ADR

Zmiany ADR 2023 – 2025: część 1 – Akumulatory Litowe.

Zamiany ADR 2023-2025, część 1: Akumulatory Litowe

Umowa Międzynarodowa ADR wprowadza zmiany do swoich przepisów w cyklu dwuletnim. Co dwa lata, zawsze w latach nieparzystych wprowadzane są poprawki. W styczniu 2023 roku wchodzi w życie ADR 2023-2025. Lista poprawek zajmuje ponad 85 stron. Każda z nich jest ważna a nieuwzględnienie ich może mieć poważne konsekwencje. 

Dzisiaj skupię się na zmianach dotyczących akumulatorów litowych (UN 3090, UN 3091, UN 3480, UN 3481). Zmiany wprowadzane w przyszłym roku dotyczą zarówno stosowania właściwej instrukcji pakowania, jak również oznakowania sztuk przesyłki z akumulatorami litowymi korzystającymi z wyłączania na podstawie przepisu szczegółowego 188.  

Akumulatory litowe (litowe jonowe, litowe metalowe) są coraz częściej używane. Do niedawna wykorzystywane były zwłaszcza w elektronice, teraz coraz częściej stosowane są również do napędu pojazdów lub urządzeń.   

Od wielu lat ONZ przygotowuje przepisy dotyczące bezpiecznego transportu akumulatorów litowych. ADR reguluje sposób zapakowania akumulatorów litowych, oznakowania opakowania, warunków, po spełnieniu których akumulatory nie podlegają pod przepisy ADR.  W następnej edycji ADR – 2023-2025 zmiany dotyczące akumulatorów litowych wprowadzone są zarówno w załączniku A jak i w załączniku B.  Zmiany te wejdą w życie w styczniu 2023 roku, należy jednak pamiętać, że zgodnie z przepisami 1.6.1.1 ADR do 30 czerwca 2023 roku można stosować przepisy ADR 2021-2023.  

Wydaje się, że mamy sporo czasu na wprowadzenie zmian w naszych firmach, myślę jednak, że już teraz warto się przygotowywać.  

Np. Jeśli nasze akumulatory litowe spełniają wymogi przepisu szczegółowego 188 tym samym nie podlegają pod przepisy ADR, zobowiązani jesteśmy właściwie oznakować sztuki przesyłki znakiem zgodnym z wzorem zawartym 5.2.1.9.2 ADR.  

Oznakowanie zawiera nr UN baterii oraz numer telefonu w celu uzyskania dodatkowych informacji.  

Od stycznia 2023 roku oznakowanie akumulatorów litowych korzystających z wyłączenia na podstawie przepisu szczegółowego 188 nie musi zawierać numeru telefonu. Jest to znaczne ułatwienie dla nadawców akumulatorów, ponieważ obecnie są oni zobowiązani do prowadzenia kosztownej infolinii, co czasem skutkuje podawaniem na oznakowaniu nieaktywnego numeru telefonu.  

Jeśli ktoś jednak ma stare oznakowania do wykorzystania lub chce podawać numer telefonu to przepis przejściowy umożliwia stosowanie starego oznakowania do 31 grudnia 2026 roku.  

Oczywiście to nie koniec zmian.  ADR 2023-2025 zmienia treść instrukcji pakowania P903, która ma zastosowanie do UN 3090, UN 3091, UN 3480, UN 3481, które nie korzystają z wyłączenia na podstawie przepisu szczegółowego 188.  

W punkcie 2 instrukcji P903 odnoszący się do ogniw lub baterii w mocnej odpornej na uderzenia obudowie zewnętrznej o masie brutto 12 kg lub większej zostało usunięte sformułowanie “i zestawów takich ogniw lub baterii”, oraz zmieniona została forma “ogniw i baterii” na “ogniwo i baterie”. Jasno wskazuje to kierunek zmian. Zgodnie z nimi instrukcja ta ma zastosowanie tylko do pojedynczych ogniw i baterii o masie 12 kg brutto lub więcej. Oznacza to, że dotychczasowa praktyka umieszczania kilku ogniw lub baterii (12 kg lub cięższym) w jednym opakowaniu od stycznia 2023 roku będzie nieprawidłowa.  

Na pocieszenie ADR 2023-2025 w instrukcji pakowania P903, P909 (odpady do utylizacji lub recyclingu), P910 (prototypy) zostaje nowymi przepisami wprowadzona zmiana polegająca na tym, że opakowanie, które nie musi spełniać wymagań 4.1.1.3 może przekraczać masę netto 400 kg. Ta zmiana była bardzo wyczekiwana zwłaszcza podczas transportu do utylizacji lub recyclingu sprzętu zawierającego ogniwa lub baterie litowe.  

Na koniec przypominam, że wszyscy uczestnicy transportu towarów niebezpiecznych mają obowiązek przeszkolić osoby zatrudnione, których obowiązki dotyczą przewozu towarów niebezpiecznych w zakresie wymagań związanych z takim przewozem. Dotyczy to również przewozu towarów niebezpiecznych, korzystających z wyłączeń spod przepisów ADR. Szkolenie to jest wymagane zarówno dla pracowników mających fizyczny kontakt z towarami niebezpiecznymi np. magazynier, pakujący, nalewający itd., jak również dla pracowników zlecających transport, wypełniających dokumentacje transportową itd. 

Jeśli jesteście Państwo zainteresowani szkoleniem stanowiskowym dla pracowników to zapraszam do kontaktu z naszym działem szkoleń: szkolenia@niebezpiecznalogistyka.pl lub pod numerem telefonu +48 782 250 850  

Sylwia Zielińska – Doradca ADR/RID/IMDG-Code, IATA-DGR/BHP

Bez kategorii, Ochrona Środowiska

Obowiązek złożenia deklaracji do CEEB

Szanowni Państwo,

Przypominam o konieczności złożenia deklaracji do Centralnego Rejestru Emisyjności Budynków w nieprzekraczalnym terminie do 30 czerwca 2022 roku.

W związku z licznymi wątpliwościami w tej dziedzinie, przypominam że deklarację składa właściciel lub zarządca budynku. UWAGA! W tym przypadku pojęcie zarządca budynku NIE jest tożsame z pojęciem administratora budynku. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 28 czerwca 2002 roku (sygn. akt IV SA 2231/00), w którym stwierdził, że pojęcie zarządu używane w ustawodawstwie (ustawa o gospodarce nieruchomościami) ma określone, odmienne od administrowania, znaczenie normatywne. Z reguły zarządca ma szersze od administratora możliwości w zakresie obowiązków i uprawnień co do podejmowania decyzji dotyczących zarządzania obiektem budowlanym, które nie są uzależnione w takim stopniu jak czynności administratora od woli (dyspozycji) oraz środków właściciela obiektu budowlanego. W żadnym natomiast razie nie można przyjąć, że każdy administrator jest równocześnie zarządcą obiektu budowlanego. Tym samym najemca nieruchomości może stać się jego zarządcą zgodnie z podpisaną umową najmu.

Obowiązek złożenia deklaracji dotyczy również budynków podłączonych do sieci ciepłowniczych! Również centralnych.

Zasada jest prosta. Każda nieruchomość musi mieć złożoną deklarację.

Każdy istniejący budynek musi być ujęty w deklaracji. Jeżeli na terenie nieruchomości znajduje się więcej niż jeden budynek, taka informacja musi się pojawić w deklaracji do CEEB.

