BDO, Ochrona Środowiska, Odpady, Odpady Medyczne

BDO – kto musi się wpisać?

Ze względu na dużą ilość pytań o to, czy należy się zarejestrować w BDO postanowiłam przygotować krótki wpis na ten temat. Kiedy pierwotny wytwórca odpadów musi się wpisać?

Należy przede wszystkim sprawdzić, jakie wytwarzamy odpady. Mamy trzy możliwości:
  1. Odpady komunalne – są to odpady, które mogą powstawać w firmie ale są podobne do tych powstających w gospodarstwie domowym, czyli socjalno-bytowe (np. zużyte opakowania, papier zadrukowany itp.).
  2. Odpady inne niż niebezpieczne – wszystkie odpady powstające w związku z działalnością przedsiębiorstwa zgodnie z katalogiem odpadów, a które mogą być zaliczone, jako odpady komunalne.
  3. Odpady niebezpieczne – odpady zaliczone, jako odpady niebezpieczne w katalogu odpadów oraz odpady medyczne.
Sprawa wydaje się na pierwszy rzut oka oczywista ale komplikuje w momencie kiedy musimy ustalić, jakie faktycznie wytwarzamy odpady. Co zatem sprawdzić?

  1. Czy do tej pory w Państwa dokumentach kiedykolwiek pojawiła się Karta Przekazania Odpadu? Mimo, że to Państwa obowiązek, często za wytwórców KPO wystawiali odbierający odpady (bo wiedzieli jak, nadawali swoją numeracje i było im wygodnie). Oryginał KPO powinien być u Państwa. Jeżeli w Waszych dokumentach pojawiają się takie karty to musicie wpisać się do BDO (wyjątek: patrz na dole informacja o rozporządzeniu w sprawie rodzajów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku ewidencji),
  2. Jeżeli nie znajdujecie Państwo Kart Przekazania Odpadów to trzeba ustalić, czy wytwarzacie odpady inne niż komunalne i czy oddajecie je we właściwy sposób. Spotkałam się kilka razy z warsztatami samochodowymi, które złom oddawały jako osoba fizyczna, a nie firma co oczywiście było błędem. Można wytwarzać odpady takie, jak świetlówki, tonery, odpady opakowaniowe (karton, folia itp.), zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny itp. Przykłady:
    1. Salon fryzjerski wytwarza w większości odpady komunalne ale musi się wpisać ponieważ przedsiębiorca nie może do odpadów komunalnych wrzucać odpadów niebezpiecznych. Jakie są odpady niebezpieczne? Opakowania ciśnieniowe, czyli np. po lakierze do włosów. Ponad to mogą być wytwarzane świetlówki o ile nie mamy oświetlenia typu LED i odzież robocza.
    2. Warsztat samochodowy – złom, oleje, opony plus świetlówki, sorbenty i odzież robocza,
    3. Warsztat rzemieślniczy – w zależności od działalności np. kawałki skór, materiałów i inne.
    4. Salon kosmetyczny – jeżeli wytwarza odpady odbierane, jako medyczne (np. igły, strzykawki itp.).
    5. Gabinety lekarskie i stomatologiczne – odpady medyczne.

Nie jest istotne ile odpadów wytwarza przedsiębiorca ale jakie. Organy kontroli dojdą do tego, jakie Państwo wytwarzacie odpady po fakturach zakupowych. Jeżeli jest zakup lakierów do włosów to musiały powstać odpady, jeżeli jest zakup tonerów to poprzedni musiał być zużyty. Ponad to, w przypadku warsztatów i zakładów produkcyjnych, kontrolujący ustali odpady na podstawie tego co się dzieje w przedsiębiorstwie.
Ostatnią deską ratunku przed wpisem, jest wytwarzanie odpadów o konkretnych kodach i w ilościach nie większych niż w skazane w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 12 grudnia 2014 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów. Np. możemy wytworzyć do 5 kg rocznie odpadu 16 02 14 (w tym kodzie klasyfikuje się np. tonery do drukarek) albo do 5 ton 17 01 02 – gruz ceglany (odpady powstające przy budowie i remontach).
Jedynym sposobem, aby ustalić, czy należy się wpisać jest wnikliwa analiza tego, jakie wytwarzamy odpady. W przypadku wątpliwości warto się wpisać na wszelki wypadek albo skorzystać z pomocy doradcy.
Zapraszamy na szkolenie z zakresu wymagań prawnych oraz obsługi BDO. Pod tym linkiem znajdziecie Państwo opis szkolenia oraz wolne terminy

