ADR, Zwolnienia ADR

LQ

W tym wpisie przedstawiam wam główne wyłączenie spod przepisów ADR i IMDG – czyli ograniczone ilości, limited quantities/ LQ. Podpowiem wam jakie wymagania należy spełnić, żeby skutecznie stosować to wyłączenie. Jakie ewentualne pułapki mogą na was czekać, ale przede wszystkim jakie korzyści dzięki temu wyłączeniu uzyskacie.
Już na wstępie powinnam podkreślić, że nie będziemy liczyć do 1000 punktów, ponieważ dotyczy to innego wyłączenia, o którym świadomie dzisiaj nie napiszę.

Charakterystyka wyłączenia LQ.

Towary niebezpieczne stwarzają zagrożenie dla ludzi i przyrody. Jednym z głównych sposobów zabezpieczenia środowiska przed niebezpieczeństwem jest stosowanie odpowiednio przebadanych, certyfikowanych i tym samym drogich opakowań. Opakowania te poddawane są wielu badaniom m.in na szczelność, ciśnienie, zgniatanie. Wszytko to w celu skutecznego utrzymania towarów niebezpiecznych wewnątrz opakowania, nawet w okolicznościach temu niesprzyjających, czyli np podczas wypadku.
Pakowanie towarów niebezpiecznych w małe opakowania wewnętrzne, dodatkowo umieszczone w opakowaniu zewnętrznym, na tyle jednak zmniejsza zagrożenie wydostania się jednorazowo dużej ilości substancji do środowiska, że ONZ podjęło decyzję o możliwości stosowania tańszych opakowań niecertyfikowanych i nie stosowaniu, podczas przewozu, wielu innych przepisów.

A teraz do szczegółów.

Wszystkie najważniejsze dane dotyczące materiałów niebezpiecznych znajdują się w Tabeli ADR.

Zdecydowanie zachęcam do korzystania z niej.

Każdy materiał niebezpieczny w kolumnie (7a) umieszczoną ma maksymalną pojemność lub wagę opakowania wewnętrznego LQ.

I tak na przykład:

UN 1707 ZWIĄZEK TALU, I.N.O – w kolumnie (7a) ma 500 g – oznacza to, że towaru niebezpiecznego znajdującego się w opakowaniu wewnętrznym nie może być więcej niż 500 g. ( podajemy w gramach lub kg dlatego, że jest to materiał stały);
natomiast
UN 1710 TRÓJCHLOROETYLEN – w kolumnie (7a) ma 5 l – co oznacza, że towaru niebezpiecznego znajdującego się w opakowaniu wewnętrznym nie może być więcej niż 5 l ( podajemy w ml lub litrach ponieważ jest to materiał ciekły).

Chcesz być na bieżąco zapisz się: [wysija_form id=”1″]

Jeśli chodzi o opakowanie zewnętrzne to mamy dwie możliwości:

  1. umieszczenie opakowań wewnętrznych w np kartonie, którego waga brutto nie może przekroczyć 30 kg;
  2. umieszczenie opakowań wewnętrznych na tacy obciągniętej folią, której waga brutto nie powinna przekroczyć 20 kg.
lq
Opakowanie LQ

Opakowaniem zewnętrznym mogą być:

  • skrzynie drewniane, ze sklejki, drewnopodobne, z tworzywa sztucznego, z tektury, stalowe lub aluminiowe;
  • bębny kanistry z tworzywa sztucznego, ze sklejki lub tektury;
  • kanistry stalowe lub aluminiowe;
  • bębny stalowe lub aluminiowe.
    ( Bębny to inaczej beczki, a skrzynie z tektury to po prostu karton)  

Reasumując. Jeśli chcesz zastosować wyłączenie LQ to najpierw sprawdzasz w Tabeli 3.2 ADR maksymalną wielkość opakowania wewnętrznego dla danego towaru niebezpiecznego a potem podczas pakowania umieszczasz opakowanie wewnętrzne w kartonie lub na tacy obciągniętą.

Skoro już zgodnie z limitami zapakowaliśmy towar. To teraz należy się skupić na właściwym jego oznakowaniu.
Zasada jest taka, że nalepkę LQ nalepiamy jedynie na opakowanie zewnętrzne.
Wzór nalepki LQ i jego wielkość ( 100 mm x 100 mm) wskazany jest wyraźnie w przepisach i wygląda tak :

LQ
Nalepka LQ

Dodatkowo jeszcze jeśli w opakowaniach wewnętrznych znajduje się towar w postaci ciekłej na kartonie powinny znajdować się z dwóch przeciwległych boków tzw. strzałki kierunkowe.

Strzałki kierunkowe
Strzałki kierunkowe

Inne wymagania, których nie trzeba stosować. 