Zgłaszamy zarówno sposób ogrzewania nieruchomości (CO), jak również sposób ogrzewania wody użytkowej (CWU). Jeżeli mamy kominek, którego używamy tylko okazjonalnie, także ujmujemy go w deklaracji.

Więcej informacji na ten temat znajdziecie Państwo na stronie: https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow#k1

w dziale V. JAK PRAWIDŁOWO WYPEŁNIĆ DEKLARACJĘ DO BAZY CEEB (STUDIA PRZYPADKÓW).

Deklaracje  można składać:       

  1. w formie elektronicznej, czyli przez Internet wykorzystując do tego aplikację na stronie https://ceeb.gov.pl – jest to najszybszy i najwygodniejszy sposób, umożliwiający oszczędność czasu i pieniędzy, bez potrzeby wychodzenia z domu. Zachęcam wszystkich do korzystania z elektronicznego sposobu składania deklaracji. 
  2. w formie papierowej – wypełniony dokument należy wysłać listem za pośrednictwem poczty albo złożyć osobiście we właściwym Urzędzie Gminy/Miasta (zgodnie z lokalizacją budynku).

Jeżeli nie jesteście Państwo pewni czy właściciel lub zarządca nieruchomości złożył deklarację, poproście o oświadczenie, że to zrobił. Przykładową treść oświadczenia znajdziecie poniżej.

Sankcje za niezłożenie deklaracji.

Za niezłożenie w wyznaczonym terminie, czyli do 30 czerwca 2022, deklaracji do ewidencji CEEB, można zostać ukaranym grzywną w wysokości do 500 zł, a jeśli sprawa trafi do sądu, to może ona wynieść nawet do 5 tys. zł.

Przepisy wprowadzające obowiązek złożenia deklaracji zostały wzmocnione przepisami sankcyjnymi, uwzględniającymi jednocześnie instytucję czynnego żalu. W art. 27h ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków wprowadza się sankcje karne, które mogą być nakładane w przypadku niezłożenia w ustawowym terminie ww. deklaracji. Za brak złożenia deklaracji grozi grzywna, która jest wymierzana na zasadach ogólnych kodeksu wykroczeń. Jeżeli jednak zreflektujemy się, że nie złożyliśmy deklaracji zanim organ wykonawczy (w tym wypadku: wójt, burmistrz lub prezydent miasta) „poweźmie o tym informację”, możemy uniknąć kary, składając stosowną deklarację  w ramach czynnego żalu.

Wzór oświadczenia właściciela / zarządcy

Ja, niżej podpisany/a oświadczam, że będąc właścicielem /  zarządcą nieruchomości adres: …….. (kod pocztowy) ………… (miejscowość) ………………….. (ulica i numer) złożyłem wymaganą deklaracje do CEEB. Niniejsze oświadczenie składam świadomy/a odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

Ochrona Środowiska

Składanie deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB)

Składanie deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB)

Do 30 czerwca 2022 r. każdy właściciel lub zarządca budynków wybudowanych przed 1 lipca 2021 roku, musi złożyć deklarację dotycząca źródeł ciepła i źródeł spalania paliw do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.

Ponadto dla nowego źródła ciepła, które zostało uruchomione po 1 lipca 2021 r., deklarację należy złożyć w terminie 14 dni od dnia jego uruchomienia. Kara za niedotrzymanie terminu złożenia deklaracji to kwota od 500 zł do 5000 zł.

„Wciąż więc ok. 90 proc. właścicieli budynków nie wypełniło … obowiązku” – zwrócono uwagę w komunikacie na stronie internetowej Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.

PRZYPOMINAMY! Zgłoszenie deklaracji do CEEB jest niezależne od tego, czy nieruchomość jest mieszkalna czy niemieszkalna.

CEEB to spis źródeł ogrzewania budynków, ale nie tylko. Należy również zadeklarować sposób pozyskiwania ciepłej wody użytkowej. W ewidencji znajdą się informacje dotyczące przede wszystkim nieruchomości zamieszkanych, ale pod uwagę zostały wzięte również lokale usługowe, budynki publiczne i inne nieruchomości np. pełniące funkcje produkcyjną.

W CEEB zbierane są dane pochodzące z deklaracji właścicieli lub zarządców nieruchomości, ale nie tylko w ten sposób powstaje rejestr. Do CEEB wpisywane będą również informacje z innych rejestrów, a także kontroli i interwencji. Zmiany w ustawie[1] mówią m.in. o kontrolach kominiarskich, kontrolach przedsiębiorców prowadzonych przez inspekcję ochrony środowiska, kontrolach dotyczących gospodarowania odpadami czy ściekami, także zleconych przez BGK po otrzymaniu dofinansowania do termomodernizacji czy remontu, a nawet wskazanych przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w zakresie przyznanych świadczeń z pomocy społecznej lub innych form wsparcia finansowego ze środków publicznych.

W nowelizacji ustawy[1] określono źródła ciepła, które będą podlegać obowiązkowi zgłoszenia do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. W ramach tych urządzeń i instalacji wskazano m.in.: sieć ciepłowniczą, kocioł grzewczy na paliwa stałe, piec kaflowy lub wolnostojący opalany paliwem stałym (węgiel, pellet, drewno), kominek na paliwo stałe, kocioł olejowy, gazowy podgrzewacz przepływowy lub/i pojemnościowy, kominek gazowy, grzejnik gazowy, trzony kuchenne, piecokuchnię, kuchnię węglową, pompę ciepła, instalacje ogrzewania elektrycznego oraz kolektory słoneczne.

Fotowoltaika i wiatraki. Urządzeń, których nie ma wskazanych w deklaracji do CEEB nie zgłaszamy do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. W deklaracji do CEEB nie ma paneli fotowoltaicznych. Dlatego nie zgłasza się ich do CEEB. Tak samo nie zgłasza się do CEEB wiatraków.

WAŻNE! Do CEEB zgłaszane są źródła ciepła i spalania paliw o nominalnej mocy do 1 MW.

Przedstawiciele Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego informowali, że w przypadku bloków, budynków wielolokalowych deklaracji nie będą musieli indywidualnie składać poszczególni właściciele mieszkań. Treść komunikatu jest następująca: „Może to zrobić zarządca budynku za wszystkich mieszkańców, gdy budynek jest ogrzewany np. za pośrednictwem miejskiej sieci ciepłowniczej. Jeśli jednak w budynku są lokale, które mają indywidualne źródło ciepła np. kominki, to właściciele takich mieszkań muszą to zgłosić do zarządcy bądź indywidualnie złożyć deklarację”.

Ale… jak to sprawdzić? Niestety aplikacja ZONE tego nie umożliwia. Nie wystarczy zalogować się do systemu, dodać budynek i sprawdzić czy ma złożoną deklarację. Dla własnego bezpieczeństwa warto uzyskać od właściciela lub zarządcy nieruchomości kopię deklaracji wraz z dowodem wysłania (jeżeli deklaracja składana była w formie papierowej) lub oświadczenie, że taką deklarację złożył.

