolnienie spod przepisów ADR ( w transporcie morskim to wyłączenie nie obowiązuje). Wyłączenie na podstawie ilości przewożonych w jednostce transportowej ( 1.1.3.6 ADR). Wielu przewoźników, spedytorów określa je mianem 1000 punktów. Polega ona na określeniu limitu ładunku towarów niebezpiecznych na pojazd, bez względu na wielkość opakowania.  Opakowania, w tym wypadku, powinny spełniać wszelkie wymogi dotyczące certyfikacji i oznakowania.

Jak praktycznie  korzystać w  tego zwolnienia ADR?

Wszystkie  towary niebezpieczne w kolumnie 15 tabeli 3.2 zaklasyfikowane są  do jednej z pięciu kategorii transportowych 0, 1, 2, 3 lub 4.

W poniższej tabeli odnajdujemy maksymalne ilości całkowite na pojazd.

1.1.3.6 kategoria transportowa
1.1.3.6 kategoria transportowa

Określenie „maksymalna ilość całkowita na jednostkę transportową” oznacza:

  • w odniesieniu do przedmiotów, masę brutto w kilogramach ( w odniesieniu do przedmiotów klasy 1, masę netto materiału wybuchowego w kilogramach);
  • w odniesieniu do materiałów stałych, gazów skroplonych, schłodzonych i rozpuszczonych, masę netto w kilogramach;
  • w odniesieniu do materiałów ciekłych i gazów sprężonych, pojemność nominalną naczyń w litrach.

Np. MRÓWCZAN ETYLU zaklasyfikowany w  tabeli A pod nr UN 1190 należy do 2 kategorii  transportowej, to jego przewóz do 333 litrów korzysta z  wyłączenia. Wielkość opakowania nie ma znaczenia.

Jak widzicie zastosowanie tego wyłączenia dla jednego towaru UN jest nieskomplikowane.

  1. Szukamy, w tabeli 3.2,  kategorii transportowej właściwej dla danego UN.
  2. Sprawdzamy jaka jest maksymalna ilość na jednostkę transportową.
  3. Jeśli nie przekraczamy maksymalnej ilości – korzystamy z wyłączenia.Nie ma znaczenia jakiej wielkości używamy opakowanie, mogą to być zarówno beczki 2o litrowe jak i DPPL o pojemności 1000 litrów.

A jeśli w pojeździe przewożone są towary niebezpieczne należące do różnych kategorii?

Tutaj sprawa się troszeczkę komplikuje, gdyż należy wówczas zastosować przeliczniki:

  • ilość materiałów i przedmiotów niebezpiecznych należących do kategorii 1 pomnożona  przez 50;
  • ilość materiałów i przedmiotów  należących do kategorii transportowej 1, o numerach: UN 0081, 0082, 0084, 0241, 0331, 0332, 0482, 1005 i 1017, pomnożona przez 20;
  • ilość materiałów i przedmiotów należących do kategorii 2 pomnożona przez 3;
  • ilość materiałów i przedmiotów należących do kategorii 3 pomnożona przez 1.

Suma towarów z  różnymi kategoriami nie   może  przekraczać 1000 ( stąd potoczna nazwa tego zwolnienia ADR).

przelicznik

Niezmiernie przydatnym narzędziem, które mogę wam polecić jest aplikacja na telefon ADR-Tool. Dzięki tej aplikacji łatwo i błyskawicznie sprawdzisz czy dany ładunek może jechać na wyłączeniu 1.1.3.6.  Nawet jeżeli ładunek składa się z wielu różnych numerów UN.

Kliknij w grafikę 🙂

Korzystając z wyłączenia  dotyczącego  ograniczonych ilości na  jednostkę  transportową nie jest wymagane stosowanie części przepisów ADR, a w szczególności :

  • nie ma obowiązku oznakowania pojazdu pomarańczowymi tablicami oraz nalepkami;
  • nie ma obowiązku stosowania  przepisów odnoszących się  do manipulowania oraz załadunku i rozładunku towarów niebezpiecznych w miejscach publicznych;
  • nie ma obowiązku przewożenia w pojeździe: świadectwa dopuszczenia  pojazdu, zaświadczenia  o przeszkoleniu kierowcy ;
  • nie ma obowiązku wyposażenia  pojazdu w dodatkową  gaśnicę, w klin do podkładania  pod koła, dwa stojące znaki ostrzegawcze, kamizelki ostrzegawcze, latarkę oraz  sprzęt ochrony dróg oddechowych;
  • w pojeździe mogą  być  przewożeni pasażerowie;
  • nie obowiązują przepisy szczególne dotyczące konstrukcji pojazdu.

Wymagania, które nie przestały obowiązywać.

  • obowiązek wystawienia dokumentu przewozowego;
  • obowiązek przestrzegania zakazów ładowania razem;
  • obowiązek przestrzegania zakazów przewozu niektórych towarów niebezpiecznych z żywnością;
  • obowiązek wyposażenia pojazdu w jedną gaśnicę 2 kg.

Dodatkowo nadawca wypełniając dokument przewozowy powinien w przypadku stosowania przepisu 1.1.3.6 podać całkowitą ilość towarów niebezpiecznych w każdej kategorii transportowej. 

Sylwia Zielińska
Doradca ADR/RID/IATA-DGR/IMDG-Code

Potrzebujesz skonsultować swój transport? Napisz do Nas biuro@niebezpiecznalogistyka.pl

106 komentarzy

  • Reply

    Rafał

    12 listopada 2018

    Dzień dobry.Pani Sylwio proszę o odpowiedź na takie pytanie. Czy można autobusem pasażerskim razem z 20 ma żołnierzami przewieźć w luku bagażowym skrzynkę z amunicją na strzelanie np 1000szt 5,56mm masa materiału około 1600 gram. Dochodzi u nas czasami do fanaberii i wysyłamy dodatkowo ciężarowy pojazd adr. Sprawa dotyczy wojska.

    • Reply

      Bartosz

      2 grudnia 2019

      Raczej z tego zapisu umowy ADR ilości wyłączone nie zwalniają:
      8.3.1 Pasażerowie
      W jednostkach transportowych przewożących towary niebezpieczne, poza członkami załogi pojazdu, nie mogą być przewożeni żadni pasażerowie.

      Pozdrawiam.

