Doradca ADR, Doradca IMDG, IMDG

1.1.4.2 ADR czyli przewóz towarów niebezpiecznych w łańcuchu transportowym zawierającym przewóz morski lub lotniczy.

Jeżeli przewóz towarów niebezpiecznych realizowany jest drogą lądową oraz morska/lotniczą, to osoba dociekliwa zada pytanie: ” Jak powinna być oznakowana sztuka przesyłki, kontener, cysterna”? Przecież przepisy np ADR i IMDG różnią się w tym względzie. Inne oznakowanie jest wymagane podczas transportu drogowego a inne podczas transportu morskiego. Odpowiedz na to pytanie możemy odnaleźć w przepisach 1.1.4.2 ADR. I to właśnie o nich będzie dzisiejszy wpis.

1.1.4.2 niepozorny przepis znajdujący się w Umowie ADR wskazuje „niższość przepisów” drogowych nad morskimi czy lotniczymi. Sztuki przesyłki, kontenery, cysterny przenośne, które nie spełniają wymagań ADR w zakresie pakowania, pakowania razem, oznakowania i stosowania nalepek ostrzegawczych, które jednak są zgodne z wymaganiami Kodeksu IMDG czy Instrukcji Technicznych ICAO powinny być dopuszczone do przewozu multimodalnego jeśli zostaną spełnione poniższe warunki:

  • zamiast oznakowania zgodnego z ADR jest oznakowanie zgodne z wymaganiami IMDG ( transport morski) lub ICAO ( transport lotniczy);
  • pakowanie razem powinno być zgodne z wymaganiami IMDG/ICAO;
  • w przewozie zawierającym transport morski jeśli kontenery, cysterny przenośne lub kontenery-cysterny nie są oznakowane i zaopatrzone w nalepki ostrzegawcze zgodnie z działem 5.3 ADR to powinny być one oznakowane zgodnie z działem 5.3 kodeksu IMDG

Należy pamiętać, że jednostki transportowe, które nie są oznakowane nalepkami ostrzegawczymi zgodnie z przepisami ADR, powinny być oznakowane tablicami barwy pomarańczowej.

Dodatkowo przepis 1.1.4.2 upoważnia nas do zastąpienia drogowego dokumentu przewozowego ( np. CMR) dokumentem multimodalnym, który zawiera informacje wymagane przepisami morskimi lub lotniczymi. Innymi słowy nie musimy wypełniać dwóch osobnych dokumentacji na transport drogowy i morski. Jest prościej, ale należy pamiętać, że obowiązkowym elementem takiego dokumentu multimodalnego jest umieszczenie zapisu: „PRZEWÓZ ZGODNY Z 1.1.4.2.1”. 

Przypominam, że moje wpisy mają jedynie ogólny charakter informacyjny.  Jeśli masz jakieś pytania czy wątpliwości to  napisz.  Na każde pytanie związane z tematyką transportu towarów niebezpiecznych odpowiem. Zachęcam również do współpracy, ponieważ dobry doradca to oszczędność pieniędzy, czasu i nerwów 🙂

Sylwia Zielińska – doradca ADR/ IMDG

 

 

 

 

Please follow and like us:

2 komentarze

  • Reply

    Sławek

    17 października 2019

    Witam. Pojazd o DMC pow. 12 t został załadowany materiałami niebezpiecznymi w ilościach nieprzekraczających 1.1.3.6. oraz w małych opakowaniach zakwalifikowanych pod LQ. Część z materiałów zagraża środowisku – w karcie charakterystyki jest stosowna informacja. Pojazd ma być skierowany na prom (transport multimodalny/drogowy łączony z morskim). Czy słusznym jest oklejenie pojazdu „rybą i drzewem” bez otwierania tablic pomarańczowych? Dodam, że kierowca nie posiada zaświadczenia ADR. W CMR znajduje się zapis odsyłający do 1.1.4.2.1.

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      18 października 2019

      Dzień dobry Panie Sławku,

      jeżeli w dokumencie przewozowym znajduje się zapis 1.1.4.2.1 to faktycznie pojazd, sztuki przesyłki lub dokumentacja może być zgodna z przepisami IMDG (transport morski towarów niebezpiecznych). Nalezy pamiętać jednak, że wyłączenie 1.1.3.6 obowiązuje jedynie w transporcie drogowym i podczas transportu morskiego nalezż oznakować jednostkę nalepkami właściwymi dla klasy. Czyli jeżeli w pojeździe znajduje się 980 litrów farby UN 1263 GP III i zgodnie z zapisami 1.1.3.6. do 1000 litrów możemy skorzystać z wyłączenia, to i tak w transporcie morskim pojazd musi być oznakowany nalepkami klasy 3, oraz nalepka z Rybą jeśli materiał ten jest również zagrażający środowisku. Samej ryby się nie nakleja. Pozdrawiam Sylwia Zielińska

Dodaj komentarz