Całkowite zwolnienia spod ADR brzmi nieźle .
Właściwie każdy przewoźnik lub nadawca chciałaby skorzystać z okazji by nie stosować rygorystycznych przepisów. W poprzednich wpisach streściłam pokrótce dwa najczęściej stosowane wyłączenia. Stosowanie ich obniża cenę usługi transportowej ( lub chociaż powinno), ale poza ceną liczą się również inne czynniki. Na przykład czy musimy wystawiać dokument przewozowy, posiadać gaśnice, szkolić pracowników, etc.
Korzystając wyłączeń wskazanych poniżej zupełnie nie musimy się tymi sprawami przejmować. Umysł zarażony wiedzą i świadomością na temat ADR może zadać pytanie: Czy gdy kupię prywatnie 20 l puszkę z farbą, lub butlę z gazem muszę wystawiać dokument przewozowy? Czy mam wpisywać jakieś paragrafy? Czy w ogóle mogę to przewieźć? Nieświadomość jest słodka:). Ale celem moich wpisów jest propagowanie bezpieczeństwa przez przekazywanie darmowych informacji. Dlatego też odpowiadam na powyższe pytania. Nie musisz mieć dla puszki farby dokumentu przewozowego, oraz możesz tę puszkę legalnie przewieźć własnym samochodem osobowym. Poniżej zamieszczam spis wyłączeń. Warto się z nim zapoznać i stosować na co dzień.
Przepisy dotyczące transportu drogowego towarów niebezpiecznych nie musza być stosowane przy przewozie :
- Towarów niebezpiecznych przez osoby prywatne, jeżeli towary te są w opakowaniu przeznaczonym do sprzedaży detalicznej oraz przeznaczone do domowego czy osobistego użytku lub działalności rekreacyjno-sportowej .
- Maszyn, urządzeń lub wyposażenia nie objętych przepisami ADR, a zawierających w swych podzespołach towary niebezpieczne.
- Przewozu o charakterze pomocniczym wobec podstawowej działalności firm w ilościach nie wymagających oznakowania pojazdu ( czyli korzystających z wyłączenia na podstawie 1.3.6). Wyłączeniu temu nie podlegają przewozy o charakterze dystrybucyjnym.
- Wykonywanym lub nadzorowanym przez służby ratownicze, o ile jest on konieczny ze względu na prowadzoną akcję ratowniczą, w szczególności:
- przewozu i holowania pojazdów przewożących towary niebezpieczne, w przypadku gdy pojazdy te uczestniczyły w wypadku lub są uszkodzone; lub
- przewozu mającego na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się towarów niebezpiecznych na miejscu wypadku lub awarii, odzysk tych towarów oraz ich przemieszczanie w miejsce bezpieczne.
- O charakterze ratunkowym związanym z ratowaniem życia ludzi lub ochroną środowiska, jeżeli jest zapewnione bezpieczeństwo tego przewozu.
- Przewozu próżnych nieoczyszczonych stacjonarnych zbiorników magazynowych, które zawierały gazy klasy 2 grup A,O lub F, materiały klas 3 lub 9 należące do II i III grupy pakowania, pod następującymi warunkami:
- Wszystkie otwory, z wyjątkiem otworów dla urządzeń obniżających ciśnienie, są hermetycznie zamknięte.
- Zastosowano środki zapobiegające uwolnieniu się zawartości w normalnych warunkach przewozu; oraz
- ładunek jest unieruchomiony w klatce, koszu lub w innym urządzeniu do przenoszenia lub jest zamocowany na pojeździe lub kontenerze w taki sposób, że nie nastąpi jego obluzowanie lub przesunięcie w normalnych warunkach przewozu.
Istnieją również zwolnienia, które dotyczą przewozu gazów. Zwolnienia te obejmują:
- Gazy znajdujące się w zbiornikach paliwowych pojazdu, służące do jego napędu lub do pracy zamontowanych w nim urządzeń.
- Gazy znajdujące się w zbiornikach paliwowych pojazdów przewożonych jako ładunek, pod warunkiem, że zawór pomiędzy zbiornikiem zawierającym gaz a silnikiem jest zamknięty, a obwód elektryczny odłączony.
- Gazy duszące, obojętne ( grupy A, np. azot, powietrze) i utleniające ( grupy O, np. tlen), których ciśnienie w naczyniu butli lub cysternie w temperaturze 15 °C nie przekracza 200 kPa ( 2 atm), jeśli gazy te w czasie przewozu nie występują w fazie ciekłej.
- Gazy znajdujące się w wyposażeniu eksploatacyjnym pojazdu ( np. w gaśnicach) w tym w częściach zapasowych ( np. w oponach), niniejsze wyłączenie stosuje się również do napompowanych opon przewożonych jako ładunek.
- Gazy znajdujące się w wyposażeniu specjalnym pojazdu ( np. w klimatyzatorach, podgrzewaczach ), jak również zbiorniki zapasowe do takiego wyposażenia lub próżne nieoczyszczone zbiorniki przeznaczone do wymiany przewożone w tej samej jednostce transportowej.
- Próżne nieoczyszczone, stacjonarne zbiorniki ciśnieniowe, pod warunkiem, że podczas przewozu są one zamknięte hermetycznie.
- Gazy zawarte w żywności lub w napojach.
Zwolnienia dotyczące przewozu paliw płynnych w zbiornikach pojazdu. Obejmują one :
- Paliwo znajdujące się w zbiornikach pojazdu, służące do jego napędu lub pracy jego wyposażenia w związku z wykonywaniem operacji transportowej. Paliwo może być przewożone w stałych zbiornikach, odpowiadającym stosownym przepisom i podłączonych bezpośrednio z silnikiem pojazdu lub jego dodatkowym wyposażeniem. Całkowita pojemność zbiorników nie powinna przekraczać 1500 litrów na jednostkę transportową, a pojemność zbiornika zamocowanego na przyczepie nie powinna przekraczać 500 litrów. W zbiornikach przenośnych może być przewożonych jedynie 60 litrów paliwa. Ograniczeń tych nie stosuje się do pojazdów służb ratowniczych.
- Paliwo znajdujące się w zbiornikach pojazdu lub innych środków transportu ( np. lodzi) przewożonych jako ładunek, jeżeli paliwo to przeznaczone jest do ich napędu lub pracy ich wyposażenia.
Sylwia Zielińska
Doradca ADR/RID/IATA-DGR/IMDG-Code
tel: 604 511 661