      • Reply

        Sylwia Zielińska

        3 grudnia 2019

        Zwalniają… jeżeli przewozimy ładunek w granicach wyłączeń 1.1.3.6 to przepisy dotyczące zakazu przewożenia pasażerów nie obowiązują. Proszę pamiętać jednak, że obowiązkowo kierowca powinien przejść szkolenie stanowiskowe (przeprowadzone przez doradcę ds.bezpieczeństwa).
        pozdrawiam serdecznie

        Sylwia Zielińska

      • Reply

        Sylwia Zielińska

        4 grudnia 2019

        w wyłaczeniu 1.1.3.6. nie obowiązują przepisy części 8, z wyjątkiem: 8.1.2.1 (a),
        8.1.4.2 do 8.1.4.5,
        8.2.3,
        8.3.3,
        8.3.4,
        8.3.5,

        na tej liście nie ma 8.3.1 – więc można przewozić pasażerów 🙂
        pozdrawiam serdecznie

        Sylwia Zielińska

  • Reply

    Chris

    28 listopada 2018

    witam, wreszcie ktos konkretnie pisze o ADR.
    Ja mam konkretne pytanie ADR. UN11. waga jednej palety 713 kg bioetanol w kanistrach 3l.
    sa 2 palety. czyli 1400kg. czy jedna palete mozna przewozic na jednym aucie- zeby bez ADR jechac.
    /zrobimy 2 kursy autem bez wyp. ADR/ pozdrawiam.

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      29 listopada 2018

      Dzień dobry,

      dziękuje za miłe słowa…
      Jeżeli chodzi o UN 1170 to:

      w GP II – możemy przewieźć na wyłączeniu 1.1.3.6. do 333 litrów
      w GP III – możemy zastosować na wyłączeniu 1.1.3.6 do 1000 litrów

      liczymy pojemność kanistrów a nie wagę palety 🙂

      dotyczy to przewozu kanistrów oznakowanych nalepkami ostrzegawczymi ( właściwymi dla klasy 3 ) oraz numerem UN.

      Proszę pamiętać, że można ewentualnie zastosować wyłączenie LQ. O tym wyłączeniu pisałam tutaj :

      pozdrawiam

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Slawo

    6 grudnia 2018

    Witam. Na aucie pow. 12 ton znajdują się towary z różnymi UN o wadze poniżej 8 Ton. Z przeliczeń 1.1.3.6 dla części towarów (ok. 3 ton) wynika wartość poniżej 1000 pkt. Dodatkowo na aucie znajdują się towary niebezpieczne w opakowaniach LQ (3.4). Czy dla towarów w ilościach LQ też przeliczać wartość wg 1.1.3.6 czy towary te pominąć w obliczeniach?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      7 grudnia 2018

      Dzień dobry:)

      Należy pamiętać, że towary niebezpieczne przewożone na wyłączeniu LQ pomijamy w obliczeniach dla 1.1.3.6. Czyli do podliczenia 1000 pkt bierzemy pod uwagę tylko sztuki przesyłki z nalepkami ostrzegawczymi właściwymi dla klasy ( np. nalepka klasa 8, klasa 9 , klasa 3). Możemy mieć taka sytuację, że pojazd załadowany jest towarami niebezpiecznymi na wyłączeniu 1.1.3.6 (np 950 litów UN 1263 Farba, 3, GP III) oraz 7500 kg towarów niebezpiecznych na wyłączeniu LQ ( np UN 1950 Aerozole, 2.2 ) i w tym wypadku pojazd i kierowca nadal nie muszą spełniać wszystkich wymagań ADR dotyczących wyposażenia oraz oznakowania pojazdu. Kierowca również nie ma obowiązku uzyskania uprawnień ADR.
      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska
      Niebezpieczna Logistyka Akademia Transportowa – szkolenia i doradztwo transportowe

  • Reply

    Grzegorz

    8 stycznia 2019

    Dzień dobry,

    Posiadam UN1956 – 3 kg butla. Czy mogę ją przewieźć busem jak neutralny ładunek? Czy tez kierowca musi posiadać uprawnienia ADR ?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      10 stycznia 2019

      Dzień dobry, przy przewozie jednej butli z UN 1956 kierowca nie musi posiadać uprawnień ADR 🙂
      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Przemek

    21 stycznia 2019

    Witam, czy przy przewozie towaru na limicie 1.1.3.6 należy przestrzegać ograniczeń wjazdu do tuneli? Załadowca podał dane towaru jako UN3082 9 (III) D/E punkty łącznie: 592.
    W aplikacji adr tool pokazuje mi, że tunele mam bez ograniczeń.

  • Reply

    Janek

    25 stycznia 2019

    Witam,
    mam do przewiezienia UN1013 KOHLENDIOXID, 2.2, (C/E) 30butli, 21kg.
    Proszę o info czy do przewozy tego ładunku wystarczy auto wyposażone w gaśnice 2kg?

  • Reply

    Marcin

    28 stycznia 2019

    Czy mogę przewozić zdefektowaną autocysternę na zestawie niskopodwoziowym nie mając ADR?

  • Reply

    Marcin

    1 lutego 2019

    Witam. Przewożę UN 1760 klasa 8 grupa I. w kanistry po 5 litrów 3 pall waga całości 3100kg. Czy muszę mieć otwarte tablice pomarańczowe?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      2 lutego 2019

      Dzień dobry. Tak, musi mieć Pan otwarte pomarańczowe tablice, ponieważ taka ilość przekracza limity ilościowe dla wyłączeń. Pozdrawiam serdecznie.
      Sylwia Zielińska

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      7 lutego 2019

      Tak proszę otworzyć tablice oraz wyznaczyć doradcę ds. bezpieczeństwa 🙂

  • Reply

    Bogdan Zając

    2 lutego 2019

    Witam a w przypadku opału podpałki w baniakach 5 plastikowych litrowych o oznaczeniu UN 1170 klasa 3 , grupa II dobrze liczę że mogę przewieść jedynie 333 litry . ładunek idzie na Norwegię . Pozdrawiam

  • Reply

    Bogdan Zając

    2 lutego 2019

    Witam a w przypadku opału podpałki w baniakach 5 plastikowych litrowych o oznaczeniu UN 1170 klasa 3 , grupa II dobrze liczę że mogę przewieść jedynie 333 litry . Czy mogę więcej 1000 l, czy może jest to zwolnione całkowicie , dziękuje i proszę om pomoc. ładunek idzie na Norwegię . Pozdrawiam

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      2 lutego 2019

      Dzień dobry Panie Bogdanie. Przewóz UN 1170 GP II w baniakach 5 litrowych nie podlega pod wyłączenie LQ, natomiast na wyłączeniu 1.1.3.6 można przewieźć do 333 litrów. Powyżej tej ilości w pojeździe należy stosować wszystkie wymagania ADR.
      Pozdrawiam serdecznie
      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Marcin

    6 lutego 2019

    Witam,
    Mam do przewozu paletę, towar jest ogólnie neutralny farby ale zawiera paleta 1 kg ADR UN 1263.
    Wiem że ten ADR (chyba?) może jechać na wyłączeniu.
    Tylko pytanie jak formalnie to może wyglądąć? takie wyłączenie?
    Czy po prostu mogę załadować taki towar jak gdyby nigdy nic?
    Czy potrzebny jest jakiś wpis w cmr ze jest to na wyłączeniu?
    jak to wygląda od strony formalnej?

  • Reply

    adam

    15 lutego 2019

    Witam, mam do przewozu UN 1993, pojemniki 5ltr. Czy mogę przewieżć 20ltr czyli 4 pojemniki na wyłączeniu?

