Doradca ADR, Doradca IMDG, IMDG

1.1.4.2 ADR czyli przewóz towarów niebezpiecznych w łańcuchu transportowym zawierającym przewóz morski lub lotniczy.

Jeżeli przewóz towarów niebezpiecznych realizowany jest drogą lądową oraz morska/lotniczą, to osoba dociekliwa zada pytanie: ” Jak powinna być oznakowana sztuka przesyłki, kontener, cysterna”? Przecież przepisy np ADR i IMDG różnią się w tym względzie. Inne oznakowanie jest wymagane podczas transportu drogowego a inne podczas transportu morskiego. Odpowiedz na to pytanie możemy odnaleźć w przepisach 1.1.4.2 ADR. I to właśnie o nich będzie dzisiejszy wpis.

1.1.4.2 niepozorny przepis znajdujący się w Umowie ADR wskazuje „niższość przepisów” drogowych nad morskimi czy lotniczymi. Sztuki przesyłki, kontenery, cysterny przenośne, które nie spełniają wymagań ADR w zakresie pakowania, pakowania razem, oznakowania i stosowania nalepek ostrzegawczych, które jednak są zgodne z wymaganiami Kodeksu IMDG czy Instrukcji Technicznych ICAO powinny być dopuszczone do przewozu multimodalnego jeśli zostaną spełnione poniższe warunki:

  • zamiast oznakowania zgodnego z ADR jest oznakowanie zgodne z wymaganiami IMDG ( transport morski) lub ICAO ( transport lotniczy);
  • pakowanie razem powinno być zgodne z wymaganiami IMDG/ICAO;
  • w przewozie zawierającym transport morski jeśli kontenery, cysterny przenośne lub kontenery-cysterny nie są oznakowane i zaopatrzone w nalepki ostrzegawcze zgodnie z działem 5.3 ADR to powinny być one oznakowane zgodnie z działem 5.3 kodeksu IMDG

Należy pamiętać, że jednostki transportowe, które nie są oznakowane nalepkami ostrzegawczymi zgodnie z przepisami ADR, powinny być oznakowane tablicami barwy pomarańczowej.

Dodatkowo przepis 1.1.4.2 upoważnia nas do zastąpienia drogowego dokumentu przewozowego ( np. CMR) dokumentem multimodalnym, który zawiera informacje wymagane przepisami morskimi lub lotniczymi. Innymi słowy nie musimy wypełniać dwóch osobnych dokumentacji na transport drogowy i morski. Jest prościej, ale należy pamiętać, że obowiązkowym elementem takiego dokumentu multimodalnego jest umieszczenie zapisu: „PRZEWÓZ ZGODNY Z 1.1.4.2.1”. 

Sylwia Zielińska

Doradca ADR/RID/IATA-DGR/IMDG-Code

tel:604 511 661

Please follow and like us:
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
7 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Sławek
Sławek
1 rok temu

Witam. Pojazd o DMC pow. 12 t został załadowany materiałami niebezpiecznymi w ilościach nieprzekraczających 1.1.3.6. oraz w małych opakowaniach zakwalifikowanych pod LQ. Część z materiałów zagraża środowisku – w karcie charakterystyki jest stosowna informacja. Pojazd ma być skierowany na prom (transport multimodalny/drogowy łączony z morskim). Czy słusznym jest oklejenie pojazdu „rybą i drzewem” bez otwierania tablic pomarańczowych? Dodam, że kierowca nie posiada zaświadczenia ADR. W CMR znajduje się zapis odsyłający do 1.1.4.2.1.

Łukasz
Łukasz
8 miesięcy temu

Witam
Mam takie pytanie.
Odbieram z Firmy załadowaną naczepe i oznakowaną naklejką LQ wyłączenie ADR. Towar idzie po transporcie lądowym tez drogą morską ale podczas kontroli BAG dostałem mandat i powiedział mi ze podczas transportu drogowego nie powinno byc tych oznaczen. A znowu firma mówi że transport jest zgodny z zapisem 1.1.4.2.1 i kto ma teraz racje? Mozna prosic o podpowiedź?

Łukasz
Łukasz
8 miesięcy temu

Dzień Dobry
Czyli w dokumencie przewozowym musi byc zawarty zapis 1.1.4.2.1? A oznakowanie naczepy wtedy musi byc w transporcie morskim ale w drogowym nie jest wymagane tak?
Dziekuje za odpowiedz.
Pozdrawiam

Mirosław
Mirosław
4 miesięcy temu

Dzień dobry.
Czy jeśli realizuję jako przewoźnik przewóz drogowy ADR z wykorzystaniem przeprawy promowej morskiej to firma musi wyznaczyć doradcę IMDG czy wystarczy tylko ADR? Czy Firma przekazująca mi zlecenie transportowe musi posiadać doradcę IMDG? Kto powinien sprawdzić czy pojazd spełnia wymogi IMDG/IMO