http://niebezpiecznalogistyka.pl/szkolenie-bdo-1-stycznia-2020-wymagania-prawne-obsluga-systemu/

Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
spec. ds. Ochrony Środowiska
508 56 55 56
biuro@niebezpiecznalogistyka.pl
Please follow and like us:
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
42 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Sebastian
Sebastian
7 miesięcy temu

Szanowna Pani Małgorzato! Chciałbym bardzo podziękować za wiele ważnych informacji i poświęcony czas!
Można więc założyć, że każdy prowadzący działalność, produkuje odpady i nawet w przypadku odpadów komunalnych powinien się zarejestrować. Spotkałem się z opiniami, że jeśli ktoś prywatnie wyrzuci pojemnik po lakierze do paznokci, do odpadów zmieszanych to nie ma problemu, natomiast działającej po godzinach kosmetyczce już nie wolno.
Czyli większość drobnych przedsiębiorców, takich jak ja, czyli 5 kg złomu w ciągu 3 lat i 2 pojemniki WD 40 🙂 Dla bezpieczeństwa powinni wpisać „coś” w dziale XII i złożyć wniosek ? Nie do końca rozumiem czy taki wniosek podlega opłacie?
Z informacji w internecie wynika, ze największym problemem dla nieposiadających wpisu do BDO jest brak możliwości przekazania odpadów. A co z tymi którzy nigdy odpadów nie przekazywali? Dla nich brak wpisu nie będzie problemem? Czy jeśli nie uzyskają wpisu do 01.01.2020 to po wypiciu lampki szampana zostaną zakuci w kajdanki i zabrani do więzienia, a rejestracja po tym terminie będzie niemożliwa?

Sebastian
Sebastian
7 miesięcy temu

Cieszę się, że poprawiłem Pani humor 🙂
Czyli „na wariata” trzeba drukować wniosek, w dziale XII wpisać cokolwiek, ale z sensem np. moje kilka kg metalu. Nie wiem jaki kod mogą mieć łożyska kół rowerowych? czy 16 01 czy bardziej 20 01 40? Nie wiem czy warto wpisywać te nieszczęsne spraye 15 01 10? Może jakieś opakowania kartonowe, dla świętego spokoju ?
Nie jestem vatowcem, wiec nie biorę FV, Nie mam też warsztatu w którym przyjmuję klientów.
Najpewniej włożyć wniosek w kopertę i wysłać do UM. Nie wiem czy inaczej będę potrafił.
Nie wiem tylko co ze stówą za wpis, bo to też jest dla mnie nie do końca jasne, choć zakładam, że do koperty dołożę potwierdzenie przelewu.

Sebastian
Sebastian
7 miesięcy temu

Pisaliśmy równolegle i nie zauważyłem wyjaśnienia o opłatach.
Bardzo dziękuję!
Czyli 100 zł zaoszczędzone 🙂

