Przepisy ADR zmieniają się w cyklu dwuletnim. W tym roku wchodzi w życie ADR 2017 – 2019. Jak zawsze wprowadzi wiele zmian i jak zwykle, chociaż mamy już rok 2017, przepisy w wersji polskiej nie są jeszcze dostępne. Oczywiście do końca czerwca 2017 roku obowiązuje okres przejściowy, w którym możemy stosować przepisy umowy ADR 2015. Ustawodawca zapomina jednak, że warto mieć trochę czasu, żeby móc spokojnie przygotować się do zmian.
Uwaga Uwaga! W dniu 09.06.2017 zostało ogłoszone oświadczenie rządowe w sprawie wejścia w życie zmian do załączników A i B Umowy Europejskiej ADR.
Tekst Umowy ADR ( żeby nie kupować za grubą kasę ) możecie odnaleźć tutaj :
Co wprowadza ADR 2017 – 2019?
Tym razem zmiany są naprawdę istotne. w związku z tym, że jest ich dużo wpis będzie obszerny lub podzielony na części.
Nowe definicje:
- gaz ziemny sprzężony (CNG) – to sprzężony gaz ziemny o wysokiej zawartości metanu;
- gaz ziemny skroplony (LNG) – to schłodzony skroplony gaz ziemny o wysokiej zawartości metanu;
- temperatura samoprzyspieszającej się polimeryzacji (SAPT) – to najniższa temperatura, w której może dość do polimeryzacji substancji znajdującej się w opakowaniu, DPPL lub w cysternie w czasie przewozu. SAPT ustala się zgodnie z badaniem ustalonym dla wyznaczenia temperatury samoprzyspieszającego się rozkładu materiałów samoprzylepnych;
- rozładunek – to wszystkie czynności wykonywane przez rozładowującego zgodnie z definicją rozładowującego.
Zmienione definicje:
- DPPL elastyczny – określono pojemność korpusu, która nie może przekracza
- 15 m3;
- naczynie ciśnieniowe awaryjne – zwiększono pojemność wodną naczynia z 1000 do 3000 litrów maksymalnie;
- napełniający – oznacza przedsiębiorstwo, które dokonuje napełniania towarów niebezpiecznych do cystern;
- załadunek – wszystkie czynności wykonywane przez załadowcę zgodnie z definicją załadowcy.
Zmiany w klasyfikacji towarów niebezpiecznych:
Materiały ciekłe zapalne lepkie ( czyli farby, emalie, lakiery), zagrażające środowisku wodnemu ( rybka ), pod pewnymi warunkami, nie podlegają pod przepisy ADR jeśli przewożone są w opakowaniu nie przekraczającym pojemności 5 litrów, pod warunkiem, że opakowania te spełniają warunki przewidziane w przepisach ogólnych.
Ponadto klasa 4.1 została wzbogacona o materiały polimeryzujące, czyli takie które, w normalnych warunkach transportowych, bez dodania stabilizatora są podatne na reakcję egzotermiczną ( silne nagrzewanie się ). Oczywiście w przepisach podane są szczegółowe wartości np. temperatury samoprzyspieszającej się polimeryzacji etc… tego typu szczegółów Wam oszczędzę.
Nowe numery UN w Tabeli 3.2
- UN 0510 – silniki rakietowe (klasa 1);
- UN 3527 – żywica poliestrowa w zestawie, materiał bazowy stały (klasa 4.1);
- UN 3528 – silnik spalania wewnętrznego zasilany palną cieczą lub silnik z ogniwem paliwowym zasilanym palną cieczą, lub urządzenie spalania wewnętrznego zasilane palną cieczą, lub urządzenie z ogniwem paliwowym zasilanym palną cieczą (klasa 3);
- UN 3529 – silnik spalania wewnętrznego zasilany gazem palnym lub silnik z ogniwem paliwowym zasilanym gazem palnym, lub urządzenia spalania wewnętrznego zasilane gazem palnym, lub urządzenie z ogniwem paliwowym zasilanym gazem palnym (klasa 2);
- UN 3530 – silnik spalania wewnętrznego lub urządzenie spalania wewnętrznego (klasa 9);
- UN 3531 – substancja polimeryzująca, stała, stabilizowana (klasa 4.1);
- UN 3532 – substancja polimeryzująca, ciekła, stabilizowana (klasa 4.1);
- UN 3533 – substancja polimeryzująca, stała, temperatura kontrolowana (klasa 4.1);
- UN 3534 – substancja polimeryzująca, ciekła, temperatura kontrolowana (klasa 4.1).