  • Reply

    Magdalena

    7 marca 2019

    Dzień dobry, mamy do przewiezienia towar UN1046 – klasa pakowania nie dotyczy.
    Ile możemy przewieźć towaru na 1 palecie – bez ADR-u, wiedząc , że pojemność małych butli jest 6,8 l a dużych 13,4 l, Przy jakich ilościach towar ten może jechać na wyłączeniu ?
    Dziękuję bardzo

  • Reply

    Paweł

    29 marca 2019

    Hej mam takie pytanie ile mogę przewozić maksymalnie punktów adr podstawowe.
    Dzięki z góry pozdrawiam

  • Reply

    Piotr

    8 maja 2019

    Witam. Mam do przewiezienia UN0336 1.4G w ilości 560kg, a masa netto to 165kg. Wg nadawcy mogę to wieźć na LQ, ale obawiam się że wprowadza mnie w błąd. Jest to zapakowane na palecie owiniętej czarną folią, czy jesli jest to na LQ to powinny być jakieś oznaczenia nalepki? i dodatkowe pytanie, załadunek i rozładunek dokonują moi kierowcy, czy muszę mieć wyznaczonego doradcę?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      8 maja 2019

      Dzień dobry Panie Piotrze,

      faktycznie nadawca wprowadza Pana w błąd, ponieważ UN 0336 1.4 G nie może być przewożony przy zastosowaniu wyłączenia LQ.
      Można natomiast zastosować częściowe wyłączenie spod przepisów na podstawie kategorii transportowej 1.1.3.6. ADR – UN 0336 ma przypisaną 2 kategorię transportową, tak więc do 333 kg netto (ładunku wybuchowego) można przewozić towary niebezpieczne korzystając z tego wyłączenia.

      Natomiast w kwestii wyznaczenia doradcy ds. bezpieczeństwa to obowiązkowo należy wyznaczyć doradce jeżeli przewożone ładunki nie korzystają z wyłączeń spod przepisów. Czyli transport pojazdem oznakowanym „pomarańczowymi tablicami” obowiązuje przewoźnika do wyznaczenia doradcy.

      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Paweł

    26 czerwca 2019

    Witam,

    Pani Sylwio mam czy mogę przewozić 200 kg materiału ADR UN 1325 (na palecie w kartonie) bez uprawnień ?

    dziękuję serdecznie za odpowiedź

    Paweł

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      26 czerwca 2019

      Dzien dobry Panie Pawle,

      tak , 200 kg UN 1325 może Pan przewieźć na wyłaczeniu ma podstawie kategorii transportowej (1.1.3.6 ADR)
      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Mateusz

    26 czerwca 2019

    Witam ,

    Pani Sylwio , 1pal UN 1920 514lg kl2 kat2 1542pkt można przewieźć na wyłączeniu czy kierowca musi zakładać tablice i posiadać zestaw ADR ?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      27 czerwca 2019

      Dzień dobry Panie Mauteuszu,

      UN 1920 jest zaklasyfikowany w klasie 3 w GP III i tym samym nalezy do 3 kategorii transportowej. Oznacza to, że ładunek ten do 1000 litrów może jechać na wyłączeniu na podstawie kategorii transportowej.
      Pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    jakub

    5 lipca 2019

    witam
    mam do przewizienia 1 paletę o wadze 33kg. UN 1866, 3 , II
    . czy to może jechać na wyłaczeniu ?jakub

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      5 lipca 2019

      Dzień dobry,

      tak, 33 kg UN 1866 GP II może jechać na wyłączeniu 1.1.3.6.

      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Monika

    11 lipca 2019

    Dzień dobry, towar do transportu to 1 półpaleta, wysokość 65 cm
    waga całkowia 135 kg, towar ADR: UN 1824 – 4×30 kg. Jakie wymagania musza zostać spełnione ?

  • Reply

    SZYMON

    16 lipca 2019

    Dzień dobry
    Jaką ilość maksymalnie mogę załadować na busa adr klasa 3 UN 1133 pojemniki po 15 kg (ciekły , klej )
    Pozdrawiam
    Szymon

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      26 lipca 2019

      Dzień dobry Panie Szymonie,

      dla UN 1133 maksymalna ilość zależy od przypisanej kategorii transportowej i tak w 2 kategorii transportowej maksymalna ilość na pojazd to 333 litry, a w 3 kategorii transportowej – 1000 litrów.
      pozdrawiam serdecznie
      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Magda

    26 lipca 2019

    Dzień dobry,
    czy transport izotopu Cs-137 o aktywności około 9,5 KBq jest transportem na wyłączeniu?
    Proszę o odpowiedź.
    Pozdrawiam,
    Magda

  • Reply

    Lukasz

    9 września 2019

    Witam,

    Jaką maksymalną wagę UN 3480 można przewieźć na pominięciu ADR?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      9 września 2019

      Dzien dobry,

      jeżeli chodzi o transport UN3480 to możliwe są dwa scenariusze
      1. zastosowane jest stosowanie przepisu szczegółowego 188 i wówczas dla danego ładunku nie stosuje się wymogów ADR ,bez wzgledu na to jakiej wagi on jest.
      2.nie stosujemy przepisu 188 i wówczas do 333 kg można przewieźć UN 3480 korzystając z wyłączenia 1.1.3.6.

      pozdrawiam serdecznie
      Sylwia Zielinska

      • Reply

        Boris

        29 września 2020

        I w takim wypadku (1.1.3.6 dla UN3480) liczymy wagę całej baterii a nie tylko ogniw, prawda?

  • Reply

    Edyta

    17 września 2019

    Dzień dobry,

    Mam pytanie odnośnie przewozu w samochodzie dostawczym CO 2 o masie 2kg (UN 1013). Jakie wymagania transportowe muszą zostać spełnione?

    Z góry dziękuję.
    Pozdrawiam

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      18 września 2019

      Dzień dobry Pani Edyto,

      pojazd przewożący materiały niebezpieczne na wyłączeniu 1.1.3.6 powinien być wyposażony w jedną 2 kg gaśnicę (ABC). Powinien być również dostarczony do przewozu dokument przewozowy. Należy pamiętać jeszcze, że kierowca powinien przejść szkolenie stanowiskowe, prowadzone przez doradcę ds. bezpieczeństwa.

      Natomiast jeżeli jest po przewóz towarów wykonywanego przez przedsiębiorstwa w przypadkach, gdy ma
      on charakter pomocniczy wobec ich zasadniczej działalności, np. dostaw na teren
      budów, zwrotów z terenów budów oraz dostaw lub zwrotów w związku
      z przeglądami, naprawami i konserwacją urządzeń, w ilościach nie większych niż
      450 litrów na opakowanie, w tym na DPPL i opakowanie duże i w ramach
      maksymalnych ilości podanych w 1.1.3.6. Należy zastosować środki zapobiegające
      uwolnieniu się zawartości opakowań w normalnych warunkach przewozu.

      w tym drugim przypadku pojazd nie musi być dostosowany, dokument nie musi być dołączony.

