Nowy Rok i nowe rozporządzenie Ministra Klimatu w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów. I w końcu ukłon w stronę małych przedsiębiorców.
Co to w praktyce oznacza?
Lista odpadów została rozszerzona między innym o odpady opakowaniowe z grupy 15 katalogu odpadów. Co ważne zostały również uwzględnione odpady opakowaniowe NIEBEZPIECZNE tzn.:
15 01 10* – Opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone – limit 200 kg na rok,
15 01 11* – Opakowania z metali zawierające niebezpieczne porowate elementy wzmocnienia konstrukcyjnego inne niż z azbestu, włącznie z pustymi pojemnikami ciśnieniowymi – limit 50 kg na rok.
(w rozporządzeniu kod 15 01 11* jest określone jako kod ex ponieważ nie obejmuje opakowań mogących zawierać azbest – tak jak oryginalny kod z katalogu odpadów).
Kto dzięki temu został zwolniony z obowiązku?
Np. zakłady fryzjerskie stosujące lakiery do włosów po których zostają puste opakowania ciśnieniowe. 50 kg to wystarczająco dużo, aby małe, a nawet średnie zakłady mogły skorzystać z ulgi.
Również małe zakłady rzemieślnicze, jak stolarze i inna drobna produkcja z drewna, ponieważ opakowania niebezpieczne zostają po klejach i lakierach, a w rozporządzeniu znajdziemy dodatkowo kod 03 01 05, czyli Trociny, wióry, ścinki, drewno, płyta wiórowa i fornir inne niż wymienione w 03 01 04 – limit 20 ton na rok. Proszę jednak zwrócić uwagę, że nie mogą być do odpady zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi bo wtedy obowiązuje nas już kod 03 01 04, a ten nie jest zwolniony.
Jeżeli wytwarzacie tylko odpady komunalne, czyli podobne do tych które powstają w gospodarstwie domowym z wyjątkiem odpadów niebezpiecznych oraz wytwarzacie odpady w rodzajach i ilościach podanych w wyżej wskazanym rozporządzeniu to NIE MUSICIE SIĘ REJESTROWAĆ W BDO.
Kilka porad na wypadek kontroli:
Proszę mieć na uwadze, że brak obowiązku rejestrowania się w BDO nie zwalnia Państwa z prawidłowego postępowania z odpadami. Przekazując je uprawnionemu podmiotowi (czyli takiemu, który jest wpisany w BDO np. z zakresu zbierania tych odpadów) nie musicie wystawiać Karty Przekazania Odpadu, ale w trakcie kontroli możecie zostać zapytani co z odpadami robicie. Wtedy trzeba wskazać inspektorowi co robicie z odpadami.
Jak kontrolujący może zważyć ilość waszych odpadów mimo, że nie prowadzicie ewidencji? Na podstawie faktur zakupowych. Jeżeli pusta puszka po lakierze, czy innych substancjach waży, załóżmy 50 g, to zakup na fakturach będziemy mieć zakup w całym roku na 1500 szt. to już wychodzi nam masa odpadu 75 kg, czyli więcej niż przewidziany limit.
Właśnie tak to będą oceniać osoby kontrolujące naszą firmę. Będą szacować na podstawie dostępnych informacji np. na podstawie faktur zarówno zakupowych, jak i sprzedażowych, sposobu produkcji, czy rodzaju prowadzenia działalności.
Dlatego zanim skorzystacie ze zwolnienia sprawdźcie ile waży wasze puste opakowanie, a ile kupujecie w roku produktu. Popatrzcie także na inne kody odpadów w podanym rozporządzeniu.
Pamiętajcie też, że jeżeli macie jakąkolwiek, nawet najmniejszą produkcję, ale pakujecie swoje towary w opakowania, to mimo braku obowiązku wpisu do BDO z zakresu wytwarzania odpadów, należy rozliczać się z opłaty produktowej i również w tym zakresie uzyskać wpis do BDO.