Sebastian
Sebastian
7 miesięcy temu

Bardzo dziękuję! Czyli w dziale XII wpiszę 20 01 40 bo to powstanie na pewno, a inne odpady mogę dopisać jeśli się pojawią. Zastanawia mnie jeszcze taka sytuacja. Wyjąłem z koła rowerowego/ motocyklowego dwa łożyska o masie ok 70 g 🙂 Zgodnie z tym co wyczytałem powinienem wpisać w systemie, że taki odpad powstał. Zastanawiam się kiedy te „śmieci”, w jaki sposób i gdzie oddać? Czy są jakieś konkretne zalecenia, jakiś wyznaczony czas na przekazanie powstałych odpadów? A może lepiej raz na 3 lata „zameldować”, że właśnie wytworzyłem 5 kg odpadu. Wiem, że moje pytania są śmieszne, ale nigdzie nie ma na nie odpowiedzi, tylko Pani pochyla się nad maluczkimi 🙂 Mam wielu znajomych którzy są takim „planktonem” gospodarczym i podobnie jak ja chcą jak najłagodniej przejść to śmieciowe „niesczeście”. Jeszcze raz bardzo dziękuje i pozdrawiam!

Kasia
Kasia
7 miesięcy temu

Pani Małgorzato, prowadzimy biuro handlowe i sprzedajemy klientom tonery do urządzeń drukujących (biurowych). Dotychczas mogliśmy w ramach bycia nieprofesjonalnym zbierającym (posiadającym umowę z profesjonalnym) odbierać zużyte tonery od klientów, którym dostarczyliśmy nowe tonery (stali klienci). Klienci Ci wytwarzają rocznie więcej niż 5kg odpadowych tonerów (każdy). Na ten moment w urzędzie Marszałkowskim informują, żebym nie przejmowała się swoimi klientami i tego nie robiła, innego rozwiązania nie widzą w tej sytuacji. Przeczytałam wszystkie ustawy w tym temacie i mam wrażenie, że niektóre sobie zaprzeczają. Czy mogę w dalszym ciągu odbierać tonery zużyte posiadając jedynie wpis w tab. Xll na kod odpadowego tonera oraz umowę z profesjonalnym zbierającym, któremu będę oddawać całość za pomocą kpo? Czy wystarczy wtedy, że takiemu klientowi potwierdzę pisemnie każdorazowo odebranie bądź czy wymagana jest umowa o współpracy dostawy tonerów? Czy mogę transportować takie tonery od klienta i przechowywać je u siebie póki nie zbiorę większej ilości?

Kasia
Kasia
7 miesięcy temu

Bardzo dziękuję za niesamowicie szybką odpowiedź 😉 jedyne odpady jakie wytwarzamy poza komunalnymi to więcej niż 5kg zużytych tonerów z własnej drukarki. Czy zatem wpis jest konieczny czy mogę skorzystać z umowy, którą mam z profesjonalnym? Czy zrobić z tej okazji wpis w tab XII i oddawać te kilka własnych sztuk za pomocą kpo do profesjonalnego, z którym mamy umowę a tak jak Pani pisała, wszystkie zabrane od klientów oddać profesjonalnemu jako zwolnieni z obowiązku ewidencji?

Kasia
Kasia
7 miesięcy temu

Jestem Pani bardzo wdzięczna za pomoc 😉 dziękuję! 🙂 w jaki sposób mogę się z Panią skontaktować gdybym jednak chciała skorzystać z utworzenia interpretacji?

Pozdrawiam

Katarzyna
Katarzyna
7 miesięcy temu

Pani Małgorzato, prowadzę salon fryzjerski, proszę o poradę co z nimi fryzjerami. Jak interpretować lakier do włosów jeśli obok ostrzeżeń o łatwopalności jest znaczek green energy i metal recykling forever i ikonka koszem na śmieci? Na farbach do włosów nie ma ani słowa o tym że mogą być niebezpieczne i muszą być specjalnie traktowane. Pojemniki po płynach do dezynfekcji mają informacje, że po opróżnieniu umyć i wyrzucić do odpadów komunalnych. Czy jeśli się zarejestruje to muszę podawać osobny kod na wszystkie śmieci jakie wytwarzam np. opakowania plastikowe po kosmetykach, ręczniczki jednorazowe, opakowania kartonowe po kosmetykach, folie ochronne, folie aluminiowe, czy mam to traktować jako odpady komunalne, a rozliczać się tylko z odpadów niebezpiecznych? Dzwoniłam dwa razy na infolinię, informacje sprzeczne, nie jasne. Pierwsza pani powiedziała że raczej nie muszę jeśli wytwarzam mało odpadów, druga pani powiedziała że oni sami już nie wiedzą i dla świętego miejsca mam się zarejestrować.