Przykład – POBIERZ

Deklaracje do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków można składać na dwa sposoby:

  1. przez Internet, w formie elektronicznej na stronie www.ceeb.gov.pl, za pomocą profilu zaufanego, podpisu kwalifikowanego lub e-dowodu. Jest to zdecydowanie najszybszy i najwygodniejszy sposób, który gwarantuje, że deklaracja znajdzie się natychmiast w systemie.
  2. w formie papierowej – wypełniony dokument można wysłać listem albo złożyć osobiście we właściwym Urzędzie Gminy/Miasta (zgodnie z lokalizacją budynku). Tak złożona deklaracja zostanie wprowadzona do systemu przez pracownika urzędu gminy.

Deklaracja dotycząca źródeł ciepła i źródeł spalania paliw:

Formularz A – budynki i lokale mieszkalne – POBIERZ

Formularz B – budynki i lokale niemieszkalne – POBIERZ

Pełną instrukcję przygotowania odpowiednich formularzy znajdziecie Państwo tu.

UWAGA! Postępowanie w przypadku gdy właściciel budynku jednocześnie w nim mieszka i prowadzi działalność gospodarczą (sklepy, usługi), posiada przy tym jedno źródło ciepła.

W przypadku budynków, pełniących funkcję bytową (mieszkaniową), właściciel budynku powinien wypełnić co do zasady deklarację A. Fakt dodatkowego prowadzenia działalności gospodarczej, nie zmienia charakteru tego budynku – stanowi miejsce realizacji podstawowych potrzeb życiowych w postaci jego zamieszkiwania. Istotnym pozostaje przy tym fakt posiadania wspólnych źródeł ogrzewania dla całego budynku, ogrzewających część mieszkalną, jak i np. lokale usługowe. Sytuacja ta może zmienić się, gdy w budynku są indywidualne źródła ogrzewania i np. lokal usługowy będzie posiadał dodatkowe, indywidualne źródło ogrzewania służące na potrzeby wyłącznie tego lokalu. Wówczas, zgodnie z rubryką C01 z Deklaracji A, należy wypełnić dodatkowo deklarację B dla tego konkretnego lokalu, wskazując to dodatkowe źródło, które nie zostało uwzględnione w Deklaracji A.

Rubryka C 01:

Czy w budynku znajduje się lokal lub lokale niemieszkalne ogrzewane źródłem ciepła nieuwzględnionym w niniejszej deklaracji?

(01) ☐ Tak → należy dołączyć Formularz B                        

(02) ☐   Nie

Odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania znajdziecie Państwo na stronie GUNB w dziale FAQ.


[1] ustawa o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2127)

ADR, Doradca ADR, Towary niebezpieczne

Nadawcy transportu towarów niebezpiecznych muszą wyznaczyć doradcę ADR.

dav

Od 31 grudnia 2022 więcej przedsiębiorstw będzie musiało wyznaczyć doradcę ds. bezpieczeństwa (doradcę ADR).

Nie każdy wie, kiedy należy wyznaczyć doradcę ds. bezpieczeństwa DGSA (doradcę ADR). Osobiście odnoszę wrażenie, że niektórzy przedsiębiorcy świadomie ignorują obowiązek wyznaczenia doradcy, jednak to nie uchroni ich przed dotkliwymi karami finansowymi. O doradcy ADR pisałam już kilka lat temu tutaj i tutaj.

Rok 2022 wprowadza jednak kilka zmian, a mianowicie:
przedsiębiorstwa, które uczestniczą w przewozie towarów niebezpiecznych wyłącznie jako nadawcy, i które nie miały obowiązku wyznaczenia doradcy do spraw bezpieczeństwa na podstawie przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2018 r., powinny wyznaczyć doradcę do spraw bezpieczeństwa nie później niż 31 grudnia 2022 r.

Co to oznacza? Dotychczas obowiązkowo wyznaczyć doradcę ADR musieli: przewoźnik przewożący towary niebezpieczne, pakujący towary niebezpieczne, załadowca, napełniający cysterny oraz rozładowujący. Nadawca towarów niebezpiecznych nie miał dotychczas obowiązku wyznaczania Doradcy ADR ponieważ nie zajmował się czynnościami związanymi z pakowaniem, załadunkiem, rozładunkiem, zlecając je podmiotom zewnętrznym. Teraz się to zmienia. Nadawca w wielu przypadkach od 1 stycznia 2023 r. musi wyznaczyć Doradcę ADR, jeżeli:

  • Występuje, jako nadawca w dokumencie przewozowym towarów niebezpiecznych,
  • Występuje, jako nadawca w Karcie Przekazania Odpadu (niebezpiecznego z gwiazdką*),
  • Prowadzi dystrybucję towarów niebezpiecznych, a całą logistyką zajmuje się firma zewnętrzna.

Jakie obowiązki ma Doradca ADR?

Doradca ADR ma przede wszystkim za zadanie doradzać w zakresie towarów niebezpiecznych, przeprowadzać szkolenia np. stanowiskowe oraz w razie potrzeby wprowadzić plan ochrony towarów niebezpiecznych wysokiego ryzyka, czy sporządzić sprawozdanie powypadkowe. Dodatkowo, pomijając obowiązki Doradcy ADR, należy pamiętać, że jego wyznaczenie jest obowiązkowe z punktu widzenia prawa, a brak Doradcy ADR wiąże się z dotkliwymi karami finansowymi.

Firmy produkcyjne będą obowiązkowo musiały wyznaczyć doradcę ADR?

Zgodnie z art 24 ustawy o odpadach „Transport odpadów niebezpiecznych stanowiących towary niebezpieczne w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 756 oraz z 2022 r. poz. 209) odbywa się z zachowaniem przepisów o transporcie towarów niebezpiecznych.”

Oznacza to, że jeżeli podczas produkcji wytwarzane są odpady niebezpieczne, to należy je właściwie:

  • zaklasyfikować – przypisać lub nie właściwy numer UN,
  • zapakować – umieścić w odpowiednim opakowaniu dobranym zgodnie z instrukcją pakowania,
  • oznakować – zgodnie z przepisami ADR,
  • przeprowadzić szkolenie stanowiskowe dla pracowników,
  • i inne.

Powyższe czynności muszą być wykonywane przy wsparciu doświadczonego Doradcy ADR. Ponad to w przypadku odpadów niebezpiecznych warto korzystać z Doradcy ADR, który ma również wiedze w zakresie ustawy o odpadach oraz aktów prawnych związanych z ochroną środowiska. I oczywiście, jak już wspomnianie było powyżej, wyznaczenie Doradcy ADR jest obowiązkowe.

Jak jest definicja nadawcy towarów niebezpiecznych?


Zgodnie z definicją zawartą w przepisach ADR – „Nadawca oznacza przedsiębiorstwo, które wysyła towary niebezpieczne, zarówno we własnym imieniu, jak też w imieniu osoby trzeciej. Jeżeli operacja transportowa odbywa się na podstawie umowy przewozu, to za nadawcę uważa się to przedsiębiorstwo, które jest nadawcą zgodnie z umową przewozu.”

Czy to oznacza, że spedycja również powinna wyznaczyć doradcę ds. bezpieczeństwa?

Tak, spedycja również powinna wyznaczyć doradcę ADR. Spedycja jest podmiotem występującym w imieniu osoby trzeciej, jednak zazwyczaj nie występuje na dokumencie przewozowym. Można zatem teoretycznie przyjąć interpretacje przepisów, że spedycja Doradcy ADR wyznaczać nie musi. Jednak jest to jedna z interpretacji. Druga mówi o tym, że Doradcę ADR należy wyznaczyć. Jeżeli występuję rozbieżność w interpretacji przepisów to zawsze musimy liczyć się z tym, ze w trakcie kontroli inspektor nałoży na przedsiębiorstwo karę. Jeśli dodamy do tego wiedzę i doświadczenie, jakie oferuje Doradca ADR, co równocześnie przekłada się na jakość świadczonych usług przez spedycję, to wyznaczenie Doradcy ADR staje się oczywistym wyborem.

