Jeżeli przewóz towarów niebezpiecznych realizowany jest drogą lądową oraz morska/lotniczą, to osoba dociekliwa zada pytanie: ” Jak powinna być oznakowana sztuka przesyłki, kontener, cysterna”? Przecież przepisy np ADR i IMDG różnią się w tym względzie. Inne oznakowanie jest wymagane podczas transportu drogowego a inne podczas transportu morskiego. Odpowiedz na to pytanie możemy odnaleźć w przepisach 1.1.4.2 ADR. I to właśnie o nich będzie dzisiejszy wpis.
1.1.4.2 niepozorny przepis znajdujący się w Umowie ADR wskazuje „niższość przepisów” drogowych nad morskimi czy lotniczymi. Sztuki przesyłki, kontenery, cysterny przenośne, które nie spełniają wymagań ADR w zakresie pakowania, pakowania razem, oznakowania i stosowania nalepek ostrzegawczych, które jednak są zgodne z wymaganiami Kodeksu IMDG czy Instrukcji Technicznych ICAO powinny być dopuszczone do przewozu multimodalnego jeśli zostaną spełnione poniższe warunki:
- zamiast oznakowania zgodnego z ADR jest oznakowanie zgodne z wymaganiami IMDG ( transport morski) lub ICAO ( transport lotniczy);
- pakowanie razem powinno być zgodne z wymaganiami IMDG/ICAO;
- w przewozie zawierającym transport morski jeśli kontenery, cysterny przenośne lub kontenery-cysterny nie są oznakowane i zaopatrzone w nalepki ostrzegawcze zgodnie z działem 5.3 ADR to powinny być one oznakowane zgodnie z działem 5.3 kodeksu IMDG
Należy pamiętać, że jednostki transportowe, które nie są oznakowane nalepkami ostrzegawczymi zgodnie z przepisami ADR, powinny być oznakowane tablicami barwy pomarańczowej.
Dodatkowo przepis 1.1.4.2 upoważnia nas do zastąpienia drogowego dokumentu przewozowego ( np. CMR) dokumentem multimodalnym, który zawiera informacje wymagane przepisami morskimi lub lotniczymi. Innymi słowy nie musimy wypełniać dwóch osobnych dokumentacji na transport drogowy i morski. Jest prościej, ale należy pamiętać, że obowiązkowym elementem takiego dokumentu multimodalnego jest umieszczenie zapisu: „PRZEWÓZ ZGODNY Z 1.1.4.2.1”.
Sylwia Zielińska
Doradca ADR/RID/IATA-DGR/IMDG-Code
tel:604 511 661
Witam. Pojazd o DMC pow. 12 t został załadowany materiałami niebezpiecznymi w ilościach nieprzekraczających 1.1.3.6. oraz w małych opakowaniach zakwalifikowanych pod LQ. Część z materiałów zagraża środowisku – w karcie charakterystyki jest stosowna informacja. Pojazd ma być skierowany na prom (transport multimodalny/drogowy łączony z morskim). Czy słusznym jest oklejenie pojazdu „rybą i drzewem” bez otwierania tablic pomarańczowych? Dodam, że kierowca nie posiada zaświadczenia ADR. W CMR znajduje się zapis odsyłający do 1.1.4.2.1.
Dzień dobry Panie Sławku,
jeżeli w dokumencie przewozowym znajduje się zapis 1.1.4.2.1 to faktycznie pojazd, sztuki przesyłki lub dokumentacja może być zgodna z przepisami IMDG (transport morski towarów niebezpiecznych). Nalezy pamiętać jednak, że wyłączenie 1.1.3.6 obowiązuje jedynie w transporcie drogowym i podczas transportu morskiego nalezż oznakować jednostkę nalepkami właściwymi dla klasy. Czyli jeżeli w pojeździe znajduje się 980 litrów farby UN 1263 GP III i zgodnie z zapisami 1.1.3.6. do 1000 litrów możemy skorzystać z wyłączenia, to i tak w transporcie morskim pojazd musi być oznakowany nalepkami klasy 3, oraz nalepka z Rybą jeśli materiał ten jest również zagrażający środowisku. Samej ryby się nie nakleja. Pozdrawiam Sylwia Zielińska
Witam
Mam takie pytanie.
Odbieram z Firmy załadowaną naczepe i oznakowaną naklejką LQ wyłączenie ADR. Towar idzie po transporcie lądowym tez drogą morską ale podczas kontroli BAG dostałem mandat i powiedział mi ze podczas transportu drogowego nie powinno byc tych oznaczen. A znowu firma mówi że transport jest zgodny z zapisem 1.1.4.2.1 i kto ma teraz racje? Mozna prosic o podpowiedź?
Dzień dobry,
jeśli transport drogowy jest realizowany bezpośrednio przed lub po trnsporcie morskim to zgodnie z zapisami ADR 1.1.4.2.1 oznakowanie pojazdu, sztuk przesyłek, dokumetacja może być zgodna z przepisami morskimi. Jeżeli w dokumencie przewozowym był zapis, że przewóz jest zgdny z 1.1.4.2.1 to nie ma podstawy żeby dostać mandat.Pozdrawiam serdecznie. Sylwia Zielińska
Dzień Dobry
Czyli w dokumencie przewozowym musi byc zawarty zapis 1.1.4.2.1? A oznakowanie naczepy wtedy musi byc w transporcie morskim ale w drogowym nie jest wymagane tak?
Dziekuje za odpowiedz.
Pozdrawiam