Zmieniły się również wymagania dla UN 3166 (klasa 9).Przede wszystkim zmieniono jego nazwę na „pojazd zasilany gazem palnym lub pojazd zasilany materiałem zapalnym ciekłym lub pojazd zasilany ogniwem paliwowym na gaz palny lub pojazd zasilany ogniwem na materiał zapalny ciekły”. Dodatkowo, do tej pozycji, dopisane zostały przepisy szczególne – 312, 385, 666, 667, 669, które klasyfikują pojazd, silnik czy urządzenie ze względu na ich zasilanie.
Pozycję, zamieszczoną w Tabeli pod numerem UN 3171, również dotknęły zmiany. Zmieniono jej nazwę na „pojazd akumulatorowy lub urządzenie zasilane akumulatorem” (co wydaje się zmianą kosmetyczną), ale otrzymała też przepisy szczególne 240, 666, 667, 669 określające zasady klasyfikacji pojazdów oraz warunki, które należy spełnić, aby skorzystać z całkowitych wyłączeń z ADR.
Należy o tym pamiętać ponieważ dotychczas UN 3166 i 3171 w ogóle nie podlegały pod ADR. Teraz trzeba będzie spełniać określone warunki, żeby móc zastosować wyłączenie spod przepisów.
Nowy typ kontenera:
Kontener typu BK3 – kontener elastyczny do przewozu luzem o następujących parametrach:
- maksymalnej pojemności – 15 m3,
- maksymalnej masie – 14 ton,
- czasie używania – 2 lata od daty produkcji.
W kontenerze tym mogą być przewożone następujące materiały niebezpieczne:
- UN 1350 – siarka (klasa 4.1);
- UN 1454 – azotan wapniowy (klasa 5.1);
- UN 1474 – azotan magnezowy (klasa 5.1);
- UN 1486 – azotan potasowy (klasa 5.1);
- UN 1498 – azotan sodu ( klasa 5.1);
- UN 1942 – azotan amonowy (klasa 5.1);
- UN 2067 – nawóz na bazie azotanu amonowego (klasa 5.1);
- UN 3077 – materiał zagrażający środowisku, stały (klasa 9);
- UN 3378 – nadtlenowodzian węglanu sodowego (klasa 5.1).
Zmiany dotyczące konstrukcji i dopuszczenia pojazdów do przewozu towarów niebezpiecznych:
W ADR 2017-2019 wprowadzono dwie istotne zmiany. A mianowicie usunięto zapisy dotyczące pojazdu OX, tym samym oznacza to, że pojazdu tego typu nie można stosować do przewozu towarów niebezpiecznych. Dodatkowo w pojeździe typu EX II ( pojeździe przeznaczonym do przewozu towarów i przedmiotów wybuchowych ), wprowadzono nowe wymogi dotyczące wyposażenia a mianowicie odpowiednią instalację za tylną ścianą kabiny, obowiązek zainstalowania zwalniacza, układu przeciwblokującego ( ABS). Na szczęście dotyczy to tylko nowych pojazdów, które będą rejestrowane po 31 marca 2018 roku, ale zapewne wymagania te odbiją się znacząco na cenie pojazdu.
Nowe procedury nadawcze:
ONZ uwielbia wprowadzać nowe nalepki. Kilka lat temu zostaliśmy przymuszeni do stosowania nalepki ” z tzw Rybą” do teraz nie zawsze wiadomo kiedy ją stosować, ale jest i się do niej przyzwyczailiśmy. W tym roku będzie miała premierę nalepka nr 9A – która zapewne dostanie nazwę ” Baterie”
I jeszcze kolejną zmianą jest nowe oznaczenie dla baterii litowych. Mają nim być oznakowane sztuki przesyłki zawierające ogniwa lub baterie litowe zapakowane zgodnie z przepisem szczególnym 188.
* – miejsce na numer(y) UN
* – miejsce na numer telefonu i dodatkowe informacje.
Podsumowanie:
Trzeba pogodzić się z faktem, że tłumaczenie oraz wprowadzanie ustawą nowych przepisów ADR nigdy nie jest na czas. Skoro bowiem terminem granicznym jest 1 lipca to zgodnie z prawem parkinsona prace będą się przedłużały do samego końca. Przy okazji kilka osób, zorganizuje szkolenia o tym co nas czeka w przyszłych dwóch latach. Pewnie można by sobie odpuścić te szkolenia gdyby tylko przepisy w ojczystym języku weszły na czas.
Sylwia Zielińska
Doradca ADR/RID/IATA-DGR/IMDG-Code
tel: 604 511 661