Kalendarz szkoleń Niebezpieczna Logistyka
Szkolenia stanowiskowe ADR o tym nie mówi się za często. Chyba każdy w swoim zakładzie pracy przechodził szkolenia BHP, ponieważ pracodawcy mają świadomość, że nawet pracownik biurowy musi mieć szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Natomiast jeśli chodzi o szkolenia transportowe to większość uważa, że dotyczą one jedynie kierowców. A tak nie jest. Przepisy umowy ADR przewidują, że każda osoba, której obowiązki i odpowiedzialność dotyczą przewozu towarów niebezpiecznych jest zobowiązana odbyć odpowiednie przeszkolenie adekwatne do jego obowiązków i odpowiedzialności. Szkolenia te dotyczą również kierowców przewożących materiały niebezpieczne bez obowiązku wywieszania pomarańczowych tablic – czyli korzystających z wyłączeń.Utrata dobrej reputacji – naruszenia ADR
Rok 2017 serwuje nam sporą dawkę zmian i nowości.
Jedną z nich jest utrata dobrej reputacji przewoźnika w konsekwencji naruszeń przepisów ADR. Przewoźnicy boją się, że łatwiej stracą licencję, ponieważ naruszenia będą teraz znacznie surowiej karane. Ja myślę, że te zmiany idą w dobrym kierunku.
Wprowadzane od wielu lat regulacje dotyczące transportu drogowego towarów niebezpiecznych mają na celu zabezpieczenie ludzi i środowiska przed stwarzanymi przez te towary zagrożeniami. Bez względu na to czy wymogi te wydają nam się wyśrubowane, mają one na celu wprowadzenie pewnego odpowiedniego standardu bezpieczeństwa. Każdy z nas oczekuje, że profesjonalista zachowa się profesjonalnie. Przewoźnik jest profesjonalistą, wiec wymagam od niego świadomego, rzetelnego spełniania wymogów bezpieczeństwa.
Continue Reading
ADR 2017-2019
Przepisy ADR zmieniają się w cyklu dwuletnim. W tym roku wchodzi w życie ADR 2017 – 2019. Jak zawsze wprowadzi wiele zmian i jak zwykle, chociaż mamy już rok 2017, przepisy w wersji polskiej nie są jeszcze dostępne. Oczywiście do końca czerwca 2017 roku obowiązuje okres przejściowy, w którym możemy stosować przepisy umowy ADR 2015. Ustawodawca zapomina jednak, że warto mieć trochę czasu, żeby móc spokojnie przygotować się do zmian.
Uwaga Uwaga! W dniu 09.06.2017 zostało ogłoszone oświadczenie rządowe w sprawie wejścia w życie zmian do załączników A i B Umowy Europejskiej ADR.
Tekst Umowy ADR ( żeby nie kupować za grubą kasę ) możecie odnaleźć tutaj :
Co wprowadza ADR 2017 – 2019?
Tym razem zmiany są naprawdę istotne. w związku z tym, że jest ich dużo wpis będzie obszerny lub podzielony na części.
Nowe definicje:
Doradca ADR
Doradca ADR – szansa na wprowadzenie w firmie dobrych praktyk czy tylko przykry obowiązek?
Sama jestem od kilkunastu lat doradca ADR. Na pewno nie postrzegam tej rzeczywistości w sposób obiektywny, ale sądzę, że moje subiektywne opinie, przeplatane obiektywnymi faktami (np. wymogami ustawowymi), doprawione informacjami zwrotnymi od moich klientów, mogą być ciekawe. W dzisiejszym wpisie postaram się przedstawić wam zawód doradcy ds. bezpieczeństwa z każdego punktu widzenia.
Ustawowy punkt widzenia.
Umowa międzynarodowa ADR dość jasno precyzuje podmioty zobowiązane do wyznaczenia doradcy ADR, wskazuje ona : każde przedsiębiorstwo, którego działalność obejmuje przewóz towarów niebezpiecznych albo związane z nim pakowanie, załadunek, napełnianie lub rozładunek, powinno wyznaczyć jednego lub więcej doradców ADR. Continue Reading
Sprawozdanie roczne ADR
Sprawozdanie roczne ADR – to jest to o czym myśli doradca pod koniec każdego roku.
Myślę i ja. Jest to idealny moment żeby je scharakteryzować. Opisać kto jakie ma prawa i obowiązki, wskazać ustawowe terminy, oraz wymienić czyhające na nas kary.
Nad sensem corocznego raportowania nie będę się skupiać, celem jego bowiem nie jest, jakby się mogło wydawać, statystyka ilości przewożonych towarów niebezpiecznych. Celem sprawozdań rocznych ADR jest zbieranie danych o podmiotach zajmujących się przewozem, załadunkiem, rozładunkiem.
Statystyki, na podstawie danych ze sprawozdań są tworzone, ale można się zastanowić nad ich realnością jeśli każdy kilogram towaru niebezpiecznego może być przewieziony przez kilku przewoźników a oczywiście każdy z nich złoży sprawozdanie 🙂 Continue Reading
Wesołych Świąt
Idą Święta, więc chciałabym złożyć Wam najserdeczniejsze życzenia. Niech ten wyjątkowy czas upłynie wam w miłej, spokojnej atmosferze. Życzę Wam realizacji najskrytszych marzeń, dużo szczęścia i sukcesów. A w Nowym Roku życzę optymizmu, poznawania wspaniałych ludzi, samorozwoju i satysfakcji. Czyli generalnie to czego sama bym sobie życzyła:)
Całkowite zwolnienia spod ADR
Całkowite zwolnienia spod ADR brzmi nieźle .