      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielinska

  • Reply

    Małgorzata

    17 października 2019

    Witam posiadam konkretne pytanie. alkohol etylowy 30%-36% pakowany w butelki oraz kartony, czy jetst przewożony jako ADR? Jaka ilość na aucie możemy przewozic?

  • Reply

    Hubert

    30 października 2019

    Witam,

    Czy przewożenie urządzeń zawierających w sobie UN 3481 ( dokładnie skuterów elektrycznych zawierających baterie litowo jonowe) podlega pod ADR? Jeśli tak to czy można jechać z tym na wyłączeniu ? Z góry dziękuję za odpowiedź.

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      31 października 2019

      Dzień dobry

      zupełnie wyłaczone są akumulatory litowo-jonowe w urzeądzeniach (UN 3481) jeżeli spełniają wymogi przepisu szczególnego 188

      188 Ogniwa i akumulatory przeznaczone do przewozu nie podlegają innym przepisom
      ADR, jeżeli spełniają następujące wymagania:
      (a) Dla ogniw zawierających lit metaliczny lub stopy litu, zawartość litu jest
      nie większa niż 1 g, a dla ogniw litowo-jonowych, zdolność magazynowania
      energii, w watogodzinach jest nie większa niż 20 Wh;
      (b) Dla akumulatorów zawierających lit metaliczny lub stopy litu, całkowita
      zawartość litu jest nie większa niż 2 g, a dla akumulatorów litowo-jonowych
      zdolność magazynowania energii, w watogodzinach jest nie większa niż
      100 Wh. Akumulatory litowo-jonowe podlegające temu przepisowi,
      z wyjątkiem tych, które zostały wyprodukowane przed 1 stycznia 2009 r.,
      powinny mieć na zewnętrznej powierzchni obudowy oznakowanie
      wskazujące zdolność magazynowania energii w watogodzinach;
      (c) Każde ogniwo lub akumulator spełnia wymagania określone w 2.2.9.1.7 (a)
      i (e);
      (d) Ogniwa i akumulatory, za wyjątkiem, gdy są one zainstalowane
      w urządzeniu, powinny być zapakowane w opakowanie wewnętrzne
      chroniące w całości ogniwo lub akumulator. Ogniwa i akumulatory powinny
      być zabezpieczone przed zwarciem. Obejmuje to również ochronę przed
      kontaktem z materiałami przewodzącymi znajdującymi się w tym samym
      opakowaniu, które mogą spowodować zwarcie. Opakowanie wewnętrzne
      powinno być pakowane w mocne opakowania zewnętrzne zgodne
      z przepisami 4.1.1.1, 4.1.1.2 i 4.1.1.5;
      (e) Ogniwa i akumulatory zainstalowane w urządzeniu, powinny być
      zabezpieczone przed uszkodzeniem i zwarciem, a urządzenie powinno być
      wyposażone w skuteczne środki zapobiegające przypadkowemu zadziałaniu.
      Wymagań tych nie stosuje się do urządzeń, które z założenia są aktywne
      podczas przewozu (nadajniki identyfikacji radiowej (RFID), zegary, czujniki
      itp.), i które nie są w stanie generować niebezpiecznego wzrostu ciepła.
      Jeżeli akumulatory zainstalowane są w urządzeniu, to te urządzenie powinno
      być zapakowane w mocne opakowanie zewnętrzne wykonane
      z odpowiedniego materiału o wymaganej wytrzymałości i o konstrukcji
      dostosowanej do jego zawartości i przewidywanego przeznaczenia,
      z wyjątkiem przypadku, gdy urządzenie, w którym znajduje się akumulator,
      zapewnia jego wymaganą ochronę;
      (f) Każda sztuka przesyłki powinna być oznakowana odpowiednim znakiem dla
      akumulatora litowego, podanym w 5.2.1.9:
      Wymaganie to nie ma zastosowania do:
      (i) sztuk przesyłek zawierających jedynie akumulatory guzikowe
      zainstalowane w urządzeniu (włącznie z płytkami drukowanymi); oraz
      (ii) sztuk przesyłek zawierających nie więcej niż 4 ogniwa lub 2
      akumulatory zainstalowane w urządzeniu, gdy w danej partii towaru
      znajdują się nie więcej niż 2 sztuki przesyłek.
      581
      (g) Za wyjątkiem przypadków, gdy akumulatory zainstalowane są
      w urządzeniach, każda sztuka przesyłki powinna przechodzić z wynikiem
      pozytywnym badanie na swobodny spadek z wysokości 1,2 m, w każdym
      z ustawień, bez uszkodzenia zawartych w niej ogniw lub akumulatorów, bez
      przemieszczenia zawartości umożliwiającego bezpośredni kontakt pomiędzy
      akumulatorami (lub ogniwami) i bez uwolnienia zawartości; oraz
      (h) Za wyjątkiem przypadków, gdy akumulatory zainstalowane są w urządzeniach
      lub są zapakowane wraz z nimi, sztuki przesyłek nie powinny przekraczać
      masy brutto 30 kg.
      Określenie „zawartość litu” użyte powyżej, jak również w pozostałym tekście
      ADR, oznacza masę litu w anodzie ogniwa z litu metalicznego lub stopu litu.
      Dla akumulatorów zawierających lit metaliczny i akumulatorów litowo-jonowych
      przewidziano oddzielne pozycje w celu ułatwienia przewozu tych akumulatorów
      konkretnymi rodzajami transportu i zapewnienia możliwości stosowania różnych
      sposobów prowadzenia akcji ratowniczych w sytuacjach awaryjnych.
      Dla potrzeb niniejszego przepisu szczególnego, akumulator jednoogniwowy
      zdefiniowany w części III, podrozdział 38.3.2.3 Podręcznika badań i kryteriów jest
      uznawany za „ogniwo”a jego przewóz powinien być zgodny z wymaganiami dla
      „ogniw”.

      Jeżli ogniwa i akumulatory nie spełniają wymogów powyższego przepisu szczegółowego to wówczas bez tablic na podstawie wyłaczenia 1.1.3.6 można przewozić do 333 kg

      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Daniel

    23 listopada 2019

    Witam
    Będe przewoził Un 3337,3340 6 butli po 30kg musze miec zezwolenia ADR i tablice pomaranczowe.
    Pozdrawiam

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      26 listopada 2019

      Dzień dobry Panie Danielu,

      do 1000 litrów na pojazd może Pan przewozić na wyłaczeniu 1.1.3.6.
      ( bez tablic, bez kursu ADR – za to ze szkoleniem stanowiskowym).