Jakie są obowiązki nadawcy towarów niebezpiecznych?

Nadawca towarów niebezpiecznych zobowiązany jest dostarczyć do przewozu tylko takie przesyłki, które spełniają wymagania ADR. W zakresie podanym w 1.4.1, powinien w szczególności:
(a) upewnić się, że towary niebezpieczne są sklasyfikowane i dopuszczone do przewozu
zgodnie z ADR;
(b) zaopatrzyć przewoźnika w informacje i dane w formie możliwej do odczytania oraz, jeżeli
to konieczne, w wymagane dokumenty przewozowe oraz dokumenty towarzyszące
(zezwolenia, dopuszczenia, powiadomienia, świadectwa itd.), uwzględniając
w szczególności wymagania podane w dziale 5.4 oraz w tabelach w części 3;
(c) używać wyłącznie opakowań, DPPL oraz cystern (pojazdów-cystern, cystern
odejmowalnych, pojazdów-baterii, MEGC, cystern przenośnych i kontenerów-cystern),
które są dopuszczone i odpowiednie do przewozu danych materiałów oraz posiadają znaki
wymagane przez ADR;
(d) stosować się do wymagań dotyczących sposobów nadania i ograniczeń wysyłkowych;
(e) zapewnić, aby nawet próżne nieoczyszczone i nieodgazowane cysterny (pojazdy-cysterny,
cysterny odejmowalne, pojazdy-baterie, MEGC, cysterny przenośne i kontenery-cysterny),
a także próżne nieoczyszczone pojazdy oraz kontenery do przewozu luzem, były
oznakowane i zaopatrzone w wymagane duże nalepki ostrzegawcze zgodnie z działem 5.3,
a próżne nieoczyszczone cysterny były tak samo zamknięte i szczelne jak w stanie
ładownym.

1.4.2.1.2 Jeżeli nadawca korzysta z usług innych uczestników przewozu (pakującego, załadowcy,
napełniającego, itd.), to powinien podjąć odpowiednie środki dla zapewnienia, aby przesyłka
spełniała wymagania ADR. Jednakże w przypadku wymagań podanych w 1.4.2.1.1 (a), (b), (c) i (e),
nadawca może polegać na informacjach i danych udostępnionych mu przez innych uczestników
przewozu.

Jakie są kary za niewyznaczenie doradcy ADR?

Nie ma oczywiście obowiązku bez konsekwencji. Konsekwencje w transporcie towarów niebezpiecznych są zawsze finansowe. Ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych zawiera całą listę kar finansowych, o których pisałam tutaj Za brak wyznaczenia doradcy ds. bezpieczeństwa kara wynosi 5000 zł, za brak planu ochrony 5000 zł, brak szkolenia 2000 zł, nadanie do przewozu towaru niebezpiecznego źle sklasyfikowanego 6000 zł … itd.

Jak wyznaczyć doradcę ADR?

  • Napisz do nas maila: sz@niebezpiecznalogistyka.pl
  • Zapytaj o ofertę: biuro@niebezpiecznalogistyka.pl

Sylwia Zielińska
Doradca ADR/RID/IATA-DGR/IMDG-Code

Ogólne wymagania prawne z zakresu ochrony środowiska dla sektora MŚP oraz system opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska (KOBIZE)

Ogólne wymagania prawne z zakresu ochrony środowiska dla sektora MŚP oraz system opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska (KOBIZE)

 

Zapraszamy do udziału w jednodniowym szkoleniu online, którego celem jest przekazanie Uczestnikom wiedzy i kwalifikacji w zakresie prawa ochrony środowiska oraz ustaw powiązanych. Szkolenie szczególnie dedykowane jest przedsiębiorcom i pracownikom z sektora MŚP. Przedstawione zostaną obowiązujące przepisy oraz najnowsze zmiany dotyczące wytwórców odpadów, zbierających, przetwarzających i transportujących odpady. Dzięki omówionej problematyce oraz uzyskanej wiedzy będziecie Państwo mieli możliwość prawidłowej identyfikacji obowiązków środowiskowych, które zostały nałożone na Państwa przedsiębiorstwa. Szkolenie rozwieje wszelkie wątpliwości w takich kwestiach jak:

Jakie są obowiązki wprowadzającego na rynek sprzęt elektryczny i elektroniczny
a jakie sprzedawcy detalicznego i hurtowego?
Czy mam obowiązek rejestracji w BDO oraz w jakim zakresie?
Jakie wynikają obowiązki z ustawy o odpadach?
Czy mam obowiązek rozliczać opłatę produktową?
Czy mam obowiązek rozliczać opłaty z tytułu gospodarczego korzystania ze środowiska oraz raportować emisje do KOBIZE?

 

Szkolenie poprowadzi wybitna specjalistka pani Anna Gudowska, która poza wiedzą teoretyczną, przede wszystkim jest praktykiem od prawie 30 lat. Poza szkoleniami prowadzi doradztwo, audyty, uczestniczy w kontrolach oraz nadzoruje procesy bieżące w firmach. Zapraszamy do zapoznania się z opisem pani Anny

 

Termin: 19 września 2022 r. w godzinach 9-15
Forma: online
Cena za uczestnika: 550 zł netto.

W celu zapisania się na szkolenie prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mailowy szkolenia@niebezpiecznalogistyka.pl
W treści zgłoszenia prosimy podać: tytuł szkolenia, imię i nazwisko uczestnika/uczestników oraz dane do wystawienia faktury.

 