W przypadku wątpliwości zapraszam do pisania komentarzy ale w pierwszej kolejności proszę o prześledzenie odpowiedzi w poprzedni artykułach dotyczących BDO. Pomimo wielkich chęci nie jestem w stanie odpowiedzieć na każdy komentarz ale w wielu przypadkach odpowiedzi już padły 🙂
Czekamy ciągle na spełnienie obietnicy Rządu o przesunięciu pod o 6 miesięcy ale na razie przedsiębiorców którzy nie mogą skorzystać ze zwolnienia na podstawie rozporządzenia, BDO obowiązuje bez żadnej taryfy ulgowej.
Pozdrawiam Małgorzata Solarka spec. ds. ochrony środowiska
Pani Małgorzato,
jeżeli w świetle nowych przepisów nie podlega się temu wpisowi, a złożyłam wpis pod koniec grudnia ( nie mam jeszcze numeru )- to czy mogę dokonać wykreślenia wpisu ?
oczywiście tylko proszę poczekać na dane do logowania ponieważ wnioski składamy od 2 stycznia tylko elektronicznie. W menu bocznym wybiera Pani opcje wnioski i dalej wniosek o wykreślenie.
Chodziło mi o to, ze przedsiębiorcy mylą wprowadzanie np. opakowań na rynek a ilość odpadów pochodzących z opakowań zwolnionych z ewidencji wskazanych w rozporządzeniu.
szereg ciekawych informacji, jednak ani tutaj, ani nigdzie indziej wciąż nie mogę uzyskać odpowiedzi na konkretne pytanie:
czy jeśli sprzedaję towar w opakowaniu fabrycznym zakupiony w polskiej hurtowni, i jako sklep wysyłkowy pakuję go np. w pusty karton (opakowanie transportowe) zakupiony u polskiego producenta opakowań, to jestem wprowadzającym produkt w opakowaniu na rynek, a co za tym idzie podlegam wpisowi do BDO ?
Ustawa o Odpadach mówi wyraźnie, że wprowadzającym na rynek jest ten podmiot, który po raz pierwszy wprowadzi na rynek towar w opakowaniu. Czy dodane do tego towaru jakiekolwiek opakowanie transportowe czyni z niego nowy produkt w opakowaniu ?
jeżeli kupuje Pan od polskiego dostawcy i nie przepakowuje Pan towaru (np. w mniejsze opakowania), a jedynie zabezpiecza na czas transportu do klienta np. pocztą lub kurierem to w mojej ocenie nie wprowadza Pan opakowań. Czym innym jest opakowanie zabezpieczające na czas przesyłki pocztą lub kurierem, a czym innym samo opakowanie produktu.
Dziękuję za odpowiedź. Ja rozumiem ustawową różnicę między opakowaniem jednostkowym, a opakowaniem transportowym (zabezpieczającym). Jednakże urzędy marszałkowskie w wielu podobnych, w zasadzie identycznych sytuacjach twierdzą, że wysyłka wprowadzonego już na rynek w opakowaniu jednostkowym przez np. hurtownię, i zabezpieczenia go przez nas pudełkiem tekturowym czy folią strech jest kwalifikowane również jako wprowadzenie produktu w opakowaniu i przedsiębiorca wykonujący taką działalność podlega wpisowi do BDO.
Przeczytałem chyba wszystkie artykuły na temat BDO i te wątpliwości nie są rozwiane. Urzędy każą się rejestrować, ja przeczytałem ustawę o odpadach i z niej nie wynika wprost, że jesteśmy wprowadzającymi opakowania czy produkty z opakowań po raz pierwszy do obrotu. Jeśli chodzi o opakowania lub produkty w opakowaniach – wprowadzającym na rynek jest ten, kto po raz pierwszy wprowadza je do obrotu na rynku polskim w celu używania lub dystrybucji. Przecież sklep nie produkuje opakowania, tylko jego producent tak samo, jak sklep nie jest wprowadzającym na rynek po raz pierwszy towaru, jeśli oczywiście kupił go np. w hurtowni a nie sam importował.
