BDO, Ochrona Środowiska, Odpady, Odpady Medyczne, Odpady niebezpieczne

BDO – papierowa KPO i sprawozdawczość do 30 czerwca 2020!

BDO – papierowa KPO i sprawozdawczość do 30 czerwca 2020!

edit: Ustawa podpisana – link do dziennika ustaw http://dziennikustaw.gov.pl/du/2020/150/1 

Od jakiegoś czasów w sejmie odbywały się pracy nad zmianą do ustawy o odpadach i niektórych innych ustaw. Obecnie ustawa po przekazaniu jej do senatu, wróciła z poprawkami, które sejm przyjął… a to oznacza, że ustawa oczekuje na podpis Prezydenta. Jakie są najważniejsze zmiany?
  1. Sporządzanie dokumentacji odpadowej w formie papierowej w przypadku awarii BDO,
  2. Możliwość sporządzania dokumentacji papierowej do 30 czerwca 2020 r. Oznacza to, że każdy kto nie dostał jeszcze hasła (ale ma nr rejestrowy) albo jeszcze ma obawy przed korzystaniem z systemu może wystawiać KPO i prowadzić KEO w formie papierowej,
  3. Sprawozdawczość z zakresu gospodarowania odpadami (też komunalnymi) i opłaty produktowej zostanie przesunięta również do 30 czerwca 2020 r.
A teraz trochę szerzej…
Najważniejsze – możliwość sporządzania papierowej dokumentacji nie zwalnia z obowiązku posiadania nadanego nr rejestrowego. Nr rejestrowy BDO musi być na dokumentach (brak nr to kara od 5 tys. do miliona…). Więc nic to nie zmienia dla przedsiębiorców, którzy dopiero złożyli wnioski.
Jeżeli faktycznie dojdzie do awarii BDO musimy użyć papierowej dokumentacji (ustawa zawiera wzór) ale po ustaniu awarii musimy ją NIEZWŁOCZNIE wprowadzić do BDO. Skąd ten zapis? Jeszcze w październiku 2019 r. na panelach BDO w ramach targów POL-ECO (pierwsza prezentacja o BDO) przedstawiciele Instytutu Ochrony Środowiska uważali to za niepotrzebne. Wiem, bo sama pytałam i nie tylko ja…
„A co w przypadku awarii BDO?”
„System jest dopracowany, nie może ulec awarii”
I już wtedy wiadomo było, że ktoś się mocno przeliczył. Ale jak to mówią – pycha kroczy przed upadkiem.
Jeżeli zdecydujemy się na papierową dokumentację również będziemy musieli ją wprowadzić do systemu NIEZWŁOCZNIE ale najpóźniej do 31 lipca 2020 r. więc tak naprawdę to tylko podwójna praca dla nas. Warto z tej opcji skorzystać tylko jeżeli naprawdę nie mamy innego wyjścia. WAŻNE! To wystawiający KPO decyduje w jakiej formie zostanie wystawiona. Nikt wystawiającego nie może zmusić ale można poprosić.

 

Mogłoby się pomyśleć – no w końcu ustawodawca trochę o nas pomyślał ale to nie prawda. Wszystkie te zapisy zabezpieczają ustawodawcę przed sprawami sądowymi i linczem ze strony przedsiębiorców. Przesunięcie sprawozdawczości było konieczne bo urzędy marszałkowskie nie wyrabiają się z wpisami do BDO (np. https://portalkomunalny.pl/bdo-sparalizowalo-urzad-marszalkowski-399835/) Dodatkowo, samo BDO nie udostępniło jeszcze formularzy do sprawozdawczości.
Nie mniej jednak wszyscy zyskaliśmy trochę czasu. Miejmy nadzieje, że ustawodawca go dobrze wykorzysta i dopracuje system.
Cały przebieg procesu legislacyjnego znajdziecie Państwo tu  http://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/druk.xsp?nr=119
Małgorzata Solarska
Specjalista ds. ochrony środowiska
tel. 508 56 55 56
biuro@niebezpiecznalogistyka.pl
Please follow and like us:
5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
12 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
ann
ann
9 miesięcy temu

Bardzo dziękuję za ten wpis 🙂 Pozdrawiam

Ola
Ola
8 miesięcy temu

czy to oznacza, że KPO będzie można wystawiać w systemie z datą wstecz ? Jeśli Ustawodawca obliguje, aby po awarii i tak wprowadzić KPO w system to data takiej karty nie będzie poprawna – system na dzień dzisiejszy nie pozwala na wprowadzanie z datą wstecz….

Katarzyna
Katarzyna
7 miesięcy temu

Dzień dobry,
W przypadku gdy wysyłam odpady samochodem z przyczepą to muszę wystawiać dwie oddzielne karty przekazania odpadów, osobno na samochód a osobno na przyczepę?
Czy wpisanie obydwu rejestracji w jedną kartę będzie niepoprawne?
Pozdrawiam!

Anna
Anna
7 miesięcy temu

Szanowna Pani,
czy budowę kubaturową (budynek, remont) mam traktować w BDO jako instalację, czy odpady powstają tam poza instalacją. Czy w ogóle każdą budowę mam traktować jako osobne miejsce prowadzenia działalności , czy stosować art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o odpadach (odpady powstają w wyniku świadczenia usług)?

Joanna
Joanna
4 miesięcy temu

Szanowna Pani,
co w momencie, kiedy spółka wpisała się do BDO (wniosek wysłany z końcem grudnia), a teraz doszła do wniosku, po zwiększeniu limitów na tonery, że nie powinna być w ewidencji.. Spółka otrzymała numer rejestrowy i hasło (2 tyg. temu), nie logowała się jeszcze, a chyba chce się wypisać. Czy lepiej się wypisać, czy zmienić zapis informacji w rejestrze (po prostu wykreślić tonery) i nie zostanie w rejestrze NIC. Czy zostawić wszystko bez zmian? Jak natomiast wypełnić wówczas sprawozdanie, które trzeba złożyć do końca czerwca?..
Pozdrawiam,

Magda
Magda
1 miesiąc temu

Witam, prowadzę skup zło mu, a więc kupuję puszki kod 150104, czy powinnam złożyć sprawozdanie za zeszły rok odnośnie opakowań? jeSli tak , to jako kto? zaznaczam że kupuję u siebie w firmie, nie odbieram jako odpad komunalny. Jest tam doś sporo pozycji, nie do końca jednak jestem pewna , co wybrać, oraz czy będąc ,,kupującym” powinnam takie sprawozdanie składać

Last edited 1 miesiąc temu by Magda
Magda
Magda
1 miesiąc temu

bardzo dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam Magda