ADR, Doradca ADR, Nadzorowanie pojazdów

Nadzorowanie pojazdów ADR

Nadzorowanie to nie konwojowanie, ufff.
Ale niektórym się tak wydaje. Dlatego też postanowiłam, że napiszę dzisiaj króciutki wpis na temat obowiązku nadzorowania pojazdów przewożących towary niebezpieczne ADR. Mam nadzieje, że dzięki tym informacjom, nikt  nie będzie miał wątpliwości jak wygląda prawidłowe nadzorowanie i jakich towarów niebezpiecznych dotyczy.

Pojazdy z jakimi towarami niebezpiecznymi podlegają nadzorowaniu?

Przede wszystkim pojazdy przewożące towary niebezpieczne klasy 1 – materiały wybuchowe. Nadzorowanie jest wymagane wówczas gdy całkowita ilość netto towarów wybuchowych przekracza limity podane poniżej: Continue Reading

ADR, Doradca ADR, Raport Powypadkowy

Raport powypadkowy ADR

Niekiedy pomimo tego, że zachowaliśmy wszystkie zasady bezpieczeństwa i tak dochodzi do niespodziewanych niebezpiecznych sytuacji.  Jeżeli podczas załadunku, przewozu czy rozładunku towarów niebezpiecznych miał miejsce poważny wypadek czy awaria to wówczas obowiązkowo należy, w terminie najpóźniej 14 dni  od zdarzenia, sporządzić raport powypadkowy.

Kto musi sporządzać raport powypadkowy?

Jeśli poważny wypadek lub awaria miały miejsce podczas załadunku – raport  sporządza doradca ds. bezpieczeństwa wyznaczony u załadowcy . Jeżeli wypadek lub awaria miały miejsce podczas transportu – to wówczas doradca bezpieczeństwa firmy transportowej. I tak dalej analogicznie składa raport powypadkowy napełniający lub odbiorca.

Już w tej sytuacji jak na dłoni widać, że nie tylko firmy transportowe mają obowiązek wyznaczyć doradcę ds. bezpieczeństwa. Obowiązek ten dotyczy w równej mierze każdego z uczestników transportu towarów niebezpiecznych – do nadawcy do odbiorcy, ponieważ na każdym etapie potrzebne jest profesjonalne wsparcie.

PAMIĘTAJ O KAŻDYM INCYDENCIE ZWIĄZANYM Z TOWARAMI NIEBEZPIECZNYMI INFORMUJ SWOJEGO DORADCĘ DS. BEZPIECZEŃSTWA !!!

Czy zawsze należy sporządzać raport powypadkowy?

Continue Reading

ADR, Doradca ADR

ADR – postępowanie w razie zagrożenia i pożaru

Materiały niebezpieczne  mogą stwarzać poważne  zagrożenia dla  ludzi, zwierząt czy środowiska  naturalnego.  Dokładne przestrzeganie przepisów ADR ma   zminimalizować ryzyko przewozu towarów niebezpiecznych i ułatwić odpowiednim służbom przeprowadzenie  skutecznej akcji  ratowniczej.

Przeszkolony kierowca sprawnie wykonujący zalecenia instrukcji wypadkowej oraz  wyczerpująco informujący służby ratownicze  może przyczynić się do znacznego  ograniczenia negatywnych  konsekwencji wypadku, wycieku czy innego uwolnienia się ładunku niebezpiecznego. Niezmiernie ważne jest  aby kierowca lub inny członek załogi byli przygotowani  do podjęcia  skutecznych wstępnych działań ratunkowych.

Należy jednak pamiętać, że kierowca lub inny członek załogi ma tylko przygotować ( jeżeli nie zagraża  to wprost  jego życiu i zdrowiu) miejsce zdarzenia do czasu przybycia właściwych służb ratowniczych. Continue Reading

Doradca ADR, Opakowania ADR

Opakowanie ADR – oznakowanie i certyfikacja

Opakowanie ADR musi posiadać odpowiednie oznakowanie i certyfikację. Na każdym etapie procesu transportowego należy weryfikować  poprawność oraz czytelność oznakowania. Warto pamiętać, że obowiązkiem nadawcy jest m.in używanie opakowań, które nie dość, że jest odpowiednie dla danego rodzaju  towarów niebezpiecznych, to również jest ono certyfikowane oraz prawidłowo oznakowane.