Ania
Ania
7 miesięcy temu

Dzień dobry Pani Małgorzato

Mam sąsiada, starszego pana który prowadzi sobie jednoosobowy warsztat samochodowy. Większość jego klientów to stali klienci, którzy odwiedzają go od lat – ponaprawia trochę tych samochodzików, wymieni oleje. Czy ten Pan ma obowiązek wysłać formularz rejestrowy BDO? Sąsiad w ogóle o czymś takim nie słyszał. Czy musi uiścić opłatę rejestrową w kwocie 100 zł? Chętnie sąsiadowi pomogę ale czytając wszelkie informacje w internecie mam mętlik – mam wrażenie że krążą sprzeczne informacje. Jedyne co jest dla mnie jasne to że musi wysłać formularz rejestrowy : wypełnić Dział I, dział II to już nie wiem i Dział XII ale co wpisać w kodzie odpadów i rodzaju odpadów? Mam wrażenie, że 2 linijki w formularzu to za mało … tych kodów pasujących do jego działalności znalazłam wiele…
Proszę o pomoc

Pozdrawiam
Anna

Aneta
Aneta
7 miesięcy temu

Dzień dobry.
Czy uczelnia wyższa niepubliczna podlega wpisowi do Bdo?
Kupujemy tonery do biur, świetlówki do sal cwiczeniowych. Raz w roku robimy większą utylizację sprzętu elektronicznego zużytego.
Czy dobrze rozumiem że przekazując tonery, sprzęt, świetlówki każdorazowo muszę mieć potwierdzenie takiego przekazania?
Z góry dziękuję za jadłospis.

Mateusz
Mateusz
7 miesięcy temu

Witam mam pytanie odnośnie aktualizacji kodów po 2020 r. . Otóż biuro, które specjalizuje się w usługach ekologicznych wypełniało za nas wniosek o pierwszy wpis do BDO. Podając im jakie powstają u nas w sklepie nie uwzględnili jednego kodu a dokładnie 16 03 80 chyba przez natłok pracy a wyraźnie podkreślałem o tych odpadach. Ja ufając im, że wniosek jest wypełniony prawidłowo nie zwróciłam uwagi i wysłałem ten wniosek a później dopiero się zorientowałem, że nie ma tego kodu. Dowiadywałem się w tej sprawie i wychodzi na to, że od nowego roku trzeba będzie podać jedynie informację o miejscu wytwarzania odpadów a nie kod odpadu. Bynajmniej tak twierdzi jedna Pani, która odpowiedziała na moją zapytanie ale nie jest to odpowiedź z ministerstwa a ze strony internetowej o podobnej tematyce do tej. Dlatego chciałem się dopytać czy orientuje się jak to będzie na prawdę czy w takim wypadku po uzyskaniu loginu i hasła będzie można dokonać aktualizacji poprzez swoje konto czy trzeba będzie wysyłać wniosek aktualizacyjny listownie albo online za pomocą profilu zaufanego. Szczerze powiedziawszy troszkę się tej sytuacji boję gdyż czytałem, że jeśli ktoś wyśle pierwszy wniosek to nie ma tego 30 dniowego czasu na aktualizacje, żeby uniknąć kary jeśli się pomylił nawet wyniku nieumyślnego błędu. Nie wspomnę, że taką osobę można oskarżyć o art. 272 i 273 kk aczkolwiek tutaj trzeba działać celowo ale czytając jak osoby niewinne w naszym kraju są posądzane i same muszą udowadniać w sądach, że nie miały działać bezprawne to aż ciarki mnie przechodzą. Z tego powodu chwiałbym jak najszybciej ten błąd formalny poprawić.