Poza mozliwością stosowania dużo tańszych opakowań niecertyfikowanych, wyłączenie LQ upoważnia nas do transportowania ich w pojeździe bez pomarańczowych tablic oraz wyposażenia ADR. Kierowca przewożący sztuki przesyłki na wyłączeniu LQ nie musi  posiadać uprawnień do przewozu towarów niebezpiecznych. Dadatkowo w transporcie drogowym nie jest wymagany dokument przewozowy. Nie ma obowiązku wyznaczenia doradcy ds bezpieczeństwa DGSA, oraz składnia corocznego sprawozdania do Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego. Czyli jest taniej 🙂

Należy pamiętać jednak, że przed rozpoczęciem transportu, nadawcy towarów niebezpiecznych stosujących wyłączenie LQ powinni poinformować przewoźnika o całkowitej masie brutto towarów. Wynika to z tego, że jeżeli do transportu nadajemy więcej niż 8 ton na jednostkę transportową ( o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 t ), to wówczas jednostka transportowa lub kontener powinna być oznakowania nalepką wielkości 250 mm x 250 mm zgodną z poniższym wzorem:

LQ

Taka sama jak na opakowaniach zewnętrznych, tylko większa.

Najczęstsze błędy w korzystaniu z wyłączenia LQ:

  • przekraczanie limitów ilościowych ( zarówno w opakowaniu wewnętrznym jak i zewnętrznym);
  • stosowanie samej folii termokurczliwej bez tacy;
  • nie informowanie przewoźnika o ładunku LQ powyżej 8 ton, w konsekwencji czego kierowca może nie mieć właściwego oznakowania na pojazd;
  • stosowanie certyfikowanych opakowań ( oczywiście nie jest to zabronione ale zdecydowanie nie opłacalne);
  • nie umieszczenie strzałek kierunkowych na opakowaniu zewnętrznym;
  • umieszczanie nalepek LQ na opakowaniach wewnętrznych;
  • traktowanie ładunku LQ jak niewyłączonych towarów niebezpiecznych;
  • mylenie wyłączeń LQ i wyłączenia na podstawie kategorii transportowej ( 1.1.3.6).

Sylwia Zielińska
Doradca ADR/RID/IATA-DGR/IMDG-Code

Potrzebujesz skonsultować swój transport? Napisz do Nas biuro@niebezpiecznalogistyka.pl

64 komentarze

  • Pingback: Saletra amonowa - jak ją mają przewozić rolnicy, ADR na traktorze?

  • Reply

    Krzysztof

    17 kwietnia 2018

    CHCIALBYM SIE DOWIEDZIEC JAK DKLADNIE TO JEST Z LQ.ROZUMIE ZE TRZEBA ZNALEZC W RUBRYCE 7a GRUPE I CO DALEJ SIE ROBI (chodzi mi co przez co sie mnozy)

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      18 kwietnia 2018

      Dzień dobry Panie Krzysztofie. W kolumnie 7a podane są maksymalne wielkości opakowania wewnętrznego czyli jeśli podane jest 5 kg – to opakowanie wewnętrzne może mieć maksymalną wielkość 5 kg – nic nie mnożymy. Wielkość LQ jest podana dla konkretnej pozycji w Tabeli ADR. Jeśli w kolumnie 7a podane jest 0 to wówczas nie możemy zastosować wyłączenia LQ.
      Mnożymy w innym wyłączeniu zapraszam tutaj :

      pozdrawiam
      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Ania

    6 czerwca 2018

    Witam Pani Sylwio,
    dziękuję za wpis. Jestem osobą, która styka się z tą tematyką po raz pierwszy i Pani informacje dużo mi wyjaśniły 🙂
    Mam pytanie, czy, jeśli mam zamiar przewieźć produkt w opakowaniu wewnętrznym 1 litr, dopuszczalnym zgodnie z tab.7a, a mam tych opakowań (produktów) 10, to czy mogę je razem zapakować w jeden karton i będą tym samym również podlegać wyłączeniu LQ?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      16 czerwca 2018

      Dzień dobry Pani Anno,
      opakowanie zewnętrzne tj np. karton nie powinno przekraczać 30 kg brutto. W tej sytuacji na pewno nie waży 🙂
      Należy pamiętać, że aby móc skutecznie skorzystać z wyłączenia LQ MUSI być zastosowane opakowanie kombinowane ( tj opakowanie wewnętrzne ( np 1 litr) i opakowanie zewnętrzne ( np karton – max 30 kg lub taca obciągnieta folią max 20 kg brutto).
      pozdrawiam serdecznie
      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Magdalena