      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Bartosz

    2 grudnia 2019

    Witam Pani Sylwio,
    Mam następujący problem:
    Jasne są dla mnie zapisy umowy ADR aczkolwiek zastanawiam się nad jednym aspektem, a mianowicie uszczegółowieniem pewnego zapisu
    „nie ma obowiązku przewożenia w pojeździe: świadectwa dopuszczenia pojazdu […]”
    Wynika jasno, że nie muszę mieć ZE SOBĄ świadectwa dopuszczenia, ale czy jest konieczne aby pojazd spełniał wymagania i jako tako posiadał takie dopuszczenie (EX II lub EX III) jeżeli korzystam z wyłączenia dotyczącego ilości ograniczonych (w moim przypadku różne materiały klasy 1, które mogę ładować razem i ilość po przeliczeniu mieści się w ilościach ograniczonych). Czy na przykład mogę przewozić takie towary jakimkolwiek pojazdem (choćby nawet osobowym) o ile dobrze zabezpieczę ładunek?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      3 grudnia 2019

      Dzień dobry Panie Bartoszu,

      jeżeli zastosujemy wyłączenie na podstawie kategorii transportowej 1.1.3.6 to zgodnie z zapisami 1.1.3.6.2 przepisy części 9 nie obowiązują. Warunki techniczne dla pojazdu, świadectwo dopuszczenia pojazdu itd znajdują się w części 9.
      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Mariusz

    11 grudnia 2019

    Witam Pani Sylwio. Transport fajerwerków. 1.4G. Jeden transport 553 pkt, drugi transport 350 pkt. Zleceniodawca twierdzi że ADR na wyłączeniu – wystarczy gaśnica 2kg na każde auto i szkolenie stanowiskowe kierowcy. Czy ma rację? Oba transporty waga do 1000kg. Pozdrawiam serdecznie.

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      11 grudnia 2019

      Dzień dobry,

      jeżeli faktycznie nie przekracza się 1000 pkt na pojazd to wówczas można skorzystać w wyłączenia 1.1.3.6..
      Ale nie można zawsze mówić o tym że zawsze to jest 1000 kg
      proszę podać numer UN a wówczas sprawdzę kategorię transportową.

      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Jarosław

    31 grudnia 2019

    Dzień dobry Pani Sylwio,

    Pracuje w firmie wykorzystującej na codzień do spawania gazy techniczne (tlen, acetylen).
    Ponieważ pracodawca dość często zleca mi przewóz ww. gazów w ilości 2 butle acetylenu i 3 – tlenu, proszę o informacje, jakie ilości tych gazów technicznych mogę przewieźć w samochodzie dostawczym korzystając z wyłączenia 1.1.3.6..

    Korzystając z okazji życzę Pani wszystkiego dobrego w nachodzącym roku, zdrowia, szczęścia i samych sukcesów w życiu zawodowym.

    Z pozdrowieniami
    Jarosław

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      3 stycznia 2020

      Dzień dobry Panie Jarosławie,

      dziękuję za życzenia 🙂 Ja również życzę Panu wszystkiego co najlepsze …
      Jeżeli chodzi o transport gazów technicznych to myślę, że najlepiej jest wykorzystać wyłączenie 1.1.3.1

      Przepisy zawarte w ADR nie mają zastosowania do:
      (…)

      (c) przewozu towarów wykonywanego przez przedsiębiorstwa w przypadkach, gdy ma
      on charakter pomocniczy wobec ich zasadniczej działalności, np. dostaw na teren
      budów, zwrotów z terenów budów oraz dostaw lub zwrotów w związku
      z przeglądami, naprawami i konserwacją urządzeń, w ilościach nie większych niż
      450 litrów na opakowanie, w tym na DPPL i opakowanie duże i w ramach
      maksymalnych ilości podanych w 1.1.3.6. Należy zastosować środki zapobiegające
      uwolnieniu się zawartości opakowań w normalnych warunkach przewozu.
      Niniejsze wyłączenie nie ma zastosowania do klasy 7.
      Przewóz wykonywany przez przedsiębiorstwa, o których mowa, w celu ich
      zaopatrzenia lub wewnętrznej i zewnętrznej dystrybucji, nie podlega niniejszemu
      wyłączeniu;

      w tym wypadku nie musimy spełniać żadnych wymogów ADR, np. nie ma obowiązku wypełniania dokumentacji transportowej, nie ma obowiązku przewożenia 2 kg gaśnicy …

      pozdrawiam serdecznie
      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Łukasz Brodala

    8 stycznia 2020

    Witam jakie oznaczenie na tablicy musi być przy przewozie amunicji napewno 1 ale jakie dalej numery ?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      9 stycznia 2020

      Dzień dobry Panie Łukaszu.
      Przypominam, że przewożąc materiały niebezpieczne ma Pan obowiązek wyznaczenia doradcy ds, bezpieczeństwa, który będzie odpowiadał na tego typu pytania oraz sporządzi dla Pana plan ochrony towarów niebezpiecznych, który jest najczęściej jest wymagany podczas przewozu materiałów wybuchowych, sporządzi również sprawozdanie roczne do WITD. Kara za brak doradcy to 5 000 zł, brak sprawozdania 5 000 zł, brak planu ochrony 5 000 zł. Piszę o tym dlatego, że niestety na szkoleniach ADR bardzo często nie jest poruszana sprawa obowiązku wyznaczenia doradcy ds. bezpieczeństwa a kary jakie może przewoźnik dostać z tego tytułu są dość dotkliwe.
      Wracając do Pana pytania.Pojazd przewożący materiały wybuchowe w sztukach przesyłki jest oznakowany tablicami czystymi, bez numerów. Dodatkowo pojazd oznakowujemy nalepkami zgodnymi z podklasą i grupą zgodności przewożonego ładunku.
      Pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Błażej

    30 stycznia 2020

    Pani Sylwio, mam do zabrania ADR UN 3077, 550 kg na jednej palecie o wymiarach 100×120 cm. Nie mogę odszukać w tabelach czy może to pojechać na wyłączaniu?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      7 lutego 2020

      Dzień dobry Panie Błażeju,

      UN 3077 może jechać na wyłączeniu 1.1.3.6 do 1000 kg.
      Pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

      • Reply

        Jakub

        1 grudnia 2022

        Dzień dobry,
        Mam podobną sytuację, kupujemy towar UN 3077 od producenta.
        Czy kierowca musi mieć uprawnienia przewożąc towar do 1000kg na tym wyłączeniu?
        W jaki sposób powinny być wystawione dokumenty transportowe przez producenta?

        • Reply

          Sylwia Zielińska

          9 grudnia 2023

          Dzień dobry,
          powinien być wystawiany przez nadawcę dokument przewozowy, który zawiera informacje dotyczące ładunku tj: nr UN prawidłowa nazwa przewozowa, klasa, grupa pakowania, kod przejazdu przez tunele.
          Przypominam, że kierowca przewożący towary niebezpieczne na wyłączeniu powinien przejść szkolenie stanowiskowe https://niebezpiecznalogistyka.pl/szkolenia/
          Pozdrawiam serdecznie
          Sylwia Zielińska

  • Reply

    Błażej

    30 stycznia 2020

    Pani Sylwio, mam do zabrania UN 3077, 550 kg na jednej palecie o wymiarach 100×120 cm. Nie mogę odszukać w tabelach czy może to pojechać na wyłączaniu?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      2 lutego 2020

      Dzień dobry Panie Błażeju,

      UN 3077 ma przypisaną w 1.1.3.6 ADR 3 kategorię transportową, tym samym można na tym wyłaczeniu przewozić ładunek do 1000 kg.