Właściwie każdy przewoźnik lub nadawca chciałaby skorzystać z okazji by nie stosować rygorystycznych przepisów. W poprzednich wpisach streściłam pokrótce dwa najczęściej stosowane wyłączenia. Stosowanie ich obniża cenę usługi transportowej ( lub chociaż powinno), ale poza ceną liczą się również inne czynniki. Na przykład czy musimy wystawiać dokument przewozowy, posiadać gaśnice, szkolić pracowników, etc.
Korzystając wyłączeń wskazanych poniżej zupełnie nie musimy się tymi sprawami przejmować. Umysł zarażony wiedzą i świadomością na temat ADR może zadać pytanie: Czy gdy kupię prywatnie 20 l puszkę z farbą, lub butlę z gazem muszę wystawiać dokument przewozowy? Czy mam wpisywać jakieś paragrafy? Czy w ogóle mogę to przewieźć? Nieświadomość jest słodka:). Ale celem moich wpisów jest propagowanie bezpieczeństwa przez przekazywanie darmowych informacji. Dlatego też odpowiadam na powyższe pytania. Nie musisz mieć dla puszki farby dokumentu przewozowego, oraz możesz tę puszkę legalnie przewieźć własnym samochodem osobowym. Poniżej zamieszczam spis wyłączeń. Warto się z nim zapoznać i stosować na co dzień. Continue Reading
Zwolnienia ADR
Zwolnienia ADR – jest ich kilka ale dzisiaj skupię się na zwolnieniu na podstawie kategorii transportowej.
O wyłączeniu LQ pisałam niedawno. Tym razem przedstawię wam częściowe zwolnienie spod przepisów ADR ( w transporcie morskim to wyłączenie nie obowiązuje). Wyłączenie na podstawie ilości przewożonych w jednostce transportowej ( 1.1.3.6 ADR). Wielu przewoźników, spedytorów określa je mianem 1000 punktów. Polega ona na określeniu limitu ładunku towarów niebezpiecznych na pojazd, bez względu na wielkość opakowania. Opakowania, w tym wypadku, powinny spełniać wszelkie wymogi dotyczące certyfikacji i oznakowania.
Jak praktycznie korzystać w tego zwolnienia ADR?
Wszystkie towary niebezpieczne w kolumnie 15 tabeli 3.2 zaklasyfikowane są do jednej z pięciu kategorii transportowych 0, 1, 2, 3 lub 4.
LQ
W tym wpisie przedstawiam wam główne wyłączenie spod przepisów ADR i IMDG – czyli ograniczone ilości, limited quantities/ LQ. Podpowiem wam jakie wymagania należy spełnić, żeby skutecznie stosować to wyłączenie. Jakie ewentualne pułapki mogą na was czekać, ale przede wszystkim jakie korzyści dzięki temu wyłączeniu uzyskacie.
Już na wstępie powinnam podkreślić, że nie będziemy liczyć do 1000 punktów, ponieważ dotyczy to innego wyłączenia, o którym świadomie dzisiaj nie napiszę.
Charakterystyka wyłączenia LQ.
Towary niebezpieczne stwarzają zagrożenie dla ludzi i przyrody. Jednym z głównych sposobów zabezpieczenia środowiska przed niebezpieczeństwem jest stosowanie odpowiednio przebadanych, certyfikowanych i tym samym drogich opakowań. Opakowania te poddawane są wielu badaniom m.in na szczelność, ciśnienie, zgniatanie. Wszytko to w celu skutecznego utrzymania towarów niebezpiecznych wewnątrz opakowania, nawet w okolicznościach temu niesprzyjających, czyli np podczas wypadku.
Pakowanie towarów niebezpiecznych w małe opakowania wewnętrzne, dodatkowo umieszczone w opakowaniu zewnętrznym, na tyle jednak zmniejsza zagrożenie wydostania się jednorazowo dużej ilości substancji do środowiska, że ONZ podjęło decyzję o możliwości stosowania tańszych opakowań niecertyfikowanych i nie stosowaniu, podczas przewozu, wielu innych przepisów.
A teraz do szczegółów.
Przemyślenia po szkoleniu IMDG
Szkolenie IMDG. Rozważania doradcy ADR po szkoleniu morskim.
Siedzę przed monitorem i zastanawiam się jak ocenić to szkolenie na którym byłam ( więcej na ten temat na wpisie Szkolenie IMDG. Mój poziom oczekiwań wobec tego szkolenia był duży. Wynikał on z tego, że szkolenie było długie ( 3 dni ), drogie ( 1850 zł plus koszty), oraz bardzo przeze mnie wyczekiwane. Dodatkowo obserwowałam to szkolenie z punktu widzenia praktyka, szkoleniowca i wykładowcy uniwersyteckiego.
I właśnie w taki sposób, jako doświadczony doradca ADR, będę musiała podzielić ocenę. Ponieważ prowadzący jest doświadczonym praktykiem, dlatego kursant, który ma świadomość tematu, ma wiedzę, z łatwością odnajdzie się na szkoleniu. Wyłuska ciekawostki, zada odpowiednie pytanie prowadzącemu. Z drugiej strony jednak osoba, która po raz pierwszy ma do czynienia z tą tematyką może gubić się w nadmiarze informacji. Pomimo tego, że szkolenie trwa trzy dni, to zakres materiału jak bardzo obszerny. Na bieżąco, nie ma czasu na dokładną analizę poszczególnych działów. Dla niektórych dodatkowym utrudnieniem może być fakt, że zarówno materiały szkoleniowe, jak i kończący szkolenie egzamin są w języku angielskim.