    15 czerwca 2018

    witam, bardzo klarownie przedstawiła Pani informacje, których od kilku dni szukam w wielu źródłach. Może rozwieje Pani moje wątpliwości na przykładzie benzyny UN 1203, w tabeli ujęta jest wielkości 1 litra jako ilość ograniczona i wyłączona, tym samym śmiem rozumieć, że w pojedynczych opakowaniach mogę przewieźć tylko taką ilość ww. towaru (bez stosowania zaleceń umowy ADR), zaś tych opakowań mogę mieć znacznie więcej (chyba do 333l/całość). Sięgając do różnych źródeł w internecie spotykam się jednak z wartością 3 l na jedno opakowanie benzyny. Nadmienię tylko, że towar niebezpieczny nie będzie przewożony do celów prywatnych a dotyczyć będzie przewiezienia próbek do dalszych badań.

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      16 czerwca 2018

      Dzień dobry Pani Magdaleno. UN 1203 może być przewożone z zastosowaniem wyłączenia LQ w opakowaniach kombinowanych skladajacych się z opakowania wewnętrznego np butelki o pojemności maksalnie 1 litra. Opakowanie zewnętrzne nie może natomiast przekroczyć 30 kg brutto. Takich kartonów z litrowymi butelkami może Pani teoretycznie wozić do ładowności pojazdu z tym że po wyżej 8 ton pojazd należy oznakowywac tablicami LQ . ☺ proszę również nie zapmniec i oznakowanie nalepkami LQ katonu oraz o tzw strzałach kierunkowych na kartonie. Pozdrawiam serdecznie
      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Bartosz

    6 lipca 2018

    Dzień dobry,

    Czy zasada odnośnie 8ton dotyczy całkowitej masy towarów na aucie, czy dotyczy tylko towarów z grupy LQ.
    Jeżeli np. 7ton stanowi produkt LQ, a pozostałe powiedzmy 15t jest neutralne to czy samochód trzeba oznaczać jako LQ?
    Mam też przypadek, w którym produkt waży 3kg, składa się z dwóch skladniki (osobno, ale w obrębie jednego opakowania 3kg, tak jakby dwa małe wiaderka w jednym większym), produkt LQ stanowi tylko 6% wagi.
    Czy w takim przypadku do zasady 8t należy zaliczyć każde 3kg, czy tylko 0,18kg?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      9 lipca 2018

      Dzień dobry Panie Bartoszu.
      Przepisy ADR podają, że jeżeli całkowita masa brutto sztuk przesyłek zawierających towary niebezpieczne przekracza 8 ton to pojazd o DMC powyżej 12 T muszą być te pojazdy oznakowane tablicami LQ.
      Oznacza to, że bierzemy pod uwagę nie ilość towaru niebezpiecznego netto, tylko wagę wszystkich sztuk przesyłki w której mogą znajdować się towary niebezpieczne oraz towary neutralne.
      Tak na marginesie…proszę sprawdzić, czy materiał niebezpieczny zawarty w opakowaniu kombinowanym może być przewożony w jedynym opakowaniu z towarem neutralnym (kod MP).
      Pozdrawiam serdecznie
      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Stanisław

    9 sierpnia 2018

    Witam
    Czy oznakowanie opakowania zewnętrznego znakiem LQ w przypadku kiedy w tym opakowaniu znajdują się tylko towary neutralne, niesie za sobą jakieś konsekwencje?

  • Reply

    Robert

    22 sierpnia 2018

    Witam pani Sylwio
    mam pytanie odnośnie oznaczenia kartonów znakiem LQ
    mianowicie mam do spakowania 2dwi litrowe puszki z materiałem un 1263 do jednego kartonu ,a później mam dwa takie kartony spakować jeszcze do jednego kartony , czy traktować to jako opakowanie kombinowane czy zbiorcze, który karton w takim przypadku oklejam znakiem LQ obydwa czy tylko ten zewnętrzny .
    Jaki przepis to reguluje
    Pozdrawiam Robert

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      22 sierpnia 2018

      Panie Robercie. Jeżeli musi Pan opakować farbe w podwójne katony to pierwszy będzie opakowaniem kombinowanym ( który nie może ważyć więcej niż 30 kg brutto i musi być oznakowany LQ,a drugi nie ma już ograniczeń wagowych ale musi być oznakowany poza oznakowaniem z opakowania kombinowanego również oznakowaniem Opakowanie Zbiorcze. Pozdrawiam Sylwia Zielińska

  • Reply

    Tamara

    13 września 2018

    Dzień dobry, proszę o informacje: 1) czy jeśli małe ilości produkowanych przez nas materiałów niebezpiecznych wysyłać będziemy stosując wyłączenie LQ lub częściowe zwolnienie spod przepisów ADR to musimy mieć doradcę d.s. ADR?
    2) butelki 1l. spakowane w karton 30 kg – sztuką przesyłki jest w tym wypadku butelka czy karton?
    Pozdrawiam, Tamara