      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Piotr

    1 lutego 2020

    Dzień dobry pani Sylwio mam pytanie odnośnie przewożenia oleju napędowego do maszyn rolniczych, jaką ilość mogę przewozić bez oglądania się za siebie. Dziękuje i pozdrawiam. Ps. zaznaczam że jestem rolnikiem

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      2 lutego 2020

      Dzień dobry Panie Piotrze,

      wyłaczenia dotyczące transporty paliw znajdują się w ADR:

      1.1.3.3 Wyłączenia dotyczące przewozu paliw ciekłych
      Przepisy zawarte w ADR nie mają zastosowania do przewozu:
      (a) paliwa znajdującego się w zbiornikach pojazdu i służącego do jego napędu lub do pracy
      jego wyposażenia, które jest używane podczas przewozu lub przeznaczone do
      takiego użycia, w związku z wykonywaniem operacji transportowej.
      Paliwo, o którym mowa, może być przewożone w zbiornikach stałych, zgodnych
      z odpowiednimi przepisami, połączonych bezpośrednio z silnikiem pojazdu lub jego
      dodatkowym wyposażeniem lub przeznaczonych do tego celu zbiornikach przenośnych
      (np. w kanistrach).
      Pojemność całkowita zbiorników stałych nie powinna przekraczać 1500 litrów na
      jednostkę transportową, a pojemność zbiornika zamocowanego na przyczepie
      nie powinna przekraczać 500 litrów. W zbiornikach przenośnych dopuszcza się
      przewóz najwyżej 60 litrów paliwa na jednostkę transportową. Ograniczeń
      niniejszych nie stosuje się do pojazdów służb ratowniczych;
      UWAGA 1: Kontener wyposażony w urządzenia do używania w czasie przewozu
      i zamocowany na pojeździe, uważany jest za integralną część pojazdu i korzysta
      z tych samych wyłączeń w odniesieniu do paliwa niezbędnego do pracy urządzeń.
      UWAGA 2: Łączna pojemność zbiorników lub butli, w tym zawierających paliwa
      gazowe, nie powinna przekraczać wielkości energii równoważnej 54000 MJ (patrz
      UWAGA 1: w 1.1.3.2 (a)).

      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Mateusz

    5 lutego 2020

    Dzień dobry,
    Planuje kupić od klienta towar należący do grupy 6 o UN1760 grupa pakowania II. Jaką maksymalną ilosc mogę przetransportowac na LQ?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      6 lutego 2020

      Dzień dobry Panie Mateuszu,

      dla UN 1760 tabela ADR wskazuje wielkość opakowania wewnętrznego dla LQ – 1 litr. Opakowanie kombinowane 30 kg lub 20 kg (taca) – ilość na pojazd do 8 ton – bez oznakowania pojazdu LQ, powyżej 8 ton – pojazd oznakowany LQ.
      Kierowca powinien posiadać szkolenie stanowiskowe o którym pisałam tutaj: http://niebezpiecznalogistyka.pl/szkolenia-stanowiskowe-adr/

      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielinska

  • Reply

    Marek

    6 lutego 2020

    Mam pytanie odnośnie ładunku UN 3340 ile można przewieź towaru ?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      7 lutego 2020

      Dzień dobry Panie Marku,

      UN 3340 ma przypisaną w tabeli 3 kategorię transportową, dlatego można przewieźć na wyłączeniu 1.1.3.6 ładunek do 1000 l.
      Nalezy jednak pamiętać o tym, że Kierowca powinien posiadać szkolenie stanowiskowe o którym pisałam tutaj: http://niebezpiecznalogistyka.pl/szkolenia-stanowiskowe-adr/ , pojazd powinien być wyposażony w jedną gaśnicę 2 kg a podczas transportu powinien znajdować się w pojeździe dokument przewozowy.

      Pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Paweł Kukieła

    6 marca 2020

    Witam
    takie pytanie które mnie zawsze nurtuje, mam adt UN1210 PG II, netto 300kg, brutto 350, otwieram tablice czy nie

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      15 czerwca 2020

      Dzien dobry Panie Pawle,

      w tej sytuacji bierzemy pod uwagę nie wagę ale pojemność. Do 333 litrów arby może jechać na wyłączeniu 1.1.3.6. Waga nie ma znaczenia.
      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Robert Andrzejewski

    10 marca 2020

    witam , mam do przewiezienia UN 3316, kl9,GP III,LQ, 2,7 tony 4 palety , czy moge przewiezć bez uprawnien ADR czy to jest na wyłączniu ?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      15 czerwca 2020

      Dzień dobry Panie Andrzeju,

      UN 3316 w ilości 2700 kg podlega pod przepisy ADR.

      pozdrawiam serdecznie
      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Michal

    23 marca 2020

    Witam. Jaką ilość na wyłączenie mogę przewieźć UN1866 class 3?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      24 marca 2020

      Dzień dobry Panie Michale,

      zależy to od grupy pakowania. UN 1866 w różnych grupach pakowania ma przypisaną różną kategorię transportową np w GP II – 2 (333 l), GP III – 3 (1000 l).
      Pozdawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Marta

    10 kwietnia 2020

    Dzień dobry,
    czy przy transporcie UN 1170 klasa 3 , grupa II można zastosować wyłączenie LQ? Towar w opakowaniach od 50 ml do 1l.

  • Reply

    Piotr

    30 kwietnia 2020

    Dzień dobry,
    mam pytanie – chciałbym wysłać 5l płyn dezynfekujący – 1170, gr pakowania II. Jak mam zastosować się do przepisów ADR aby było wszystko jak należy? nie do końca mogę się połapać w tej tabeli i całych tych obostrzeniach.
    Z góry dziękuję za pomoc.

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      15 czerwca 2020

      Panie Piotrze,

      możemy Panu opracować prawidłowe warunki transportowania UN 1170.
      Jeżeli jest Pan zainteresowany to proszę o kontakt na telefon 604 511 661

      pozdrawiam serdecznie
      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Michał Marat

    28 maja 2020

    Dzień dobry, proszę o informację; czy można przewozić 10l alkoholu etylowego skażonego w opakowaniu oznaczonym bez ADR i bez oznaczenia auta? Czy załadowca powinien w CMR opisać żę to towar wyłączony z ADR oraz czy załadowca powinien wystawić IMO Dangerous Note, chodzi o drogę morską (towar do Angli jedzie). Z góry dziękuję za odpowiedz.