To jest jedno wielkie niedomówienie i dotyczy w zasadzie całej branży e-handlu.
powiem Panu szczerze, że pogrzebałam i sama zgłupiałam. Do tej pory było dla mnie jasne, że opakowanie do przesyłki pocztą, kurierem czy w dzisiejszych czasach do paczkomatu nie podlegały pod obowiązek ponieważ Ministerstwo Ochrony Środowiska opublikowało swojego czasu Katalog wyrobów, które traktowane są jako asortymenty opakowaniowe i koperta pocztowa (może być foliowa jak u kuriera) wskazane są jako NIE opakowania. Ale teraz tej listy nigdzie znaleźć nie mogę. W moim odczuciu jedyną możliwością uzyskania 100% pewności jest wystąpienie z prośbą o interpretacje w tym zakresie do Ministerstwa Ochrony Środowiska. Wciągam więc ten temat na moją „to do list” i jak tylko trochę się uwolnię od obowiązków to do nich napiszę.
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Kuba
5 stycznia 2020
Także to znalazłem – koperta na list nie, ale koperta bąbelkowa na towar już tak. Opakowania tekturowe, folie, taśmy, wypełniacze – także są kwalifikowane jako asortymenty opakowaniowe.
Mam pytanie jak przyjmować odpady do systemu BDO ( czy je przyjmować ) od podmiotów ( firm ) zwolnionych z ewidencjonowania odpadów np klient przekazał nam 20 kg sprzętu elektronicznego. nasza Firma zbiera odpady i podlega obowiązkowi ewidencjonowania a firma która mam przekazała odpady już nie. My te odpady przekazujemy dalej.
Ta strona używa plików cookie, aby poprawić Twoje oczekiwania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz.AkceptujWięcej
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Bożena
2 stycznia 2020Pani Małgorzato,
jeżeli w świetle nowych przepisów nie podlega się temu wpisowi, a złożyłam wpis pod koniec grudnia ( nie mam jeszcze numeru )- to czy mogę dokonać wykreślenia wpisu ?
Małgorzata Solarska
2 stycznia 2020Szanowna Pani,
oczywiście tylko proszę poczekać na dane do logowania ponieważ wnioski składamy od 2 stycznia tylko elektronicznie. W menu bocznym wybiera Pani opcje wnioski i dalej wniosek o wykreślenie.
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Kuba
7 stycznia 2020Jest Pani pewna, że nowe rozporządzenie dotyczy akurat Pani działalności ?
Małgorzata Solarska
8 stycznia 2020Szanowny Panie,
Rodzaj działalności nie ma znaczenia tylko rodzaj odpadów 🙂
Z wyrazami szacunku
Małgorzata Solarska
Kuba
8 stycznia 2020Chodziło mi o to, ze przedsiębiorcy mylą wprowadzanie np. opakowań na rynek a ilość odpadów pochodzących z opakowań zwolnionych z ewidencji wskazanych w rozporządzeniu.
streter
3 stycznia 2020Witam,
150 puszek po lakierach po 50g to 7,5 kg w skali roku a nie 75kg:-))))))
Małgorzata Solarska
3 stycznia 2020Dziękuję za uwagę, już poprawiłam. Nie można być dobrym we wszystkim… mnie zawiodła matematyka, albo ja ją 🙂
Kuba
4 stycznia 2020Pani Małgorzato,
szereg ciekawych informacji, jednak ani tutaj, ani nigdzie indziej wciąż nie mogę uzyskać odpowiedzi na konkretne pytanie:
czy jeśli sprzedaję towar w opakowaniu fabrycznym zakupiony w polskiej hurtowni, i jako sklep wysyłkowy pakuję go np. w pusty karton (opakowanie transportowe) zakupiony u polskiego producenta opakowań, to jestem wprowadzającym produkt w opakowaniu na rynek, a co za tym idzie podlegam wpisowi do BDO ?