  • Reply

    Asia

    20 listopada 2018

    Witam, czy jak mam jiz zaladowany samochod towarem noebezpiecznym na pomaranczowych tablicach teraz doloduje towar na wylaczeniu 500kg czy trzeba oznakowac

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      21 listopada 2018

      Dzien dobry,

      jeżeli pojazd przewozi taka ilość towaru dla którego niezbędne jest oznakowanie go tablicami barwy pomarańczowej, to doładunek towarów niebezpiecznych na wyłączeniu LQ nie ma wpływu na jego oznakowanie. Czyli jeśli ładunek składa się z towarów niebezpiecznych w ilościach wymagających oznakowania pojazdu oraz 500 kg ładunku LQ to należy pojazd oznakować pomarańczowymi tablicami.

      Pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska
      Niebezpieczna LogistykaAkademia Transportowa – szkolenia i doradztwo transportowe

  • Reply

    Adam

    30 listopada 2018

    Dzień dobry Pani Sylwio, czy karton zbiorczy LQ wymaga oznaczenia piktogramami klasy ADR zanajdujących się sztuk towaru? pozdrawiam Adam

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      1 grudnia 2018

      Dzień dobry Panie Adamie,

      Jeżeli stosujemy wyłączenie LQ to wówczas nie korzystamy z nalepek ostrzegawczych właściwych dla danej klasy. Opakowania zewnętrzne ( np. kartony) oznakowane są nalepkami o wzorze właściwym dla LQ.
      Pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Ewelina

    29 marca 2019

    Dzień dobry, uwielbiam Pani wpisy bo przekazują bardzo dużo informacji. Chciałam dopytać o dokumenty przewozowe, w przypadku transportu drogowego wystarczy informacja że towar na wyłączeniu LQ i waga towaru, proszę o informację jaki prawidłowy zapis powinien się znaleźć na dokumencie multimodalnym? Czy wtedy wymagany jest całkowity zapis jak przy pełnym ADR w odpowiedniej kolejności plus informacja, że LQ? Bardzo dziękuję za odpowiedź

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      29 marca 2019

      Dzień dobry Pani Ewelino,

      dziękuję za miłe słowa. Bardzo się ciesze, że są osoby zainteresowane tą tematyką i znajdują interesujące ich treści 🙂

      Jeżeli chodzi o wyłączenie LQ i zapis w dokumencie przewozowym to mamy dwie sytuacje:
      1. Jeżeli transport realizowany jest jako drogowy – wówczas nie ma obowiązku wystawiania dokumentu przewozowego w rozumieniu ADR. Transport powyżej 8 ton wyłączenia LQ zgłasza się wczesnej przewoźnikowi aby mógł zaopatrzyć się w tablice LQ dla pojazdu.
      2. Natomiast w transporcie morskim wystawiany jest standardowy DGD lub dokument multimodalny w którym po prostu dodatkowo wpisuje się ” Limited quantities”

      Reasumując: jeżli dokument multimodalny jest wykorzystywany do transportu morskiego to należy go wypełnić standardowo jak DGD
      więcej o tym może przeczytać Pani tutaj:
      http://niebezpiecznalogistyka.pl/dgd-dangerous-goods-declaration/

      i dołączyć zapis:
      limited quantities

      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Ewelina

    29 marca 2019

    Dzień dobry, uwielbiam Czy na dokumencie multimodalnym wymagany jest całkowity zapis jak przy pełnym ADR w odpowiedniej kolejności plus informacja, że LQ? Bardzo dziękuję za odpowiedź

  • Reply

    Paweł

    29 marca 2019

    Witam
    Ile maksymalnie mogę przewozić punktów adr na samych podstawowych adr.

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      4 kwietnia 2019

      panie Pawle,

      jesli Pan ma uprawnienia do przewozu towarów niebezpiecznych to, jesli nie ma innych ograniczeń ilościowych np. podczas transportu materiałow wybuchowych, może Pan przewozić towary niebezpieczne w ilościach odpowiadających ładowności pojazdu.

      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Patrycja

    22 maja 2019

    Dzień dobry,
    pojawiła się u mnie wątpliwość co do prawidłowego oznaczenia opakowania zbiorczego na wyłączeni LQ. W jaki sposób powinno być oznaczone opakowanie kartonowe? Czy znak LQ oraz strzałki kierunkowe są wystarczające czy wymagane jest coś więcej?
    Pozdrawiam

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      22 maja 2019

      Dzień dobry,

      takie oznakowanie jest wystarczające.