PROGRAM SZKOLENIA

  1. Wprowadzenie do Ustawy o odpadach:
    • zakres, przedmiot i cel regulacji.
    • podstawowe definicje.
    • hierarchia postępowania z odpadami.
    • katalog odpadów i zmiana statusu odpadów niebezpiecznych na odpady inne niż niebezpieczne.
    • uznanie przedmiotu lub substancji za produkt uboczny.
    • utrata statusu odpadów
    • obowiązki przedsiębiorców wynikające z Ustawy o odpadach:
    • zbieranie i transport odpadów.
    • magazynowanie odpadów.
    • przekazywanie odpadów i przenoszenie odpowiedzialności za gospodarowanie odpadami.
    • przetwarzanie odpadów w instalacjach i urządzeniach.
    • wstrzymywanie działalności posiadacza odpadów.
    • pozwolenie na wytwarzanie odpadów
    • pozwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów
    • rejestr (BDO)
    • ewidencja odpadów i sprawozdawczość
    • sprawozdawczość w zakresie produktów, opakowań oraz gospodarki odpadami
    • przepisy karne i administracyjne kary pieniężne.
    • zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe.
    • obowiązki wynikające z ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi:
    • podstawowe definicje,
    • obowiązki producenta, importera, i eksportera opakowań,
    • zasady rejestracji stare i nowe – terminy wejścia w życie,
    • opłata rejestrowa i opłata roczna,
    • DPR i DPO, EDPR i EDPO – znaczenie skrótów, zasady stosowania,
    • publiczne kampanie edukacyjne,
    • zasady prowadzenia dokumentów DPO i DPR oraz EDPO i EDPR – istotne zmiany,
    • sposób liczenia opłaty produktowej za nie wykonanie obowiązku recyklingu.
    • audyt zewnętrzny – zasady prowadzenia.
    • administracyjne kary pieniężne.
  2. Obowiązki wynikające z ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz ustawy o bateriach i akumulatorach.
  3. Obowiązki wprowadzającego na rynek sprzęt elektryczny i elektroniczny, sprzedawcy detalicznego i hurtowego, jak i zbierającego i przetwarzającego ZSEiE.
  4. Obowiązki wprowadzającego na rynek sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz baterie i akumulatory:
    • oznakowanie sprzętu,
    • dodatkowa ewidencja,
    • sprawozdawczość,
    • sieć zbierania zużytego sprzętu,
    • obowiązek odzysku i recyklingu odpadów powstałych ze zużytego sprzętu – poziomy odzysku, recyklingu oraz zbierania,
    • obowiązek prowadzenia działań edukacyjnych.
  5. Obowiązki zbierającego zużyty sprzęt, baterie, akumulatory i sprzedawcy detalicznego i hurtowego:
    • obowiązek przyjmowania przez jednostki handlowe zużytego sprzętu,
    • zasady postępowania z zebranymi odpadami,
    • sprawozdawczość – terminy oraz sposoby prowadzenia ewidencji.
  6. Obowiązki rejestrowe, sprawozdawczość, ewidencjonowanie odpadów dla sprzedawcy detalicznego, hurtowego oraz zbierającego i przetwarzającego ZSEiE oraz baterie i akumulatory.
    • wniosek o wpis i zmianę wpisu,
    • opłata rejestrowa i roczna,
    • zabezpieczenie finansowe,
    • wydawanie zaświadczeń,
    • sprawozdawczość – terminy oraz sposoby prowadzenia ewidencji.
  7. Sankcje karne będące następstwem nie wywiązywania się z obowiązków wprowadzających, sprzedających jak zbierających i przetwarzających ZSEiE oraz baterie i akumulatory.
  8. Opłaty za korzystanie ze środowiska oraz sposoby ich naliczania. Raportowanie do KOBIZE – podstawy prawne
    • Ustawa Prawo Ochrony Środowiska wraz z aktami wykonawczymi dotyczące opłat za korzystanie ze środowiska
    • Ustawa Ordynacja podatkowa
    • częstotliwość zmian prawnych w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska
    • obowiązki przedsiębiorców dotyczące opłaty za korzystanie ze środowiska
    • wszystko o sprawozdaniach (rodzaje, terminy składania)
    • dokumenty źródłowe będące podstawą naliczania opłat
    • podwyższone opłaty, kary
  9. Wszystko co warto wiedzieć od strony praktycznej związane z wnoszeniem opłat za korzystanie ze środowiska
    • wzory i rodzaje dokumentów
    • stawki i opłaty środowiskowe
    • archiwizacja dokumentów
    • informacje o planowanych zmianach dotyczących sposobów naliczania opłat a także wypełnianie wykazów o zakresie korzystania ze środowiska
    • wszystko co warto wiedzieć o KOBIZE
  10. Pozostałe aspekty środowiskowe
    • substancje i preparaty chemiczne,
    • azbest,
    • SZWO czyli substancje zubażające warstwę ozonową,
  11. Kontrole – cel, zakres i uprawnienia inspektorów
  12. Omówienie zgłaszanych w trakcie szkolenia zagadnień i tematów

 

Termin: 19 września 2022 r. w godzinach 9-15
Forma: online
Cena za uczestnika: 550 zł netto.

W celu zapisania się na szkolenie prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mailowy szkolenia@niebezpiecznalogistyka.pl
W treści zgłoszenia prosimy podać: tytuł szkolenia, imię i nazwisko uczestnika/uczestników oraz dane do wystawienia faktury.
Zgłoszenie na szkolenie jest równoznaczne z obowiązkiem zapłaty.

Międzynarodowe przemieszczanie odpadów i zgłoszenia SENT – szkolenie

Międzynarodowe przemieszczanie odpadów

i zgłoszenia SENT.

Szanowni Państwo 22 lutego 2022 roku weszły w życie nowe obowiązki i sankcje karne dotyczące przywozu do Polski oraz tranzytu przez teren Polski wszystkich rodzajów odpadów. Zmiany zostały wprowadzone przez Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 stycznia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 178).

W związku z powyższym serdecznie zapraszamy do udziału w szkoleniu na którym dowiecie się Państwo jak w praktyce stosować przepisy dotyczące międzynarodowego przemieszczania odpadów, w jaki sposób zarejestrować się na elektronicznej platformie PUESC Ministerstwa Finansów oraz w jaki sposób tworzyć i obsługiwać dokumentację transportu i tranzytu odpadów w systemie SENT.

Szkolenie w formie praktycznych warsztatów, poprowadzi wybitna specjalistka pani Anna Gudowska. Podczas szkolenia uczestnicy będą mieli okazję skonsultowania z trenerem indywidualnych przypadków/problemów z jakimi spotykają się w swoich firmach. Pani Anna jest praktykiem od prawie 30 lat, poza szkoleniami prowadzi doradztwo, audyty, uczestniczy w kontrolach oraz nadzoruje procesy bieżące w firmach. Zapraszamy do zapoznania się z opisem pani Anny.

Jako jedyna firma gwarantujemy, że szkolenie odbędzie się we wskazanym terminie. Kameralna grupa pozwala także na aktywny udział w dyskusji.

Termin:  5 września 2022 r. w godzinach 9:00-15:15

Forma: online

Cena za uczestnika: 550 zł netto.

W celu zapisania się na szkolenie prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mailowy szkolenia@niebezpiecznalogistyka.pl 

W treści zgłoszenia prosimy podać: tytuł i termin szkolenia, imię i nazwisko uczestnika/uczestników oraz dane do wystawienia faktury.

Zgłoszenie na szkolenie jest równoznaczne z obowiązkiem zapłaty.

Program szkolenia:

  1. SZKOLENIE w godz. 09:00-12:45 (z 15 minutową przerwą):
    • podstawa prawna międzynarodowego przemieszczania odpadów.
    • klasyfikacja odpadów (lista zielona i bursztynowa, międzynarodowe kody – zmiany w przemieszczaniu odpadów tworzyw sztucznych).
    • odpowiedzialność w zakresie międzynarodowego przemieszczania odpadów.
    • transport odpadów – przepisy, zasady.
    • SENT dla:

przewoźników przewożących odpady w tranzycie przez teren Polski – SENT 300/330,

odbiorców odpadów z terenu UE i spoza UE – SENT 200/205/230 lub 237.

    • organizowanie tranzytu odpadów – właściwe ewidencjonowanie, umowy.
    • przepisy karne w międzynarodowym przemieszczaniu odpadów.
    • administracyjne kary pieniężne.
  1. KONSULTACJE w godz. 13:15-15:15:
    • Omawianie indywidualnych przypadków, wyjaśnienia wątpliwości

 

Serdecznie zapraszamy do udziału w szkoleniu.
Prosimy o przesyłanie zgłoszeń na adres mailowy szkolenia@niebezpiecznalogistyka.pl

W treści zgłoszenia prosimy podać: tytuł i termin szkolenia, imię i nazwisko uczestnika/uczestników oraz dane do wystawienia faktury.