Tomasz
Tomasz
7 miesięcy temu

Witam Panią Małgorzatę.
Jak z tego rozumuję, to firma Transportowa – przewóz osób również wytwarza odpady: oleje, smary opony akumulatory…
Czyli też powinna się zarejestrować.
Wtedy w Dziale XII trzeba wpisać te wszystkie rzeczy, tylko że tam są dwie pozycje.
Można dodrukować następne kartki czy jak to rozwiązać?
Pozdrawiam.

Andżelika
Andżelika
5 miesięcy temu

Witam,
Pani Małgorzato proszę o informację.
Czy w firmie, która jest zarejestrowana w BDO jako wprowadzający sprzęt elektroniczny, opakowania i baterie, przekazywanie odpadów powstających w ramach prowadzenia działalności biurowej powinny być przekazywane za pomocą rejestru BDO? Czy w tym przypadku możemy skorzystać ze zwolnienia (np. tonery, sprzęt biurowy)? Czy jednak jako zarejestrowany podmiot w BDO, wszystkie odpady powstające w ramach działalności gospodarczej powinny być przekazywane w BDO przez KPO? Czy w przypadku podpisania umowy z odbiorcą odpadów (tonery, sprzęt elektroniczny) rówżnież prowadzimy ewidencję KPO w rejestrze? Z góry dziękuje za odpowiedź.

Andżelika
Andżelika
5 miesięcy temu

Bardzo dziękuje Pani za odpowiedź. Pozdrawiam,Andżelika

Marta
Marta
5 miesięcy temu

Dzień dobry pani Małgorzato. Czytam Pani odpowiedzi i komentarze i jestem pełna podziwu dla Pani wiedzy i profesjonalizmu. Wydaje mi się jednak, że przeczytałam „cały internet” i nadal nie znalazłam odpowiedzi na to jak firma w której pracuję powinna postępować, żeby działam zgodnie z BDO i obowiązującymi przepisami. Jesteśmy przedsiębiorstwem dostarczającym tonery do drukarek. Wiem, że o tonerach już Pani pisała, ale nie znalazłam odpowiedzi dokładnie dla naszej sytuacji.
Firma w której pracuję dostarcza tonery głównie do przedsiębiorstw publicznych na podstawie umowy po wygranym postępowaniu przetargowym. Do tej pory odbieraliśmy zużyte kasety po tonerach od klientów, przekazywaliśmy profesjonalnemu zbierającemu odpady, z którym mamy podpisaną umowę i on wystawiał KPO bezpośrednio na Zamawiającego. Teraz szczerze mówiąc nie wiem jak postępować. Bo większość Zamawiających chce otrzymać KPO, a my mamy obowiązek odebrać od nich te puste kasety. Tylko jak Oni mogą nas ujmować w KPO skoro my tylko przekazujemy odpady Podmiotowi uprawnionemu. Zazwyczaj w obowiązujących nas umowach jest napisane „Wykonawca jest zobowiązany do odbioru zużytych tonerów i postępowania z nimi zgodnie z obowiązującymi przepisami” Czyli co mamy robić? Rejestrować się w BDO? Ale na jakiej podstawie? A co jak Zamawiający nie oczekuje dostarczenia mu KPO? Bardzo dziękuję za pomoc.