      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Magda

    27 czerwca 2019

    Dzień dobry Pani Sylwio, dziękuje za wpis, wytłumaczyła to Pani w bardzo zrozumiały sposób. Mam jednak pytanie dotyczące opakowania zewnętrznego, w załączonej przez Panią tabeli nie potrafię znaleźć informacji jaka jest max waga opakowania zewnętrznego… Mam tę informację w książce, ale nie ukrywam, że byłby o wiele wygodniej mieć to w formie elektronicznej… Często korzystam też ze strony adr-check.com ale nie zawsze jest taka możliwość.

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      27 czerwca 2019

      Dzień dobry Pani Magdo,
      faktycznie w Tabeli ADR nie jest podoba maksymalna waga brutto opakowania zewnętrzego.
      Ale to łatwo zapamiętać opakowanie zewętrzne (np. karton) moze ważyć max 30 kg , a taca obciagnięta folią max 20 kg.
      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Tadeusz

    14 sierpnia 2019

    Sz. P. Sylwia Zielińska,
    Prosiłbym o komentarz, jak pogodzić powyższe Pani informacje z art.30 p. 2 rozporządzenia CLP, które mówi:

    Jeżeli opakowanie zewnętrzne pakunku nie musi spełniać przepisów w zakresie oznakowania zgodnie z przepisami dotyczącymi transportu towarów niebezpiecznych, wówczas zarówno opakowanie zewnętrzne, jak i wewnętrzne, w tym każde opakowanie pośrednie, etykietuje się zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Jeżeli jednak opakowanie zewnętrzne umożliwia wyraźne odczytanie etykiet znajdujących się na opakowaniu wewnętrznym lub pośrednim, oznakowanie opakowania zewnętrznego nie jest konieczne.
    Wg mnie jest to sprzeczność przepisów.
    Pozdrawiam

  • Reply

    Daniel

    12 września 2019

    Witam, chciałbym spytać jak oznakować opakowanie zbiorcze zawierajace kilka opakować zgodnie z LQ oraz materiały w większych opakowaniach ponad limity LQ?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      18 września 2019

      Dzień dobry,
      opakowanie zbiorcze powinno być oznakowane w taki sam sposób w jaki oznakowane są znajdujące się w nim opakowania i tak :
      np. jeżeli na palecie znajdują się towary niebezpieczne UN 1263 , UN 1993 (klasa 3) oraz towary LQ to wówczas opakowanie zbiorcze powinno być oznakowane:
      numerami UN : UN 1263, UN 1993, nalepką dla klasy 3 (jedna wystarczy gdyż oby dwa podane przeze mnie numery należą do klasy 3). Jeżeli na opakowaniach znajdują się oznakowania kierunkowe (strzałka) to wówczas również takie oznakowanie powinno znaleźć się na palecie.
      Dodatkowo na opakowaniu zbiorczym powinno znaleźć się oznakowanie „Overpack/ opakowanie zbiorcze”.

      pozdrawiam serdecznie
      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Agata

    30 września 2019

    Dzień dobry,
    Mam pytanie jak oszacować maksymalną pojemność opakowania wewnętrznego, jeśli są to odpady (mieszanina wody, kwasu octowego i izooktanu), a nie konkretny materiał wymieniony w tabeli? Mam te odpady sklasyfikowane tak: UN2924, klasa 3(8), grupa pakowania II. W tej chwili pakuję je w 1L butelki szklane, a butelki w karton bez certyfikatu. Karton oznakowany jest strzałkami kierunkowymi i rombem. Czy to jest poprawny sposób pakowania?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      18 października 2019

      Dzień dobry Pani Agato,

      jeśli odpad jest zaklasyfikowany jako UN 2924 GP II – limit 1 litra na opakowanie wewnętrzne jest włąściwe , należy jednak jeszcze pamiętać, że waga kartonu nie może przekraczać 30 kg brutto.
      oczywiście oznakowujemy noznkowaniem LQ ( 10 cm x 10 cm) oraz strzałkami kierunkowymi.

      pozdrawiam serdecznie
      Sylwia Zielinska

  • Reply

    Marlena

    14 października 2019

    Dzień dobry. Proszę o informację czy strzałki kierunkowe muszą mieć odpowiednią wielkość tak jak LQ czy po prostu muszą być zachowane proporcje. czy np na karton o wysokości 20cm mogę nakleić strzałki o wysokości 6cm?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      18 października 2019

      Dzień dobry Pani Marleno,

      ADR 5.2.1.10.1. „Oznakowanie to
      powinno być naniesione na dwóch przeciwległych pionowych bokach sztuki przesyłki,
      a groty strzałek powinny być skierowane ku górze. Oznakowanie powinno być prostokątne
      i na tyle duże, aby odpowiednio wielkości do sztuki przesyłki było wyraźnie widoczne.
      Naniesienie prostokątnej ramki wokół strzałek jest nieobowiązkowe.”

      nie są podane rozmiary.