Zgłoszenie na szkolenie jest równoznaczne z obowiązkiem zapłaty.

Gospodarka odpadami – kompendium wiedzy. Praktyczne warsztaty BDO.

Gospodarka odpadami – kompendium wiedzy.

Praktyczne warsztaty BDO.

 

Szanowni Państwo,

Serdecznie zapraszamy na szkolenie online z zakresu gospodarki odpadami. Szkolenie oparte jest na najaktualniejszych obowiązujących przepisach prawnych oraz planowanych zmianach. Dzięki szkoleniu zdobędziecie Państwo kompleksową wiedzę jakie obowiązki spoczywają na Państwa przedsiębiorstwach oraz jak prawidłowo się z nich wywiązywać. Obecnie ustawa o odpadach zakłada wysokie kary za brak lub nieprawidłowe realizowanie przepisów prawnych.

Nasze szkolenie to nie tylko teoria i przepisy, uzupełnimy Państwa wiedzę obszernymi warsztatami praktycznymi i omówimy realne przypadki i problemy z jakimi spotykają się firmy w codziennej pracy. Odpowiemy między innymi na pytania: jak prawidłowo definiować odpady, jak wykonać/zaktualizować wpis do rejestru BDO, w jaki sposób prowadzić ewidencję odpadów, jak prawidłowo przygotowywać sprawozdania, jak „bezboleśnie” przejść kontrolę WIOŚ.

Szkolenie poprowadzi wybitna specjalistka pani Anna Gudowska, która poza wiedzą teoretyczną, przede wszystkim jest praktykiem od prawie 30 lat. Poza szkoleniami prowadzi doradztwo, audyty, uczestniczy w kontrolach oraz nadzoruje procesy bieżące w firmach. Zapraszamy do zapoznania się z opisem pani Anny.

Kameralna grupa pozwala także na aktywny udział w dyskusji z trenerem, który odpowie na wszystkie Państwa pytania.

Terminy: 22.08 – 23.08 2022 r. w godzinach 9-15

                31.08 – 01.09 2022 r. w godzinach 9-15
Forma: online
Cena za uczestnika: 1050 zł netto.

W celu zapisania się na szkolenie prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mailowy szkolenia@niebezpiecznalogistyka.pl
W treści zgłoszenia prosimy podać: tytuł i termin szkolenia, imię i nazwisko uczestnika/uczestników oraz dane do wystawienia faktury.
Zgłoszenie na szkolenie jest równoznaczne z obowiązkiem zapłaty.

PROGRAM SZKOLENIA:

Dzień 1 (9:00-15:00)

1. Gospodarka odpadami:
– najnowsze zmiany w 2022 r. Najnowsze ustawodawstwo w zakresie gospodarowania odpadami
– obowiązujące przepisy prawne wraz z najnowszymi wymaganiami wprowadzonymi zmianą ustawy z 17 listopada, jak i 11 sierpnia
– zmiany w gospodarowaniu odpadami, jak przygotować do nich przedsiębiorstwo
– zmiany decyzji, uzyskiwanie pozwoleń na nowych zasadach, najnowsze zmiany z ustawy z sierpnia 2021 r. oraz listopada 2021 r.
– nowe warunki uzyskiwania decyzji w zakresie gospodarowania odpadami
– transport odpadów
– planowane zmiany w gospodarce odpadami, jak się do nich przygotować w praktyce
– podstawowe pojęcia związane z odpadami

2. Podmioty gospodarujące odpadami:
– wytwórca,
– zbierający,
– przetwarzający,
– transportujący,
– pośrednik oraz sprzedawca,
– odpowiedzialność prawna podmiotów oraz ich obowiązki.

3. Klasyfikacja odpadów:
– metodologia klasyfikacji odpadów,
– nadawanie kodów,
– klasyfikowanie odpadów komunalnych, przemysłowych, niebezpiecznych i opakowaniowych,
– nieprawidłowe klasyfikowanie odpadów, przykłady, konsekwencje.

4. Warunki uznawania materiału lub substancji za produkt uboczny.

5. Utrata statusu odpadu.

6. Reglamentacja w gospodarce odpadami:
– pozwolenie na wytwarzanie odpadów,
– zezwolenie na zbieranie odpadów,
– zezwolenie na przetwarzanie odpadów,
– wpis do BDO w zakresie transportu odpadów,
– wpis do BDO w zakresie działalności szczególnej w obszarze gospodarki odpadami

7. Nowe wymagania w zakresie gospodarki odpadami dla zbierających lub / i przetwarzających odpady:
– monitoring wizyjny,
– operat przeciwpożarowy,
– sposoby i miejsca magazynowania odpadów,
– zabezpieczenie roszczeń,
– tytuł prawny do władania nieruchomością

8. Ewidencjonowanie odpadów oraz sprawozdawczość:
– podmioty zobligowane do prowadzenia ewidencji,
– podmioty zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji – omówienie przypadków,
– ewidencja uproszczona,
– sprawozdawczość w gospodarce odpadami.

9. Rozszerzona odpowiedzialność za odpady niebezpieczne.
– przeniesienie ciężaru odpowiedzialności za odpady niebezpieczne na ich wytwórcę,
– obowiązek wyznaczenia doradcy ADR dla nadawców odpadów (przekazujących odpady).

10. Przekazywanie odpadów:
– odpowiedzialność za odpady oraz przeniesienie odpowiedzialności,
– weryfikacja podmiotów
– formy przekazywania odpadów,
– przekazywanie odpadów osobom fizycznym,
– wykorzystywanie odpadów na potrzeby własne.

DZIEŃ 2 (9:00 – 15:00)

1. Obszary szczególne w zakresie gospodarki odpadami:
– gospodarka opakowaniami i odpadami opakowaniowymi,
– zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
– baterie i akumulatory,
– pojazdy wycofane z eksploatacji,
– odbiór odpadów komunalnych.

2. Kontrola WIOŚ i innych organów kontroli:
– uprawnienia inspektorów,
– prawa i obowiązki kontrolowanego,
– przygotowanie do kontroli,
– protokół kontroli i odmowa podpisania protokołu,
– zarządzenie pokontrolne i inne działania pokontrolne,
– decyzje wymierzające kary

3. Opłata recyklingowa
– obowiązki w zakresie opłaty recyklingowej
– podmioty wprowadzające torby z tworzywa sztucznego nowe wymagania od 1.09.2019 r.
– nowa sprawozdawczość, ewidencjonowanie od 2020 r, wpis do bazy BDO
– kary w zakresie nie przestrzegania przepisów
– najnowsze zmiany w rejestrze BDO.
– planowane zmiany.

4. Rejestr BDO
– praktyka wpisywania i aktualizowania w zakresie produktów i produktów w opakowaniach oraz podmiotów prowadzących odzyski i recykling odpadów opakowaniowych
– numer BDO – umieszczanie na dokumentach
– ewidencja i sprawozdawczość w BDO od 2020 r.
– wyszukiwarka BDO, jak weryfikować podmioty

5. BDO – ćwiczenia:
– omówienie modułów krok po kroku
– tworzenie KPO i KPOK (system krzyżowy)
– prowadzenie KEO i KEOK
– nowe wymagania w KEO – utrata statusu odpadu, ilości wytworzonych produktów w procesach przetwarzania – zmiana od 1 stycznia 2022 r.
– składanie sprawozdań poprzez bazę BDO i ich korekty za rok 2021
– błędy i ich naprawa w bazie BDO (studium przypadków)
– plany połączenia bazy BDO z jednolitym plikiem kontrolnym VAT
– najnowsze zmiany w funkcjonalności
– kompleksowa ewidencja i sprawozdawczość odpadowa zarówno w bazie BDO, jak i w formie papierowej (wzory KPO papierowe w poprzednich latach).