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      29 maja 2020

      Dzień dobry Panie Michale,

      przewóz 10 litrów alkoholu metylowego może skorzystać z wyłączenia podczas przewozu drogowego. Natomiast jeżeli chodzi o transport morski to należy wypełnić do przesyłki DGD.

      Pozdrawiam serdecznie
      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Nikola

    15 czerwca 2020

    Witam, czy można przetransportować taki kod ADR UN 3480 Class 9 z Polski do Włoch, posiadając jedynie gaśnice, okulary, kamizelkę, maskę oraz rękawice ochronne ??

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      16 czerwca 2020

      Dzień dobry Pani Nikolo,

      UN 3480 można przewozić z zastosowaniem wyłączenia lub nie. To zależy od tego czy zastosujemy przepisy specjalnie. Taką informację przekazuje nadawca przewoźnikowi. W tych kwestiach pomaga również wyznaczony doradca ds. bezpieczeństwa.
      pozdrawiam serdecznie
      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Agnieszka

    22 czerwca 2020

    Dzień dobry, czy można przewieźć przez tunele w Austrii towar UN3480;326 kg ; LQ. W tabelce od załadowcy informacja – Tunnelbeschränkungscodes -E. Czy towary na wyłączeniu też podlegają kategorii przejazdów przez tunele?

  • Reply

    Tomek

    27 sierpnia 2020

    Witam,
    UN 1866, numer rozpoznawczy zagrożenia – 30, klasa 3, grupa pakowania – III, Ilośc 4 beczki po 225kg.
    Czy można jechać na wyłączeniu 1.1.3.6.?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      28 sierpnia 2020

      Dzień dobry Panie Tomaszu,

      Un 1866 GP III – może jechać na wyłaczeniu 1.1.3.6 do 1000 l. W przypadku materiałów ciekłych wyłączenie liczymy zawsze w litrach.

      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Paweł

    15 września 2020

    witam,
    czy mogę bez ADR i zwolnień przewieść transportem drogowym flakony z perfumami,
    łącznie 500 szt flakonów po 125ml każdy = 62,5 litra,
    każdy w oddzielnym opakowaniu zbiorczym
    ?

  • Reply

    Ewelina

    27 września 2020

    Witam. Mam taki temat (dotyczy zarówno wyłączenia LQ, jak i 1.1.3.6 jak i 1.1.3.1). Pracuję w firmie w której przewóz butli jest działalnością pomocniczą (główna działalność: produkcja urządzeń). Serwisowanci jadąc w dane miejsce czasem muszą butle małe z gazem roznego typu o poj.wodnej 1,6l pojemności wodnej, zazwyczaj jedną sztuką, czasem dwie. Są to najczęściej metan, propan, pentan, amoniak – zawsze numer un1956 (małe stezenia gazow). Najczęściej jedną, dwie butle czasem więcej jeśli jest potrzeba. W 2013 r specjalista od ADR opracował dla nas zasady przewozu u nas w firmie i korzystamy wg tego z wyłączenia 1.1.3.1 i LQ ze względu na małe ilości przewożone. Wg opracowania do każdego przewozu mamy dołączać dokument przewozowy dla kierowcy i właściwie tyle. Szukając informacji na ten temat znalazłam także info że w takim przypadku jak nasz dokument przewozowy może być ale nie musi być wystawiony. Troszkę wydaje mi się że Pan który opracowywal dla nas zasady przewozu był nieco nadgorliwy i może jednak ten dokument nie jest wymagany. Generalnie na podstawie opisu działalności firmy z jakiego wyłączenia tak naprawdę korzystamy? Co wówczas jest wymagane? dokument przewozu, karta charakterystyki, dodatkowa gaśnica? Jeśli serwisanci przewożą butlę taką niedużą to czy mogą ja mieć w niezamkniętym pudelku na bieżąco? Pozdrawiam serdecznie i proszę o pochylenie się nad tym tematem, chciałabym jednoznacznie potwierdzić lub zaprzeczyć czy to co opracowano kiedyś musi być respektowane nadal.

  • Reply

    Anna

    30 października 2020

    dzien dobry w jaki sposób mogę przewieśc do Danii transportem drogowym urządzenia które mają wbudowaną baterię : Battery AA Li 3,6V 2.7Ah EVE-ER14505/S , urzadzeń ok 600 sztuk na palecie.

  • Reply

    Wojciech

    28 listopada 2020

    Dzień dobry. Czy przewożąc tlen sprężony un1072 na wyłączeniu 1.1.3.1(e) muszę ilości wpisywać do sprawozdania rocznego?? Pozdrawiam

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      15 marca 2021

      Dzień dobry,

      korzystając z wyłączenia spod przepisów nie trzeba składać sprawozdania rocznego.

      pozdrawiam serdecznie
      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Szymon

    15 lutego 2021

    Witam serdecznie,
    Zamierzam transportować prywatnie fajerwerki kategorii F3
    ADR 1.3g (3980g prochu w każdej z 5 baterii) samochodem zarejestrowanym jako ciężarowy. Nie prowadzę firmy przewozowej ani też nie wykonuję dla nikogo zlecenia odpłatnie, zamierzam jedynie nabyć produkt w pkt. A po czym dostarczyć go do pkt. B

    Informacje na ten temat czerpałem z wielu serwisów internetowych jak i regulacji prawnych zawartych na stronach rządowych. Chciałbym jedynie upewnić się czy tego typu transport przeze mnie wykonywany jest w zgodzie z literą prawa.

    Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      25 lutego 2021

      Dzień dobry Panie Szymonie,

      transport towarów niebezpiecznych musi być realizowany zgodnie z wymaganiami ADR. Transport materiałów wybuchowych nakłada na przewożącego (ni zawsze to jest przewoźnik) szereg obowiązków. Proponuję Panu zwrócić się do doradcy ds. bezpieczeństwa z prośbą na opracowanie warunków transportowych. Na pewno dostanie Pan wówczas wyczerpującą i wiążącą opinię.
      Pozdrawiam serdecznie
      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Tomasz

    14 maja 2021

    Witam Pani Sylwio .Od kilku dni szukam informacji o ADR bo muszę co 3-4 miesiące dostarczyć 2-3 beczki 200Lkażda żywicy epoksydowej oraz utwardzacza do Norwegii .Czy są jakieś wyłączenia z ADR ,np.mniejsza ilość albo coś bym mógł transportować ja busem do 3,5 t .?