      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Andrzej

    17 października 2019

    Witam, czy towar UN 2990, klasa 9 o wadze 115 kg może jechać na wyłączeniu ?
    Kierowca nie potrzebuje mieć certyfikatu ADR tak?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      18 października 2019

      Nie potrzebuje. Należy jednak pamiętać, że kierowca powinien posiadać szkolenie stanowiskowe.
      pozdrawiam serdecznie
      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Krzysztof

    30 października 2019

    Witam.
    Mam przewozić UN 1654 nikotyna. W dokumentach cmr mam zawarty wpis UN 1654 2kg 1l. Nie mam pojęcia jak to jest zapakowane ponieważ zabieram naczepę zaplombowaną i nie jestem przy załadunku. Można przewozic ten towar na wyłączeniu LQ czy konieczne jest otwarcie tablic?
    Pozdrawiam.

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      31 października 2019

      Panie Krzysztofie – dla towarów niebezpiecznych LQ nie ma obowiązku wypełniania dokumentów przewozowych.
      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Krzysztof

    31 października 2019

    Witam.
    Czy towar UN 1654 wpis w CMR 2kg 1L może jechać na wyłączeniu? Kierowca nie ma informacji jak towar jest zapakowany ponieważ nie był przy załadunku tylko odebrał gotową już naczepę z założoną plombą.

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      31 października 2019

      Dzień dobry Panie Krzysztofie,

      UN 1654 może jechać na wyłaczeniu 1.1.3.6 do 333 kg/l. Natomiast prosze pamiętać, że nadawca zobowiązany jest do dostarczenia dokumenty przewozowego w którm zawarte są informację na temat towarów niebezpiecznych wprowadzone w odpowiedniej kolejności (zgodnie z przepisami ADR). Za brak lub nieprawidłowy dokument karę będzie równiez ponosił przewoźnik.

  • Reply

    Patrycja

    26 listopada 2019

    Dzień dobry,
    czy na wyłączeniu LQ, konieczne jest posiadanie przez kierowcę szkolenia stanowiskowego, tak jak w przypadku 1.1.3.6?
    Pozdrawiam,
    Patrycja

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      26 listopada 2019

      Dzień dobry Pani Patrycjo,

      tak, szkolenie stanowiskowe jest potrzebne za każdym razem jeśli kierowca nie ma ukonczonego kursu ADR a przewozi towary niebezpieczne korzystając z wyłączenia (1.1.3.6. czy LQ).

      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    krzysztof wywrot

    15 stycznia 2020

    Dzień dobry Pani Sylwio,

    nasza firma wozi odpad w postaci streczu i katonów. Proszę o informację czy folia zalicza się do tego samego LQ co kartony, gdzie nie wymagane jest zezwolenie i szkolenie dla kierowcy, a waga nie przegracza 30kg lub 20kg w zależności w czym wozimy?

    I drugie pytanie odnośnie nośnika – czy bigbag jest odpowiednim nośnikiem dla kartonu i streczu?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      21 stycznia 2020

      Dzień dobry Panie Krzysztofie,

      wyłączenie LQ odnosi się do przewozu materiałów niebezpiecznych, odpad streczu i kartonu nie jest odpadem niebezpiecznym (pod warunkiem, że nie są zabrudzone materiałami niebezpiecznymi) dlatego też nie ma potrzeby stosować wyłączeń spod przepisów ADR.

      Pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Patrycja

    15 stycznia 2020

    Dzień dobry Pani Sylwio,
    Czy ładunek w opakowaniu zewnętrznym stanowi opakowanie kombinowane? Nieszczególnie potrafię odnaleźć różnice między tymi dwoma pojęciami – opakowanie zewnętrzne oraz kombinowane.
    Dziękuję.

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      18 stycznia 2020

      Dzień dobry Pani Patrycjo,

      opakowanie kombinowane składa się z dwóch opakowań ; opakowania wewnętrznego np bębna / kanistra umieszczonego w opakowaniu zewnętrznym np w skrzyni tekturowej (kartonie).
      Czyli żebysmy mogli mówić o opakowaniu kombinowanym muszą być zastosowane dwa opakowania.

      pozdrawiam serdecznie
      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Dominika

    10 marca 2020

    Dzień dobry. Pani wpis jest niezmiernie pomocny. Mam tylko jedno pytanie: czy LQ odnosi się tylko do przewozu substancji niebezpiecznych (czyli odpowiednie piktogramy, zapisy dla kierowcy przewożącego towar i adekwatnie do tego dla spojazdu), czy w karcie charakterystyki produktu również nie trzeba oznaczać ADR jeśli to są produkty pakowane po 100ml do każdego opakowania. Chodzi mi o sekcję 14 msds, gdzie wymaga się informacji odnośnie transportu. Czy mimo wszystko tam trzeba podać UN i inne dane dla głównej substancji niebezpiecznej (palnej) ? Będę wdzięczna za odpowiedź 🙂