6. Gospodarka komunalna w przedsiębiorstwie:
– jak prowadzić gospodarkę odpadami komunalnymi w przedsiębiorstwie
– zmiany w systemie wprowadzone ustawą z sierpnia 2021 r.
– ćwiczenie praktyki właściwego gospodarowania odpadami w Zakładzie – studium przypadków.

7. Pytania i odpowiedzi

 

Terminy: 22.08 – 23.08 2022 r. w godzinach 9-15

                31.08 – 01.09 2022 r. w godzinach 9-15
Forma: online
Cena za uczestnika: 1050 zł netto.

W celu zapisania się na szkolenie prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mailowy szkolenia@niebezpiecznalogistyka.pl
W treści zgłoszenia prosimy podać: tytuł i termin szkolenia, imię i nazwisko uczestnika/uczestników oraz dane do wystawienia faktury.
Zgłoszenie na szkolenie jest równoznaczne z obowiązkiem zapłaty.

BDO Baza Danych o Odpadach – aktualne obowiązki, obsługa systemu i sprawozdawczość – szkolenie.

BDO Baza Danych o Odpadach – aktualne obowiązki, obsługa systemu i sprawozdawczość.

 

 

Szanowni Państwo,

 

Serdecznie zapraszamy na kolejne szkolenie online z BDO w ramach którego dowiecie się Państwo, jak prawidłowo definiować odpady oraz klasyfikować kody odpadów, wykonać/zaktualizować wpis do rejestru BDO, prowadzić ewidencję odpadów, przygotowywać sprawozdania. Obecnie ustawa o odpadach zakłada wysokie kary za brak wpisu do rejestru lub nieprawidłowe prowadzenie ewidencji odpadów.

Szkolenie oparte jest na najaktualniejszych przepisach prawnych i poprowadzi je wybitna specjalistka pani Anna Gudowska, która poza wiedzą teoretyczną, przede wszystkim jest praktykiem od prawie 30 lat. Poza szkoleniami prowadzi doradztwo, audyty, uczestniczy w kontrolach oraz nadzoruje procesy bieżące w firmach. Zapraszamy do zapoznania się z opisem pani Anny.

 

Jako jedyna firma gwarantujemy, że szkolenie odbędzie się we wskazanym terminie. Kameralna grupa pozwala także na aktywny udział w dyskusji.

Termin: 19 sierpnia 2022 r. w godzinach 9-15

Forma: online

Cena za uczestnika: 550 zł netto.

W celu zapisania się na szkolenie prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mailowy szkolenia@niebezpiecznalogistyka.pl 

W treści zgłoszenia prosimy podać: tytuł i termin szkolenia, imię i nazwisko uczestnika/uczestników oraz dane do wystawienia faktury.

Zgłoszenie na szkolenie jest równoznaczne z obowiązkiem zapłaty.

Program szkolenia:

Zasady gospodarowania odpadami:

  • odpad czy nie – definicja i jak należy ją rozumieć
  • warunki uznawania materiału lub substancji za produkt uboczny
  • podmioty gospodarujące odpadami (posiadacz odpadów, wytwórca, zbierający, przetwarzający, odbierający, transportujący, pośrednik oraz sprzedawca)
  • odpowiedzialność prawna podmiotów oraz ich obowiązki

Klasyfikacja odpadów:

  • metodologia klasyfikacji odpadów
  • nadawanie kodów odpadów
  • klasyfikowanie odpadów komunalnych, przemysłowych i opakowaniowych
  • szczególne wymagania dot. odpadów niebezpiecznych
  • nieprawidłowe klasyfikowanie odpadów, przykłady, konsekwencje

Reglamentacja w gospodarce odpadami:

  • pozwolenie na wytwarzanie odpadów
  • wpis do BDO w zakresie transportu odpadów
  • wpis do BDO w zakresie działalności szczególnej w obszarze gospodarki odpadami – obowiązki wytwórców odpadów

Ewidencjonowanie odpadów oraz sprawozdawczość:

  • podmioty zobligowane do prowadzenia ewidencji,
  • podmioty zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji – omówienie nowych przepisów,
  • ewidencja uproszczona.

Przekazywanie odpadów:

  • odpowiedzialność za odpady oraz przeniesienie odpowiedzialności – przekazanie odpadów w systemie BDO
  • ewidencja w BDO
  • weryfikacja odbiorców – jak sprawdzić legalność działalności odbiorców odpadów
  • formy przekazywania odpadów
  • przekazywanie odpadów osobom fizycznym
  • wykorzystywanie odpadów na potrzeby własne

Sprawozdawczość w gospodarce odpadami – BDO:

  • Dział I – Dane identyfikujące podmiot sporządzający sprawozdanie oraz zakres przekazywanych danych
  • Dział XI – Informacja o wytworzonych odpadach
  • Dział XIII – Tabela V – odpady przekazane osobom fizycznym
  • Warsztaty praktyczne – omówienie modułów krok po kroku
  • Składanie sprawozdań, pobieranie UPO, tworzenie korekt
  • Analiza błędów

Serdecznie zapraszamy do udziału w szkoleniu.
Prosimy o przesyłanie zgłoszeń na adres mailowy szkolenia@niebezpiecznalogistyka.pl

W treści zgłoszenia prosimy podać: tytuł i termin szkolenia, imię i nazwisko uczestnika/uczestników oraz dane do wystawienia faktury.

Zgłoszenie na szkolenie jest równoznaczne z obowiązkiem zapłaty.

Szkolenie IMDG – Transport Morski Towarów Niebezpiecznych

Szkolenie IMDG – Transport Morski Towarów Niebezpiecznych.

Wspólnie z Akademią Transportową serdecznie zapraszamy na szkolenie stacjonarne dla osób zainteresowanych tematyką transportu towarów niebezpiecznych drogą morską.

Celem naszego szkolenia jest poznanie procedur i wytycznych dotyczących transportu morskiego towarów niebezpiecznych. Nauczenie uczestników szkolenia jak w sposób bezpieczny oraz skuteczny zorganizować transport towarów niebezpiecznych. Dzięki temu szkoleniu osoby zaangażowane w transport zdobędą wiedzę oraz umiejętności pozwalające im sprawnie obsługiwać ładunki niebezpieczne oraz zdobędą certyfikat potwierdzający uzyskanie nowych kompetencji.