Kasia
Kasia
4 miesięcy temu

Dziń dobry Pani Małgorzato, pozwolę się podpiąć pod wpis bo prowadzę podobną działalność, sprzedaję tonery, jestem nieprofesjonalnym zbierającym bez wpisu do bdo, nasi klienci to małe firmy, które są zwolnione z wpisu do BDO bo zużywają tonery w ilościach mieszczących się w rocznych limitach, nie potrzebują kart, chcą jedynie oddać tonery zużyte w odpowiednie miejsce. Dotychczas mieliśmy umowę z Profesjonalnym zbierającym, ale na ten moment (od nowego roku) odmówili przyjmowania od nas jako że jesteśmy jedyni nieprofesjonalni, których obsługują i nie wiedzą jak nas wprowadzać do systemu a jak twierdzą „nie będą się uczyć nowych przepisów specjalnie dla nas”. Szukam innych rozwiązań. Mamy umowę na współpracę z dostawcą, który jest jednocześnie profesjonalnym zbierającym, jednak umowa nie ma zawartej informacji o możliwości zwrotu płatnego lub bezpłatnego tonerów zakupionych. Mimo wszystko przyjmują tonery bez konieczności posiadania bdo, mają stosowne pozwolenia, wystawiają fakturę na tę okoliczność z opisem „usługa w zakresie wywozu i zagospodarowania odpadów (…)” Czy faktura może zatem pełnić rolę umowy? Czy jest konieczność aby powstała osobna umowa miedzy nami, na moją działalność jako nieprofesjonalnego zbierającego?

Kasia
Kasia
4 miesięcy temu

Bardzo dziękuję za informację. Obecnie poszukuję firmy, z którą mogłabym rozpocząć współpracę. Faktem jest, że wiedza niektórych jest mocno ograniczona i to utrudnia sprawę. Spotkałam się już nawet z tym, że profesjonalny oczekuje, abym załatwiła sobie z urzędu marszałkowskiego zaświadczenie o byciu „nieprofesjonalnym” bo tak im doradził prawnik na wszelki wypadek. Kiedyś napiszę książkę o tym 😉 Mam jeszcze jedno pytanie. Po czym weryfikować czy firma jest profesjonalnym? Wcześniej było to Przedsiębiorstwo Gospodarki Odpadami, a teraz to szukam już wszędzie bo nie mam co wybrzydzać i nie do końca wiem jak to sprawdzać?

Kasia
Kasia
4 miesięcy temu

Ta informacja wiele mi wyjaśnia. Bardzo dziękuję 🙂

Tomasz Gąsienica Mracielnik
Tomasz Gąsienica Mracielnik
2 miesięcy temu
Reply to  Kasia

Witam.
Czy sprzedaż części samochodowych też podlega, czy nie?
Teoretycznie nie ma odpadu…
Pozdrawiam.
Tomek.

Artur
Artur
2 miesięcy temu

Szanowna Pani,
prowadzę sklep, który importuje towar zza granicy. Poszczególne produkty spakowane są do średniej wielkości kartonu – kilka kartonów rocznie. Sam towar nie posiada jednostkowych opakowań (za wyjątkiem kartonów transportowych). Czy w takiej sytuacji powinienem dokonać zgłoszenia BDO i prowadzić ewidencję?

Danny
Danny
2 miesięcy temu

Mam pytanie, zacząłem pracę w jednym z organów administracji publicznej i zainteresował mnie ten temat, ponieważ instytucja, w której pracuję nie jest wpisana do BDO. Co roku zużywane tutaj są ogromne ilości tonerów do drukarek, które kupujemy. Czy w związku z tym musimy rejestrować się w BDO ? Czy może wystarczy np. zapis w umowie z dostawcą, który obliguje go do odbioru zużytych tonerów ?. Jest dużo firm, które utylizują wszelaki sprzęt, działają zgodnie z normami i na koniec wystawiają fakturę za wykonanie takiej usługi. Czy to nie ściąga z obowiązku rejestracji ? jak to wygląda z tej perspektywy ? Pozdrawiam 🙂

Danny
Danny
2 miesięcy temu

Dzień dobry,
Ja z takim pytaniem. Czy instytucje państwowe: urzędy, sądy itp. też mają obowiązek dokonania rejestracji w BDO, mając na względzie to, że kupują i zużywają rocznie ogromną ilość tonerów do drukarek ?