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      11 marca 2020

      Dzień dobry Pani Dominiko,

      w karcie charakterystyki podajemy jedynie nr UN , grupe pakowania (jeśli występuje) itd … Karta jest dla danej substancji, bez względu na sposób pakowania, który może być różny, więc nie wskazuje się LQ.
      Czyli nawet jeśli mamy LQ to w karcie podaje się nr UN i inne dane.

      Pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Filip

    14 maja 2020

    Dzień Dobry,

    Czy dobrze rozumiem, że jeżeli chcę przewieźć UN 2920 gr II to aby zastosować wyłączenie potrzebowałbym maksymalnie 1 litrowe pojemniki tego materiału?
    Czy klasa 8 ADR musi zawsze być przewożona promami towarowymi czy dopuszcza się pewne ilości również na promach RO-PAX?

  • Reply

    Filip

    14 maja 2020

    Dzień Dobry,

    Czy dobrze rozumiem, że jeżeli chcę przewieźć UN 2920 gr II to aby zastosować wyłączenie potrzebowałbym maksymalnie 1 litrowe pojemniki tego materiału?
    Czy klasa 8 musi zawsze być przewożona promami towarowymi czy dopuszcza się pewne ilości również na promach RO-PAX?

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      29 maja 2020

      Dzien dobry Panie Filipie,

      UN 2920 GP II – LQ 1 l
      w transporcie morskim może być przewozona zarówno promami jaki i Ro
      pozdrawiam
      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Anna

    3 czerwca 2020

    Dzień dobry,
    chciałabym wysłać do laboratorium celem analizy paczkę zawierającą mieszaninę wodorotlenku potasu (roztwór, UN 1814, gr. pakowania II) z domieszkami/ zanieczyszczeniami. Czy mogę skorzystać z wyłączenia LQ 1 litr? Czy poza oznakowaniem LQ i strzałkami kierunkowymi, powinnam dodatkowo w jakiś sposób opisać opakowanie wewnętrzne i zewnętrze np. „UN 1814 WODOROTLENEK POTASOWY, W ROZTWORZE, PRÓBKA / MIESZANINA”. A może należy zastosować nalepkę ostrzegawczą 8 (żrące) lub piktogramy zgodne z rozporządzeniem CLP o oznakowaniu substancji i mieszanin chemicznych? Zastanawiam się także, czy taka przesyłka podlega pod 2.1.4.2 (d) „próbka przewożona jest w opakowaniu kombinowanym, przy czym masa netto sztuki przesyłki nie przekracza 2,5 kg”.
    Będę niezmiernie wdzięczna za podpowiedź, jaki tego typu materiał przesłać z wykorzystaniem firmy kurierskiej, aby transport był zgodny z przepisami i bezpieczny dla każdego z uczestników.

  • Reply

    Grzegorz

    5 czerwca 2020

    dzień dobry
    Pani Sylwio chciałbym zlecić transport towarów niebezpiecznych UN 1263 grupa III w ilości 1 palety – 25 metalowych karnistów po 25 kg ( Farba ). Rozumiem, że mogę zastosować wyłączenie LQ przy tej ilości do 1000 punktów.Wychodzi mi, że u mnie ma być 550 punktów bo ADR factor dla produktu to 1 punkt za 1 L. Czy to jest prawidłowe – czy taki transport mogę zlecić / wysłać jako firma sprzedająca – odbiorcą będzie firma kupująca która nie auta i kierowcy przystosowanego do przewozu ADR. Odbiorcą jest firma z poza UE. Jakie dokumenty potrzebuje dla agencji celnej ?
    proszę o pomoc

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      9 czerwca 2020

      Dzień dobry Panie Grzegorzu,

      bardzo proszę o kontakt telefoniczny.

      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Anna

    8 czerwca 2020

    Witam,
    chciałabym wysłać do laboratorium celem analizy paczkę zawierającą mieszaninę wodorotlenku potasu (roztwór, UN 1814, gr. pakowania II) z domieszkami/ zanieczyszczeniami. Czy mogę skorzystać z wyłączenia LQ 1 litr? Czy poza oznakowaniem LQ i strzałkami kierunkowymi, powinnam dodatkowo w jakiś sposób opisać opakowanie wewnętrzne i zewnętrze np. „UN 1814 WODOROTLENEK POTASOWY, W ROZTWORZE, PRÓBKA / MIESZANINA”. A może należy zastosować nalepkę ostrzegawczą 8 (żrące) lub piktogramy zgodne z rozporządzeniem CLP o oznakowaniu substancji i mieszanin chemicznych? Zastanawiam się także, czy taka przesyłka podlega pod 2.1.4.2 (d) „próbka przewożona jest w opakowaniu kombinowanym, przy czym masa netto sztuki przesyłki nie przekracza 2,5 kg”.
    Będę niezmiernie wdzięczna za podpowiedź, jaki tego typu materiał przesłać z wykorzystaniem firmy kurierskiej, aby transport był zgodny z przepisami i bezpieczny dla każdego z uczestników.