  • Reply

    Andrzej

    9 listopada 2021

    Dzień dobry
    Pani Sylwio do jakich ilości produkt w sprayu klasyfikowany jako UN 1950 i:
    Spis zagrożeń: 2.1
    Przepisy specjalne: 190 327 344 625
    Ograniczone ilości: 1 L
    EQ: E0
    Opakowanie – Instrukcje: P207 LP200
    Opakowanie – Przepisy specjalne: PP87 RR6 L2
    Szczególne zalecenia przy zbiorczym pakowaniu:
    MP9
    Kod ograniczeń przejazdu przez tunele: D
    może być transportowany? Czy do pewnych ilości jedzie na wyłączeniu?
    Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      14 listopada 2021

      Dzień dobry Panie Andrzeju,

      UN 1950 Areozole najczęściej korzystaja z wyłączenia LQ.
      Więcej na temat tego zwolnienia znajdzie Pan tutaj: LQ
      pozdrawiam serdecznie
      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Marta Figiel

    16 listopada 2021

    Dzień Dobry,

    Jako dystrybutor zakupujemy od producenta towary, które przewożone są przez niego na wyłączeniu 2.2.3.1.5.1. ( jest stosowny zapis w karcie charakterystyki ). Teraz chcemy pojedyncze sztuki tych towarów wysłać do klientów za pomocą firmy kurierskiej ( opakowania są od 10 do 20kg ). Czy mogę zastosować to wyłączenie ( wtedy towary nie podlegają ADR ) czy należy skorzystać z wyłączenia 1.1.3.6?
    Pozdrawiam

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      30 czerwca 2022

      Dzień dobry,

      przepis

      Z wyjątkiem przypadków podanych w 2.2.3.1.5.2 materiały ciekłe lepkie, które:
      – mają temperaturę zapłonu co najmniej 23 °C nie wyższą niż 60 °C;
      – nie są trujące żrące i nie zagrażają środowisku;
      – zawierają nie więcej niż 20 % nitrocelulozy, pod warunkiem, że nitroceluloza zawiera
      co najwyżej 12,6 % azotu w suchej masie oraz
      są zapakowane w naczynia o pojemności nie większej niż 450 litrów;
      nie podlegają przepisom ADR, jeżeli:
      (a) w próbie oddzielania rozpuszczalnika (patrz Podręcznik Badań i Kryteriów, Część III,
      podrozdział 32.5.1) wysokość oddzielonej warstwy rozpuszczalnika jest mniejsza niż
      3% wysokości całkowitej, oraz
      (b) czas wypływu podczas badania lepkości (patrz. Podręcznik Badań i Kryteriów, Część
      III, podrozdział 32.4.3), przy dyszy o średnicy 6 mm wynosi co najmniej:
      – 60 sekund lub
      – 40 sekund jeżeli materiał ciekły lepki zawiera nie więcej niż 60% materiałów klasy 3.

      może Pani zastosować dalej to wyłączenie.
      Pozdrawiam serdecznie
      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Marta Figiel

    16 listopada 2021

    Dzień Dobry,
    Jako dystrybutor zakupujemy od producenta towary, które przewożone są przez niego na wyłączeniu 2.2.3.1.5.1. ( jest stosowny zapis w karcie charakterystyki ). Teraz chcemy pojedyncze sztuki tych towarów wysłać do klientów za pomocą firmy kurierskiej ( opakowania są od 10 do 20kg ). Czy mogę zastosować to wyłączenie ( wtedy towary nie podlegają ADR ) czy należy skorzystać z wyłączenia 1.1.3.6?
    Pozdrawiam

  • Reply

    Mariusz

    13 stycznia 2022

    Dzień dobry
    Pani Sylwio mam takie pytanie czy wioząc puste butle 11kg po gazie propan-butan 1000 szt. od klienta mam jechać na tablicach ADR , czy tablice zdjąć i jechać jako transport bez ADR .Co ITD to różne interpretacje jedni mówią że tablice zdjąć inni że tablice założyć.
    Pozdrawiam Mariusz .

  • Reply

    Katarzyna

    25 lutego 2022

    Dzień dobry, mam pytanie odnośnie przewozu zapalniczek UN 1057 na wyłączeniu 1.1.3.6. Czy przy obliczaniu masy bierzemy pod uwagę masę całego przedmiotu (zapalniczki z gazem), czy masę samego gazu?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      30 czerwca 2022

      Dzień dobry,

      wyjasnienia dla 1.1.3.6

      – odnośnie do przedmiotów, całkowitą masę przedmiotów bez ich opakowań, w kilogramach
      (odnośnie do przedmiotów klasy 1, masę netto materiału wybuchowego w kilogramach;
      odnośnie do towarów niebezpiecznych umieszczonych w maszynach lub wyposażeniu
      wymienionym w niniejszym Załączniku, całkowitą ilość towarów niebezpiecznych
      określonych odpowiednio w kilogramach lub w litrach);
      – odnośnie do materiałów stałych, gazów skroplonych, gazów schłodzonych skroplonych oraz
      gazów rozpuszczonych, masę netto w kilogramach;
      – odnośnie do materiałów ciekłych całkowitą ilość towarów niebezpiecznych określoną
      w litrach;
      – odnośnie do gazów sprężonych, gazów zaadsorbowanych i chemikaliów pod ciśnieniem,
      pojemność wodną naczynia w litrach.

      UN 1057 jest gazem 6F – Inne przedmioty zawierające gaz pod ciśnieniem – dlatego uważam że w tej sytuacji „odnośnie do przedmiotów, całkowitą masę przedmiotów bez ich opakowań”

      pozdrawiam serdecznie
      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Tomasz sk

    25 marca 2022

    Dzień dobry ,
    czy przewóz drogą publiczną oleju napędowego w zbiorniku typu truckmaster (zbiornik mobilny) zamontowanego na przyczepce wymaga specjalnych uprawnień certyfikatów dla : przyczepy, pojazdu ciagnacego, kierowcy?
    Czy konieczne są dokumenty ADR lub inne uprawnienia?
    Pytanie dotyczy zbiornika
    a) do 500 litrów
    b) do 900litrów
    Z góry dziękuję za odpowiedź, pozdrawiam

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      30 czerwca 2022

      Dzień dobry

      myślę, że można zastosować wyłączenie 1.1.3.1
      przewozu towarów wykonywanego przez przedsiębiorstwa w przypadkach, gdy ma on
      charakter pomocniczy wobec ich zasadniczej działalności, np. dostaw na teren budów,
      zwrotów z terenów budów oraz dostaw lub zwrotów w związku z przeglądami, naprawami
      i konserwacją urządzeń, w ilościach nie większych niż 450 litrów na opakowanie, w tym na
      DPPL i opakowanie duże i w ramach maksymalnych ilości podanych w 1.1.3.6. Należy
      zastosować środki zapobiegające uwolnieniu się zawartości opakowań w normalnych
      warunkach przewozu. Niniejsze wyłączenie nie ma zastosowania do klasy 7.

      Pozdrawiam
      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Paweł

    25 maja 2022

    Dzień Dobry,
    Mam uprzejme pytanie. Jaką ilość materiału o numerze UN1170 ETANOL W ROZTWORZE (ALKOHOL ETYLOWY W ROZTWORZE) i klasie zagrożenia w transporcie 3 możemy przewieźć bez ADR i dodatkowej dokumentacji.

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      30 czerwca 2022

      Dzień dobry
      w tym wypadku warto zastosować wyłączenie LQ LQ
      pozdrawiam
      Sylwia Zielińska

Dodaj komentarz

− 1 = 6