Przewoźnik również powinien umieć sprawdzić poprawność oznakowania i certyfikację opakowania.  Powodem tego jest fakt, że odpowiedzialność na drodze za nieprawidłowe oznakowanie lub użycie nieprawidłowych opakowań ( niecertyfikowanych) oznacza konsekwencje właśnie dla niego. Kontrola ITD może się ponadto przedłużyć o dodatkowe godziny!

Kierowca podczas podczas załadunku towarów niebezpiecznych powinien być stale obecny, nadzorować proces załadunku sprawdzając jakość opakowań, jego certyfikację oraz oznakowanie.  Bardzo ważne jest sprawdzenie czy oznakowanie na opakowaniu jest zgodne z zapisami w dokumencie przewozowym. Zdarza się bowiem, że zapis w dokumencie przewozowym wskazuje zupełnie inne towary niebezpieczne, niż te które są rzeczywiście załadowane. Za takie rozbieżności odpowiada  kierowca.

Jak prawidłowo powinny być oznakowanie opakowania  stosowane  do przewozu  towarów niebezpiecznych? Continue Reading

Opakowania ADR

Opakowania ADR i ich rodzaje.

Materiały niebezpieczne przewożone w sztukach przesyłki muszą  być zapakowane  w  odpowiednie opakowania. Umowa ADR określa wymagania dotyczące konstrukcji oraz typów opakowań, odpowiedniego ich  oznakowania, badania. Zastosowanie odpowiedniego opakowania  ma kolosalne znaczenie  dla  zachowania bezpieczeństwa transportu, gdyż  używanie  nieodpowiednich opakowań może przyczynić się do zwiększenia ryzyka  uwolnienia ładunku.

Jakie  wyróżniamy  rodzaje opakowań?

Wyróżniamy  cztery  rodzaje  opakowań
Continue Reading

Doradca ADR, Odpady niebezpieczne

Transport odpadów medycznych.

Transport odpadów medycznych jest skomplikowany.  Należy do niego podejść w sposób dwojaki. Z jednej strony trzeba pamiętać, że przewożone są odpady i tym samym musimy spełnić wszystkie wymagania dotyczące transportu odpadów. Z drugiej jednak strony odpady medyczne są towarami niebezpiecznymi i to właśnie w przepisach ADR należy szukać szczegółowych  wytycznych dla tego transportu.

Co jest odpadem medycznym?

Continue Reading

Doradca ADR, Doradca IMDG, IMDG

1.1.4.2 ADR czyli przewóz towarów niebezpiecznych w łańcuchu transportowym zawierającym przewóz morski lub lotniczy.

Jeżeli przewóz towarów niebezpiecznych realizowany jest drogą lądową oraz morska/lotniczą, to osoba dociekliwa zada pytanie: ” Jak powinna być oznakowana sztuka przesyłki, kontener, cysterna”? Przecież przepisy np ADR i IMDG różnią się w tym względzie. Inne oznakowanie jest wymagane podczas transportu drogowego a inne podczas transportu morskiego. Odpowiedz na to pytanie możemy odnaleźć w przepisach 1.1.4.2 ADR. I to właśnie o nich będzie dzisiejszy wpis.

1.1.4.2 niepozorny przepis znajdujący się w Umowie ADR wskazuje „niższość przepisów” drogowych nad morskimi czy lotniczymi. Sztuki przesyłki, kontenery, cysterny przenośne, które nie spełniają wymagań ADR w zakresie pakowania, pakowania razem, oznakowania i stosowania nalepek ostrzegawczych, które jednak są zgodne z wymaganiami Kodeksu IMDG czy Instrukcji Technicznych ICAO powinny być dopuszczone do przewozu multimodalnego jeśli zostaną spełnione poniższe warunki:

  • zamiast oznakowania zgodnego z ADR jest oznakowanie zgodne z wymaganiami IMDG ( transport morski) lub ICAO ( transport lotniczy);
  • pakowanie razem powinno być zgodne z wymaganiami IMDG/ICAO;
  • w przewozie zawierającym transport morski jeśli kontenery, cysterny przenośne lub kontenery-cysterny nie są oznakowane i zaopatrzone w nalepki ostrzegawcze zgodnie z działem 5.3 ADR to powinny być one oznakowane zgodnie z działem 5.3 kodeksu IMDG

Należy pamiętać, że jednostki transportowe, które nie są oznakowane nalepkami ostrzegawczymi zgodnie z przepisami ADR, powinny być oznakowane tablicami barwy pomarańczowej.

Dodatkowo przepis 1.1.4.2 upoważnia nas do zastąpienia drogowego dokumentu przewozowego ( np. CMR) dokumentem multimodalnym, który zawiera informacje wymagane przepisami morskimi lub lotniczymi. Innymi słowy nie musimy wypełniać dwóch osobnych dokumentacji na transport drogowy i morski. Jest prościej, ale należy pamiętać, że obowiązkowym elementem takiego dokumentu multimodalnego jest umieszczenie zapisu: „PRZEWÓZ ZGODNY Z 1.1.4.2.1”. 

Sylwia Zielińska
Doradca ADR/RID/IATA-DGR/IMDG-Code

Potrzebujesz skonsultować swój transport? Napisz do Nas biuro@niebezpiecznalogistyka.pl
Chcesz przeszkolić pracowników? Zapoznaj się z ofertą szkoleń – kalendarz szkoleń

Doradca IMDG, IMDG

Segregacja towarów niebezpiecznych

Segregacja towarów niebezpiecznych jest procesem oddzielenia od siebie dwóch substancji niebezpiecznych, które mogą ze sobą reagować w sposób zwiększający podstawowe zagrożenia. W przepisach IMDG mówimy wówczas o niezgodności substancji niebezpiecznych. W transporcie drogowym podobną funkcję pełnią zakazy ładowania razem, ale w porównaniu do segregacji są zdecydowanie łatwiejsze do zastosowania.

Oddzielenie uzyskuje się na statku poprzez zachowanie pewnych określonych odległości pomiędzy niezgodnymi towarami niebezpiecznymi, zastosowanie oddzielenia grodzami bądź całymi pokładami lub przez kombinację wszystkich powyższych sposobów.

W kodeksie IMDG zastosowano cztery sposoby oddzielania: Continue Reading

IMDG

Sztauowanie towarów niebezpiecznych.

Dzisiaj, zgodnie z obietnicą, poruszę temat transportu morskiego towarów niebezpiecznych. Wpisy o transporcie morskim zacznę od tematyki niewystępującej w transporcie drogowym a więc od sztauowania oraz segregacji.

Sztauowanie towarów niebezpiecznych to jest nic innego jak prawidłowe rozmieszczenie  ładunku na statku w celu  zachowania bezpieczeństwa transportu oraz ochrony środowiska. Uzależnione jest one przede wszystkim od rodzaju towaru niebezpiecznego, ale również od rodzaju statku na którym będziemy towary niebezpieczne rozmieszczać.

Większość towarów niebezpiecznych ( poza klasą 1 – materiały wybuchowe) ma przypisane 5 kategorii sztauerskich. Znajomość tych kategorii daje możliwość wybrania:

  • odpowiedniego rodzaju statku, oraz
  • położenia na jednostce ( do wyboru na lub pod pokładem).

Continue Reading

IMDG

Załadunek towarów wybuchowych na statek w Porcie Gdańskim

Moje wszystkie wpisy dotychczas dotyczyły transportu drogowego. Ale przecież nie tylko tym się zajmuję. Chciałam po prostu dotychczas skupić się na transporcie drogowym. Naszedł jednak czas, żeby od czasu do czasu napisać coś na temat transportu towarów niebezpiecznych drogą morską – IMDG. Niedługo opiszę zasady sztauowania i segregacji towarów niebezpiecznych na statku.

Continue Reading