  • Reply

    Adrian

    30 lipca 2020

    Un1866 ile max można wieźć na wyłączeniu?

  • Reply

    Wojtek

    4 września 2020

    Witam, mam pytanie dot. wysyłki LQ kurierami typu DPD, DHL, UPS itp. Czy my jako sklep internetowy możemy nadawać towary niebezpieczne UN1170 LQ 1Litr oznaczając i pakując odpowiednio przesyłki tak jak Pani opisuje? Czy przewoźnik ma prawo odrzucić takie przesyłki i żądać umowę ADR z dodatkową opłatą mimo to że trzymamy sie ilości zgodnie z przepisami dot. LQ.

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      9 września 2020

      Dzień dobry Panie Wojtku,

      jeżeli towar niebezpieczny może skorzystać z wyłączenia LQ (i spełnione wszystkie wymagania dotyczące zastosowania tego wyłączenia) to przewoźnik nie powinien ich traktować jako ładunku z towarami niebezpiecznymi. Z drugiej strony jednak przewoźnik ma prawo swobodnie kształtować swoją politykę i najcześciej niestety jest tak jak Pan pisze. Kiedys w Niebezpiecznej Logistyce chcieliśmy zrobić ranking firm kurierskich, może kiedyś się za to zabierzemy.
      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Ewelina

    4 września 2020

    Witam, mam pytanie: czy wymagany jest dokument przewozowy dla nr UN 1956, który zawiera 0,76% tlenku propylenu (reszta tlen i azot) w butli – wg opracowań, które widziałam i także tej tabeli jest tam 120 ml (a w przypadku gazów ml nas nie dotyczą, bardziej g), jedna taka butla waży około 1,5 kg (maksymalnie 2 kg). Czy przy przewozie załóżmy 3 butli o numerze UN 1956 (każda butla waży te 2 kg) wymagany jest list przewozowy?
    Podrawiam

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      9 września 2020

      Dzień dobry Pani Ewelino,

      z zasady przy przewozie towarów niebezpiecznych musi być wystawiony dokument przewozowy. Nie jest on wymagany jeżeli np korzystamy z wyłączenia LQ. Z Pan opisu jednak nie wynika, że ze stosujecie Państwo wyłączenie LQ. Czyli należy wypełnić dokument przewozowy.
      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia Zielińska

  • Reply

    Patrycja

    29 października 2020

    Dzień dobry Pani Sylwio,
    czy przy wyłączeniu LQ obowiązują nas zasady ładowania razem? Myślę tu zarówno o sytuacji gdy przewozimy pojazdem różne ładunki niebezpieczne – wszystkie na wyłączeniu LQ, oraz ładunki na wyłączeniu LQ i inne – na pełnym ADR.
    Dziękuję.

  • Reply

    Patrycja

    24 lutego 2021

    Dzień dobry Pani Sylwio,
    uprzejmie proszę o poradę – czy w przypadku pakowania razem do opakowania zewnętrznego towarów przewożonych na zwolnieniu LQ oraz towarów neutralnych, możliwość pakowania razem sprawdzamy również poprzez weryfikację MP, tak jak przy pakowaniu towarów razem, na pełnym ADR?
    Pozdrawiam serdecznie.

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      25 lutego 2021

      Dzień dobry Pani Patrycjo,

      tak kody MP również sprawdzamy na wyłączeniu LQ.

      pozdrawiam serdecznie

      Sylwia ZIelińska

  • Reply

    Paweł

    21 listopada 2023

    Dzień dobry,
    Mam pytanie dotyczące przewozu ADR LQ. Czy jest jakiś wymóg aby takie towary przezwoić autostradami? Czy można też poruszać się drogami krajowymi?
    Dziękuję i pozdrawiam.

    • Reply

      Sylwia Zielińska

      9 grudnia 2023

      Dzień dobry, towary niebezpieczne można przewozić po każdym rodzaju dróg publicznych oraz wewnętrznych. Nie ma obowiązku przewożenia ich np autostradami.
      Pozdrawiam serdecznie
      Sylwia Zielińska

Dodaj komentarz

+ 35 = 39