  1. Wprowadzenie do kodeksu IMDG. Podstawy prawne transportu morskiego oraz multimodalnego towarów niebezpiecznych. Egzekwowanie i nowelizacja przepisów kodeksu IMDG. Budowa oraz podstawowe zasady kodeksu IMDG.
  2. Klasyfikacja towarów niebezpiecznych (szczegółowa charakterystyka poszczególnych klas, zasady podziału na grupy pakowania (GP/PG), struktura numeru UN (UN number), prawidłowa nazwa przewozowa (Proper Shipping Name).
  3. Zasady korzystania z informacji zawartych w Safety Data Sheet (SDS).
  4. Budowa i zasady korzystania z listy towarów niebezpiecznych 3.2 IMDG.
  5. Wyłączenia spod przepisów – Limited Quantities, Excepted Quantities (podstawa prawna, limity, oznakowanie, dokumentacja).
  6. Zasady stosowania opakowań i cystern (rodzaje opakowań/cystern, dobór opakowań/cystern, certyfikacja, oznakowanie).
  7. Procedury nadawcze – zasady oznakowywania opakowań, cystern, kontenerów(CTU), opakowań zbiorczych, opakowań/ kontenerów składających się z różnych towarów niebezpiecznych.
  8. Dokumentacja transportowa – zasady prawidłowego zapisu w dokumentach. Certyfikat pakowania kontenera/ pojazdu. Multimodal Dangerous Goods Form – zasady wypełniania.
  9. Zasady sztauowania oraz segregacji towarów niebezpiecznych na statku.

Wykładowca: Sylwia Zielińska Doradca ADR, RID, doradca IMDG – Code, IATA-DGR, BHP,  certyfikowany trener, wykładowca akademicki, prawnik, logistyk, autorka książek tematycznych dotyczących transportu towarów niebezpiecznych.

 

Termin szkolenia: 20.06.2022 – 21.06.2022 godz. 8:00-15:00 (16 h szkoleniowych / 2 dni).

Miejsce szkolenia: Gdynia, ul. Olimpijska 2

Warunkiem przeprowadzenia szkolenie jest zebranie grupy minimum 4 uczestników.

Cena za uczestnika: 1700 zł netto

W cenie szkolenia materiały szkoleniowe oraz miesięczne wsparcie merytoryczne trenera po szkoleniu.

W celu rejestracji  proszę o przesłanie wiadomości e-mail na adres: szkolenia@niebezpiecznalogistyka.pl 

W mailu prosimy podać tytuł i termin szkolenia, imię i nazwisko uczestnika oraz dane do wystawienia faktury pro-forma.

Informacje na temat szkolenia: Sylwia Zielińska 604 511 661

System opłat za korzystanie ze środowiska oraz raportowanie do KOBiZE – szkolenie

System opłat za korzystanie ze środowiska oraz raportowanie do KOBiZE.

 

Szanowni Państwo,

prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z długą listą obowiązków, jakie przedsiębiorca jest zobowiązany realizować. Dlatego ważne jest, aby umieć właściwie identyfikować zagadnienia prawne i obowiązki przedsiębiorców względem środowiska. Szczególnie, że część z nich jest zobowiązaniem podatkowym.

Jeżeli w Państwa przedsiębiorstwach pojawiają się emisje np.:
spalanie paliw w silnikach samochodowych, maszynach roboczych, piecach i innych urządzeniach grzewczych,
emisje z procesów i instalacji (linie produkcyjne, kabiny lakiernicze, spawanie, malowanie i inne),
emisje powstające w wyniku nieszczelności klimatyzacji i urządzeń chłodniczych,
czy nawet emisje wynikające ze stosowania płynów do dezynfekcji rąk w okresie pandemii

niezbędne jest złożenie raportu do KOBIZE oraz przygotowanie sprawozdania z gospodarczego korzystania ze środowiska do Urzędu Marszałkowskiego.

Zapraszamy na praktyczne warsztaty, w trakcie których poznacie Państwo zasady sprawozdawczości oraz będziecie mieli okazję przećwiczyć wypełnianie formularzy pod okiem eksperta, pani Anny Gudowskiej. Zapraszamy do zapoznania się z opisem pani Anny 

Omówione zostaną również najważniejsze przepisy dotyczące opłat za korzystanie ze środowiska wraz z istotnymi zmianami wprowadzonymi najnowszymi nowelizacjami przepisów.

Celem szkolenia jest dostarczenie uczestnikom praktycznych informacji na temat najważniejszych obowiązków przedsiębiorstw w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska oraz KOBiZE.

Jako jedyna firma gwarantujemy, że szkolenie odbędzie się we wskazanym terminie. Kameralna grupa pozwala także na aktywny udział w dyskusji. Kameralna grupa pozwala także na aktywny udział w dyskusji.

Termin: 12 sierpnia 2022 r. w godzinach 9-15

Forma: online

Cena za uczestnika: 550 zł netto.

W celu zapisania się na szkolenie prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mailowy szkolenia@niebezpiecznalogistyka.pl

W treści zgłoszenia prosimy podać: tytuł i termin szkolenia, imię i nazwisko uczestnika/uczestników oraz dane do wystawienia faktury.

Zgłoszenie na szkolenie jest równoznaczne z obowiązkiem zapłaty.

 

Program szkolenia:

  1. Wprowadzenie
  2. Podmiot korzystający ze środowiska – kogo dotyczą obowiązki?
  3. Terminy i organy właściwe do wnoszenia opłat i przedkładania sprawozdań, aktualne stawki, wzory wykazów za korzystanie ze środowiska
  4. Obowiązujące przepisy i praktyka
  5. Narzędzia ułatwiające naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska:
  • emisja zanieczyszczeń do powietrza (silniki spalinowe, kotły grzewcze, źródła technologiczne np. spawanie, malowanie, przeładunek benzyn itp., a także urządzenia klimatyzacyjne)
  1. Zwolnienia oraz opłaty podwyższone.
  2. Sankcje w tym kary za brak lub niewłaściwe wywiązywanie się z obowiązków dot. opłat środowiskowych.
  3. Naliczanie opłat zaległych, korygowanie wykazów, zaświadczenia o niezaleganiu z opłatami środowiskowymi.
  4. Raportowanie do Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBIZE)
  • podstawy prawne – ustawa z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji oraz rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu informacji zawartych w raporcie oraz sposobu jego wprowadzania do Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji,
  • obowiązki przedsiębiorców wynikające z raportowania do Krajowej bazy,
  • substancje wprowadzane do powietrza objęte systemem zarządzania emisjami,
  • raportowanie do Krajowej bazy, a system sprawozdawczości dot. opłat za korzystanie ze środowiska
  1. Zasady sporządzania raportów rocznych do Krajowej bazy:
  • podmioty objęte obowiązkiem sporządzenia i wprowadzenia raportu, zakres raportu w zależności od rodzaju eksploatowanych instalacji i/lub urządzeń,
  • zasady rejestracji podmiotów (konto w Krajowej bazie),
  • zasady aktualizacji danych dot. podmiotu w Krajowej bazie,
  • zasady sporządzenia raportu rocznego i sposoby pozyskiwania potrzebnych danych,
  • zasady wyliczania wielkości emisji do powietrza w oparciu o wskaźniki emisji (np. dla spalania paliw, spawania),
  • zasady wyliczania wielkości emisji do powietrza lotnych związków organicznych (określanie składu preparatu w oparciu o kartę charakterystyki, identyfikacja substancji spełniających definicje LZO).
  1. Panel dyskusyjny.

Serdecznie zapraszamy do udziału w szkoleniu i przesyłania zgłoszeń na adres mailowy szkolenia@niebezpiecznalogistyka.pl

W treści zgłoszenia prosimy podać: tytuł i termin szkolenia, imię i nazwisko uczestnika/uczestników oraz dane do wystawienia faktury.

Zgłoszenie na szkolenie jest równoznaczne z obowiązkiem zapłaty.