Ustawa o Odpadach mówi wyraźnie, że wprowadzającym na rynek jest ten podmiot, który po raz pierwszy wprowadzi na rynek towar w opakowaniu. Czy dodane do tego towaru jakiekolwiek opakowanie transportowe czyni z niego nowy produkt w opakowaniu ?
Małgorzata Solarska
4 stycznia 2020Szanowny Panie,
jeżeli kupuje Pan od polskiego dostawcy i nie przepakowuje Pan towaru (np. w mniejsze opakowania), a jedynie zabezpiecza na czas transportu do klienta np. pocztą lub kurierem to w mojej ocenie nie wprowadza Pan opakowań. Czym innym jest opakowanie zabezpieczające na czas przesyłki pocztą lub kurierem, a czym innym samo opakowanie produktu.
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Kuba
4 stycznia 2020Dziękuję za odpowiedź. Ja rozumiem ustawową różnicę między opakowaniem jednostkowym, a opakowaniem transportowym (zabezpieczającym). Jednakże urzędy marszałkowskie w wielu podobnych, w zasadzie identycznych sytuacjach twierdzą, że wysyłka wprowadzonego już na rynek w opakowaniu jednostkowym przez np. hurtownię, i zabezpieczenia go przez nas pudełkiem tekturowym czy folią strech jest kwalifikowane również jako wprowadzenie produktu w opakowaniu i przedsiębiorca wykonujący taką działalność podlega wpisowi do BDO.
Przeczytałem chyba wszystkie artykuły na temat BDO i te wątpliwości nie są rozwiane. Urzędy każą się rejestrować, ja przeczytałem ustawę o odpadach i z niej nie wynika wprost, że jesteśmy wprowadzającymi opakowania czy produkty z opakowań po raz pierwszy do obrotu. Jeśli chodzi o opakowania lub produkty w opakowaniach – wprowadzającym na rynek jest ten, kto po raz pierwszy wprowadza je do obrotu na rynku polskim w celu używania lub dystrybucji. Przecież sklep nie produkuje opakowania, tylko jego producent tak samo, jak sklep nie jest wprowadzającym na rynek po raz pierwszy towaru, jeśli oczywiście kupił go np. w hurtowni a nie sam importował.
To jest jedno wielkie niedomówienie i dotyczy w zasadzie całej branży e-handlu.
Małgorzata Solarska
5 stycznia 2020Szanowny Panie,
powiem Panu szczerze, że pogrzebałam i sama zgłupiałam. Do tej pory było dla mnie jasne, że opakowanie do przesyłki pocztą, kurierem czy w dzisiejszych czasach do paczkomatu nie podlegały pod obowiązek ponieważ Ministerstwo Ochrony Środowiska opublikowało swojego czasu Katalog wyrobów, które traktowane są jako asortymenty opakowaniowe i koperta pocztowa (może być foliowa jak u kuriera) wskazane są jako NIE opakowania. Ale teraz tej listy nigdzie znaleźć nie mogę. W moim odczuciu jedyną możliwością uzyskania 100% pewności jest wystąpienie z prośbą o interpretacje w tym zakresie do Ministerstwa Ochrony Środowiska. Wciągam więc ten temat na moją „to do list” i jak tylko trochę się uwolnię od obowiązków to do nich napiszę.
Pozdrawiam
Małgorzata Solarska
Kuba
5 stycznia 2020Także to znalazłem – koperta na list nie, ale koperta bąbelkowa na towar już tak. Opakowania tekturowe, folie, taśmy, wypełniacze – także są kwalifikowane jako asortymenty opakowaniowe.
Krzysztof Tabaka
13 stycznia 2020Witam !!!
Mam pytanie jak przyjmować odpady do systemu BDO ( czy je przyjmować ) od podmiotów ( firm ) zwolnionych z ewidencjonowania odpadów np klient przekazał nam 20 kg sprzętu elektronicznego. nasza Firma zbiera odpady i podlega obowiązkowi ewidencjonowania a firma która mam przekazała odpady już nie. My te odpady przekazujemy dalej.